Atrialta ensimmäinen erä sianlihaa junakontissa Kiinaan

Atrialta lähtee ensimmäinen erä suomalaista sianlihaa junakontissa Helsingistä kohti Kiinaa ensi perjantaina 25.9.2020. Kyseessä on historiallinen hetki, sillä Atria on eurooppalaisista yrityksistä ensimmäisenä hyödyntämässä junakuljetusta sianlihan viennissä Kiinaan. Tähän saakka toimitukset ovat tapahtuneet laivateitse.

Pakkaskonttierä sisältää suomalaista sianlihaa, lähinnä pakastettuja sianpäitä, Atrian pitkäaikaiselle kiinalaiselle asiakkaalle Chongqingissa. Lihaerän arvioidaan olevan perillä Kiinassa noin parin viikon kuluessa. Junamatka kulkee Venäjän ja Kazakstanin kautta Chongqingiin. Lihan toimitus laivarahtina kestää Suomesta Kiinaan n. 40 päivää.

Atria oli ensimmäinen suomalaisyritys, joka sai sianlihan vientiluvan Kiinaan. Ensimmäiset lihaerät saapuivat Kiinaan kesäkuussa 2017. Sianlihan vienti Kiinaan on sujunut alkuvuonna volyymien osalta jopa odotettua paremmin. Atria on arvioinut puolivuosikatsauksessaan sianlihan viennin Kiinaan kasvavan vuoden 2020 aikana. Vuonna 2019 Atria vei Suomesta sianlihaa Kiinaan lähes 9 miljoonaa kiloa.

Lisätietoja: Markku Hirvijärvi, johtaja, lihaliiketoiminta ja vienti, markku.hirvijarvi@atria.com, puh. 040 773 9276