Atrian joulukinkkumyynnissä näkyy perinteiden arvostaminen

Joulunajan perinteet säilyvät vuodesta toiseen hyvin samanlaisina, eikä edes pandemia-aika ole vaikuttanut merkittävästi joulun viettoon. Kotimainen joulukinkku on säilyttänyt arvostuksensa ja kuuluu ehdottomasti juhlapöydän antimiin. Sen valmistus itse kotona omassa uunissa on yksi tärkeimmistä suomalaisista joulutraditioista. Perinteiden arvostaminen näkyy myös Atrian kinkkumyynnissä. Potkalliset joulukinkut ovat kysyttyjä juhlan tuojia vuodesta toiseen.

Atrian joulukinkun myyntivolyymit ovat pysyneet hyvin samalla tasolla vuodesta toiseen. Tänäkin jouluna Atria toimittaa myyntiin noin 2,5 miljoonaa kiloa kinkkua raakapakasteena, tuoresuolattuna tai kypsänä. Atria Food Servicen ammattilaiskeittiöille toimittamien joulukinkkujen määrä on saavuttamassa ja osittain jopa ylittämässä vuoden 2019 tason.

– Raakapakastettu Atria Viljaporsaan Juhlakinkku 7 kg on Atrian suosituin joulukinkku vuodesta toiseen. Kuluttajien kotitalouksiin ostamista kinkuista noin 40 prosenttia on perinteisiä luullisia kinkkuja ja loput erilaisia luuttomaksi leikattuja pienempiä joulukinkkuja. Vaikka perinteiset potkalliset joulukinkut ovat edelleen kysyttyjä, suosiotaan kasvattavat myös pienemmät alle 5 kilon kinkut, kertoo Atrian tuoteryhmäpäällikkö Eeva Juva.

– Noin 75 prosenttia Atrian kinkuista myydään pakastettuna ja neljännes tuoreena. Kypsien kinkkujen suosio ei ole kasvanut ja niitä hankitaan edelleen verrattain harvoin. Tämä selittynee sillä, että joulukinkun valmistaminen kuuluu kiinteänä osana joulun viettoon, eikä silloin haluta välttämättä valita kaikkein helpointa vaihtoehtoa, Eeva Juva jatkaa.

Kinkku on säilyttänyt suosikkiasemansa jouluruokana vuodesta vuoteen. Foodwestin Jouluruokatutkimukseen 2020* vastanneista lähes 90 prosentilla kinkku kuuluu vahvasti jouluun. Kinkun hankinnassa tärkein kriteeri on kotimaisuus. 43 prosenttia tutkimukseen vastanneista totesi, että viime jouluna haluttiin erityisesti suosia entistä enemmän kotimaisia raaka-aineita ja jouluruokia.

Tutkimuksen mukaan itsetekeminen on myös osoitus kotona vietetyn ajan kasvusta. Joulukinkku on paljon muutakin kuin vain makua: kinkun paistaminen, kuorruttaminen ja siivuttaminen on osa joulutunnelmaa ja perheen yhdessäoloa.

Lisätietoja antaa Eeva Juva, tuoteryhmäpäällikkö, lihaliiketoiminta, Atria Suomi Oy, puh. 040 585 5258, eeva.juva@atria.com.

*Lähde: Jouluruokatutkimus 2020, Foodwest Oy