Atrian oma ravintola tarjoilee maailman parasta lihaa ja sen parhaita kavereita

Kun atrialaisella lihalla voitettiin kahdesti epävirallinen pihvien maailmanmestaruus, Atrialla kypsyi ajatus tuoda liha ja sen tuottajat entistä paremmin esille. Syntyi GastrogrillMuré, lihaa ja sen parhaita kavereita tarjoileva korttelibistro Helsingin ytimeen. GastrogrillMuré avaa ovensa tiistaina 2.6. osoitteessa Korkeavuorenkatu 4, Helsinki.

Atrian markkinoinnista ja markkinatiedosta vastaava johtaja Pasi Luostarinen kertoo, että atrialaisen lihan menestys World Steak Challenge -kilpailussa kahtena peräkkäisenä vuotena herätti yhtiön miettimään, miten tuoda entistä paremmin esille hienoja tuotteita.

- Atrialaisella raaka-aineella voitettiin epävirallinen pihvien maailmanmestaruus ensin vuonna 2018 ja uudelleen vuonna 2019. Jokainen heittää keihästä kerran, ajattelimme, mutta toinen kerta ei enää voinut olla sattumaa ja vakuutti meidät siitä, että suomalaisen lihan laadusta kannattaa puhua isosti, Gastrogrill Murén toimitusjohtaja Luostarinen sanoo.

Konseptin ytimessä on siis suomalainen maailman paras liha. Taustalla oli myös kyllästyminen lihan ja kasvisten vastakkainasetteluun, joka on hallinnut ruokakeskustelua jo pitkään.

- Tulemme tekojen kautta mukaan lihakeskusteluun. Teesimme on ”vähemmän mutta parempaa”, ja annamme kasviksille lihan parhaina kavereina ison roolin.

Pariisilainen lihabistro

Helsingin pikku-Pariisin alueelle, Korkeavuorenkadun ravintolakeskittymään syntynyt Gastrogrill Muré on jo saanut lempinimen pariisilainen lihabistro.

Keittiöpäällikkö Teemu Bomanilla on mieluisa tehtävä: hän kypsyttää atrialaisten tilojen lihaa dry age -kaapeissa ja valikoi sieltä parhaita paloja tarjolle. Hän arvioi jokaisen tarjolle tuotavan lihan maun voimakkuuden, mureuden ja marmoroitumisen asteikolla 1-10.

- Maku edellä kaikessa, se on mantramme. Käytämme mahdollisimman paljon kotimaisia raaka-aineita ja korostamme niiden omia makuja. Valmistamme lihaa monipuolisesti, haluan näyttää, mihin kaikkeen se taipuu. Lisäkkeissä mietimme parhaita makupareja dry age -lihalle, Boman kertoo.

Käsityö lähtee tiloilta, ja siksi tuottajat ovat vahvasti esillä joka vaiheessa. Kun tilan lihaa on ollut tarjolla Muréssa, tuottajat pääsevät kunniagalleriaan. Yksi askel lihan tiellä maailman parhaaksi on Atrian teurastamo Jyväskylässä, jossa ruhot leikataan pieteetillä ja niistä poimitaan parhaat palat raakakypsytettäviksi. Jyväskylässä on dry age -kaapit, joista liha sopivasti ikäännyttyään jatkaa Helsinkiin ja asiakkaiden lautasille.

Turvallista viihtyisyyttä

Murén avaus koronaviruksen riehuessa osuu haastavaan aikaan, mutta huolella suunniteltu projekti ei kaadu näihin vastuksiin. Alun perin maaliskuulle suunniteltua avausta lykättiin suosiolla poikkeustilan takia. Nyt ravintola on valmiina toivottamaan asiakkaat tervetulleeksi nauttimaan maailman parasta lihaa uusin erityisjärjestelyin.

- Olemme kiinnittäneet erityistä huomiota asiakkaiden turvallisuuteen ja viihtymiseen. Asiakaspaikkojen lukumäärää on rajoitettu ja pöydät asetellaan väljästi lähtökohtaisesti pienille seurueille. Meillä on olemassa erityisohjeistukset, jotka ovat ravintolassa kaikkien nähtävillä. Mainittakoon että pöydät desinfioidaan ja ruokalistat puhdistetaan aina asiakkaiden vaihtuessa. Lisäksi ravintolan henkilökunta käyttää suojamaskeja ja -käsineitä.

Lisätietoja antaa:

Pasi Luostarinen, toimitusjohtaja, Gastrogrill Muré / EVP Marketing, Atria Oyj, p. + 358 40 535 4973, pasi.luostarinen@atria.com