Atrian hiilijalanjälkimerkityt tilajäljitettävät kanatuotteet palkittiin kansainvälisessä innovaatiokilpailussa

Atrian kanatuotteet, joiden pakkauksissa on hiilijalanjäljestä kertova merkintä, on palkittu arvostetussa Euroopan Osuustoimintajärjestö Cogecan järjestämässä innovaatiokilpailussa. Palkinto merkittävästä innovaatiosta myönnettiin “Jäljitettävyys ja kuluttajainformaatio” -sarjassa. Palkinto myönnettiin Brysselissä 27. huhtikuuta. Kilpailun painopisteenä vuonna 2022 olivat kestävyyttä edistävät osuustoiminnalliset innovaatiot.

Atria toi ensimmäisenä ruokatalona maailmassa kanatuotteidensa hiilijalanjäljestä kertovan merkinnän kuluttajapakkauksiin vuoden 2021 lopulla.  Liharaaka-aineen jäljitettävyys tilalle asti on mahdollistanut hiilijalanjäljen merkitsemisen yksittäisessä tuotepakkauksessa. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 10 vuotta siitä, kun lihan alkuperästä kertova tilatason merkintä tuotiin pakkauksiin – sekin ensimmäisenä maailmassa.

Palkinto myönnettiin Atrialle ja sen suurimmille omistajaosuuskunnille Itikka osuuskunnalle ja Lihakunnalle.

- Hiilijalanjäljen laskeminen omilla alkutuotantotiloilla (nauta, sika, broileri) on osoittanut, että atrialainen tapa tuottaa lihaa kestää ilmastoasioissa kansainvälisen tarkastelun. Samalla laskenta on antanut tuottajille konkreettisia työvälineitä tilansa ilmastovaikutuksien pienentämiseen sekä todentanut aikaisemmin ketjussa tehdyn pitkäjänteisen työn vaikuttavuutta ilmastonäkökulmasta.​ Atrian esimerkki toimialan kehittäjänä turvaa paitsi Atrian ketjun tulevaisuutta, luo se myös kuluttajille uskoa siihen, että ruoantuotanto tarjoaa ilmastokysymykseen ratkaisuja, kertoo Itikka osuuskunnan ja Lihakunnan toimitusjohtaja Risto Lahti.

Lisätietoa Eurooppalaisen osuustoiminnan kattojärjestö Cogecan järjestämästä osuustoiminnan innovaatiokilpailusta:  https://agricooperativesaward.eu/

Lisätietoja antaa: Risto Lahti, toimitusjohtaja, Itikka osuuskunta ja Lihakunta, puh. 050 565 0424.