Atrian perinteinen kinkku tuo joulutunnelmaa

Joulukinkun asema suomalaisten perheiden joulupöydässä on vankkumaton. Tämä näkyy myös Atrian joulukinkkujen myyntivolyymeissa, jotka ovat pysyneet samalla tasolla vuodesta toiseen. Tänä jouluna myös saksalaisissa perheissä saadaan herkutella suomalaisella antibioottivapaalla joulukinkulla.

Atria toimittaa kotimaan myyntiin runsaat 2 miljoonaa kiloa kinkkua raakapakasteena, tuoresuolattuna tai kypsänä. Atrian myydyin joulukinkku on aiempien vuosien tapaan raakapakastettu Atria Viljaporsaan Juhlakinkku 7 kg.

Tänä vuonna Atria tarjoaa ensimmäistä kertaa suomalaista joulukinkkua myös saksalaisille vientiasiakkailleen. Atria Mestarin Kinkkua toimitetaan Saksan vähittäiskauppoihin lähes 3 000 kiloa. Kyseessä on tuoretuote, kuten kaikki Saksan vähittäiskauppoihin toimitettavat lihatuotteet ovat.

– Kiinnostus yllätti meidät positiivisesti ja nyt odotamme mielenkiinnolla, millaista palautetta saksalaiset kuluttajat antavat suomalaisesta antibioottivapaasta joulukinkusta, kertoo lihaliiketoiminnan tuoteryhmäpäällikkö Eeva Juva.

Kotimaan markkinoille Atria tuo jouluksi uutuustuotteen Atria Mestarin Pikkukinkku pakaste n. 2,0 kg. Atrian Mestarin Pikkukinkku on luuton pieni joulukinkku. Mestarin pikkukinkku koostuu kokonaisesta possun kulmapaistista. Kinkun päälle on jätetty lihaan makua paiston aikana tuova rasvakerros ja kamara, jotka yhdessä varmistavat mehukkaan lopputuloksen. Valmiiksi suolattuna tämä kinkku on helppo valmistaa ja on varmasti mehukas ja maukas.

Atrian Foodwestillä teettämän tutkimuksen (Jouluruokatutkimus 2022) mukaan 90 % kyselyyn vastanneista kuluttajista kertoo, että heidän joulupöydässään tarjoillaan joulukinkkua. Joulukinkun asemassa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta vuosiin. Kinkku halutaan paistaa itse, sillä sekin on osa perinnettä ja joulun tunnelman tuoja. Tutkimuksen mukaan kuluttajat arvostavat aiempien vuosien tapaan kotimaisuutta.

Lisätietoja antaa Eeva Juva, tuoteryhmäpäällikkö, lihaliiketoiminta, Atria Suomi Oy, puh. 040 585 5258, eeva.juva@atria.com.

Tutustu Atrian jouluresepteihin: https://www.atria.fi/reseptit/joulureseptit/