Atrian Kokkibarometri: Vastuullisuus ohjaa valintoja tulevaisuuden ravintolassa

Vastuullisuus korostuu yhä enemmän tulevaisuuden ruokatrendeissä, uskovat keittiöalan ammattilaiset. Tuoreen Atrian Kokkibarometrin mukaan kärkitrendejä ovat hävikkiruoan hyödyntäminen, kotimaisuus, kasviproteiinit ja vegaanisuus sekä ruoan hiilijalanjäljen huomioiminen.

Hävikki kuriin ja hiilijalanjälki näkyviin

Valtaosa kyselyyn vastanneista ammattilaisista kokee, että ammattikeittiöillä on suuri rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa. 60 prosenttia uskoo, että tulevaisuudessa hävikkiruoka-annosten tarjoaminen on osa lähes jokaisen ruokapaikan toimintaa. Erityisesti julkisen sektorin toimijat näkevät, että syntyvän ruokahävikin määrää tullaan jatkossa tarkkailemaan tiiviisti.

Raaka-aineiden ja tarjottavien annosten hiilijalanjälkeen kiinnitetään niin ikään huomiota. Ravintoloissa hyödynnetään raaka-aineen toimittajan laskemaa hiilijalanjälkitietoa. Yli 80 prosenttia ammattilaisista kokee lisäksi muovin ja muun pakkausmateriaalin käytön vähentämisen merkityksellisenä tekijänä elintarviketoimittajaa valittaessa.

Kasvisten kysyntä kasvussa

Kasvisten ja kasvipohjaisten proteiinien käytön lisääntymiseen uskoo 80 prosenttia keittiöammattilaisista. Julkisissa kouluissa ja hoitolaitoksissa luotto kasvistuotteiden kasvavaan suosioon on vieläkin suurempi kuin yksityisen sektorin ravintoloissa. Kalan kysynnän arvioidaan joko kasvavan tai pysyvän ennallaan. Eniten kalan menekin kasvuun uskotaan henkilöstöravintoloissa.

Kotimaista ja yhä parempaa lihaa

Merkittävä osa ammattilaisista ennustaa siipikarjanlihan ja riistan kysynnän kasvavan. Punaisen lihan käytön ajatellaan vähenevän, mutta vajaa 90 prosenttia vastaajista uskoo, että ihmiset haluavat aina liharuokia. Lisäksi kotimaisen lihan uskotaan olevan yhä suurempi kilpailuvaltti. Vastuullisesti tuotetun ja tiloille saakka jäljitettävän kotimaisen lihan uskotaan pitävän paikkansa jatkossakin. 90 prosenttia keittiöammattilaisista ennustaa, että raaka-aineiden kotimaisuuden arvostus lisääntyy. Asiakkaiden uskotaan kaipaavan tietoa lihan alkuperästä sekä muista lisäarvotekijöistä, kuten antibioottivapaudesta. 77 prosenttia vastaajista uskoo, että tulevaisuudessa syödään vähemmän mutta laadukkaampaa lihaa.

– Tutkimuksen osoittamat kehityssuunnat ovat meille Atrialle tärkeitä. Atria on tehnyt valtavasti töitä suomalaisen vastuullisen, turvallisen lihan eteen. Se on lähiruokaa parhaimmillaan, takaa meille työpaikkoja ja mahdollistaa suomalaisen maatalouden. Siipikarjakasvun jatkuminen on positiivista ja Atrian tekemät tulevaisuuden investoinnit ovat oikean suuntaisia, sanoo Atria Foodservicen myyntijohtaja Kim Westerling.

Ala on murroksessa

Digitaaliset palveluratkaisut ovat saaneet alalla koronapandemian vauhdittamana lisää kasvuvauhtia ja ne nähdään tärkeänä väylänä ravintolatoiminnan kehittämisessä. Reilu 60 prosenttia vastaajista näkee, että ammattikeittiöillä on tulevaisuudessa mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa. Yli 80 prosenttia vastaajista näkee ravintoloiden liiketoiminnan laajenevan kuluttajakaupan suuntaan.

– Foodservice-maailma kehittyy ja tällä hetkellä se kehittyy paljon samaan suuntaan kuin vähittäiskauppa. Ravintolatoiminnan kehittäminen kuluttajakauppaan vaatii monenlaista osaamista. Tässä me Atrialla voimme auttaa, Westerling sanoo.

Lisätietoja Atrian Kokkibarometrista tästä linkistä.

Lisätietoja antaa Kim Westerling, myyntijohtaja, Atria Foodservice, Atria Suomi Oy, puh. 040 588 0102, kim.westerling@atria.com

Atrian Kokkibarometri -tutkimus kartoitti jo toista kertaa ammattilaisten näkemyksiä keittiöalan trendeistä. Kyselyyn vastasi 535 toimijaa julkisen ja yksityisen sektorin ravintoloista. Kyselyn toteutti Taloustutkimus Oy loka–marraskuussa 2021.