Atrian ja Saarioisten yrityskauppa vahvistaa suomalaisen lihan kilpailukykyä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on hyväksynyt Atrian ja Saarioisen yrityskaupan, jossa Atria ostaa Saarioisten naudan, sian ja broilerin hankinta-, teurastus- ja leikkuuliiketoiminnot. Näiden liiketoimintojen henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä Atrian palvelukseen.
Atria jatkaa teollista toimintaa Jyväskylässä ja Sahalahdella. Kaupan kohteena olevien liiketoimintojen palveluksessa työskentelee keskimäärin 400 henkilöä.  Atrian liikevaihdon ennakoidaan kasvavan noin 70 miljoonaa euroa vuodessa. Sopimus yrityskaupan toteutumisesta Atrian ja Saarioisten välillä vahvistetaan tammikuun aikana.
Kauppahinta on noin 30 miljoonaa euroa ja se maksetaan rahana. Yrityskaupan kohteena olevat liiketoiminnot liitetään Atriaan 1.2.2014 lähtien.

Kaupassa Atrialle siirtyy broilerituotannon koneet ja laitteet sekä Kangasalan Sahalahdella sijaitseva broilerituotantoon liittyvä rakennus ja tontti. Oikeudet Jyväbroiler-tuotemerkkiin siirtyvät myös Atrialle.
Lisäksi Atria ostaa Jyväskylän teurastamon koneet ja laitteet.

- Kaupan yhteydessä Atria ja Saarioinen ovat tehneet yhteistyösopimuksen koskien Suomessa tuotetun lihan toimituksia Atrialta Saarioisille. Pystymme lisäämään kustannustehokkuutta lihanhankinnassa sekä teurastus- ja leikkuutoiminnoissa, mikä tekee atrialaisesta tuotantoketjusta entistä vahvemman, kertoo Atria Suomen toimitusjohtaja Mika Ala-Fossi.

- Olemme  tehneet viime vuosina isoja investointeja tuotantolaitoksiimme, koska uskomme suomalaiseen ruoantuotantoon. Markkinaosuutemme ovat vahvistuneet ja Atria on entistä tunnetumpi tuotemerkki kuluttajien mielissä.  Jyväbroiler –tuotemerkki täydentää erinomaisesti suomalaiseen liharaaka-aineeseen pohjautuvaa tuotevalikoimaamme, kertoo Ala-Fossi.

"Tarvitsemme suomalaisia lihantuottajia"

Kaupan yhteydessä Saarioisten lihanhankintasopimukset siirtyvät Atrialle.

- Sopimusten sisältöön ei kaupan yhteydessä puututa, vaan ne siirtyvät meille sellaisenaan. Atria tarvitsee kaikkia lihantuottajia varmistamaan kotimaisen liharaaka-aineen riittävyyden sekä Atrian että Saarioisten lihatuotteisiin. Kaikkiin Saarioisten sopimustuottajiin otetaan yhteyttä lähiaikoina ja varmistetaan yhteistyön jatkuminen, kertoo A-Tuottajien toimitusjohtaja Jari Leija.

- Saarioisten hankinta-asiamiehet siirtyvät Atrian palvelukseen, joten yhteyshenkilöt tuottajien suuntaan säilyvät ennallaan.
Kaikille tuottajille lähetetään kattava infopaketti A-Tuottajien ja A-Rehun palveluista.

Lisätietoja antavat Atria Suomen toimitusjohtaja Mika Ala-Fossi, puh.040 8310342 ja A-Tuottajien toimitusjohtaja Jari Leija puh. 040 559 7213.