Atrian tuulivoimahankkeen kaavoitus käynnistyy

Atria kertoi lehdistötiedotteessaan 11.5.2021 käynnistävänsä tuulipuistohankkeen suunnittelun Nurmoon. Hanke otti merkittävän askeleen eteenpäin maanantaina 14. maaliskuuta, kun Seinäjoen kaupunginhallitus hyväksyi hankeyhtiö Lakeuden Taivaanraapija Oy:n kaavoitusaloitteen.

Kaavoitusaloitteessa Lakeuden Taivaanraapija esittää enintään seitsemän voimalan sijoittamista Atrian Nurmon tehtaan välittömään läheisyyteen. Alustava suunnittelualueen laajuus on noin 1 473 ha.

Tuulivoimaosayleiskaavan yhteydessä laaditaan tarpeelliset selvitykset, mm. luonto-, maisema-, melu-, ja välkeselvitykset. Kaavoituksen yhteydessä tullaan järjestämään yleisötilaisuuksia normaalin kaavan nähtävillä olojen lisäksi.

– Kaavoituksen käynnistyminen on merkittävä askel eteenpäin tuulivoimahankkeen toteutuksessa. Atria on asettanut tavoitteekseen hiilineutraalin ruoan tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja etenemme kohti tavoitetta konkreettisten tekojen kautta. Sähkön hiilijalanjälki on noin puolet Atrian teollisen toiminnan hiilijalanjäljestä. Hanke tukee osaltaan ajankohtaista energiaomavaraisuuden ja huoltovarmuuden parantamista, Lakeuden Taivaanraapija Oy:n toimitusjohtaja Risto Lahti toteaa.

Tavoitteena on, että kaava olisi hyväksyttynä vuoden 2023 lopulla. Tuulipuiston rakentaminen kestää noin kaksi vuotta ja on toteutuessaan kansallisesti ainutlaatuinen hanke, jossa aurinko- ja tuulipuistot integroidaan yhteen merkittävän teollisen tuotannon kanssa.

Hankeyhtiö Lakeuden Taivaanraapija Oy:n omistajia ovat Itikka osuuskunta (60 %), Skarta Group (30 %) ja Atria (10 %). Yhtiö tuottaa uusiutuvaa energiaa Atrialle, ja tuotot palautuvat omistajille, suomalaisille perhetiloille.

Lakeuden Taivaanraapija on solminut alueen maanomistajien kanssa vuokrasopimuksia siten, että merkittävä enemmistö hankealueesta on vuokrasopimusten piirissä. Yhtiön tavoitteena on solmia vuokrasopimukset kaikkien alueen maanomistajien kanssa.

Lisätietoja: Risto Lahti, toimitusjohtaja, Lakeuden Taivaanraapija Oy, puh. 050 565 0424.