Atrian aurinkoenergiakilpailun voitto Aalto-yliopiston opiskelijoille

Sähkötekniikan opiskelijat Taneli Leiskanen ja Teemu Manner Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulusta ovat voittaneet kutsukilpailun, jonka Atria ja Solarigo Systems Oy järjestivät energia-alan korkeakouluopiskelijoille 8.8.–30.11.2018. Kilpailun tavoitteena oli löytää ratkaisuja, joilla voidaan edistää aurinkosähkön käyttöä.

Voittajatyössä Energiayhteisöt aurinkosähköenergian mahdollistajana Suomessa on käsitelty laajasti aurinkosähkön nykytilaa ja kasvuun liittyviä haasteita Suomessa lainsäädännön, mittausteknologian, sähkömarkkinoiden, sähkön varastoinnin sekä aurinkosähköteknologian kannalta. Tuomaristo mainitsi perusteluissaan, kuinka kilpailutyö osoitti osallistujien laajaa perehtyneisyyttä aurinkosähkön tilanteeseen Suomessa. Työssä myös ehdotettiin konkreettisia keinoja, joilla aurinkosähkön hyödyntämistä voidaan lisätä Suomessa.

– Kilpailutyö on laaja, selkeästi dokumentoitu ja esitetyt asiat ovat kattavasti perusteltu. Samalla se on hyvä yleiskatsaus aurinkosähkön yleistymiseen liittyvistä haasteista. Merkittävämpänä uudistuksena aurinkosähkön yleistymisessä nähtiin erilaisten energiayhteisöjen muodostaminen. Kilpailutyön mukaisesti verkkoon kytketty energiayhteisö voisi olla rakenteellisesti kiinteistörajat ylittävä, kiinteistön sisäinen tai hajautettu energiayhteisö, sanoo johtaja Tapani Potka (Atria Suomi).

Voittajat saavat palkinnoksi matkan Saksan Münchenissä toukokuussa 2019 järjestettäville Intersolar Europe -aurinkovoimamessuille (messusivusto: https://www.intersolar.de/en/for-exhibitors/overview/quick-facts.html).

Puhtaalla energialla maailman puhtainta lihaa

Yhtenä osana liittyen Atrian tavoitteeseen uusiutuvan energian käyttöön on edistää uuden teknologian kehittämistä, mm. aurinkosähköä teollisessa käytössä. Atrian Nurmon tuotantolaitoksen alueella sijaitseva aurinkosähköpuisto on Suomen suurin teollisen mittaluokan aurinkosähköpuisto. Puistossa kehitetään ennakkoluulottomasti aurinkoenergian monipuolisia käyttömahdollisuuksia.

Lisätietoja:

• Tapani Potka, johtaja, Atria Suomi Oy, puh. 040 579 4173