Atrian uunimakkaralla voitto Lehtikankaan monitoimitalolle Kouluruoka-kisassa

Tänä vuonna Kouluruoka -kilpailun voitto meni Kajaanin Lehtikankaan monitoimitalon joukkueelle. Uunimakkara-annoksen selkärankana oli Atria Sydänmerkki Kuoreton Uunimakkara.

Kajaanilaisilla oli selvä näkemys siitä, mikä loi pienen mutta tärkeän eron muihin. ”Kyllä se oli uunimakkaramme perunapedillä. Makkarahan on kainuulaisen miehen kasvis”, monitoimitalon palvelusuunnittelija Taru Kemppainen nauraa. Voittajatiimiin kuuluivat myös tuotantovastaava Hanna Ojalehto ja Teija Partanen.

Kilpailun esikarsintavaiheen tuomareina toimivat lapset. He pääsivät arvioimaan oman koulun kisaan osallistuneet ruuat koululounaillaan. Finaalissa kisasi kuusi tiimiä: Lehtikankaan monitoimitalo Kajaanista, Sakarinmäen koulu Helsingistä, Neulamäen koulu Kuopiosta, Hyökännummen koulu Mäntsälästä, Nanun koulu Raumalta ja Länsimäen koulu Vantaalta. Finaalin tuomaristossa oli mukana oppilaiden lisäksi asiantuntijoita.

Lehtikankaan monitoimitalo valmistaa päivittäin ruoat noin 5 000 kajaanilaiselle lapselle ja nuorelle aina varhaiskasvatuksen taaperoista yläkouluikäisiin teineihin. ”Totta kai se tuo omat haasteensa ruoanlaittoon, etenkin kun yläkoululaisilta on tullut selkeät toiveet siitä, että ruoka olisi mausteista. Jos tietty ruoka kaipaa potkua, teemme oman sitten miedomman version varhaiskasvatukselle”, Hanna Ojalehto kertoo.

”Kaikkien meidän tärkein tavoitteemme on valmistaa kasvaville lapsille ja nuorille hyvää ruokaa, joka maistuu niin hyvin, että lautaset syödään tyhjiksi. Vain syöty ruoka on ravitsevaa”, painottaa Atria Food Servicen kehityspäällikkö Susanne Heinineva.

Lisätietoja antaa: Susanne Heinineva, kehityspäällikkö, Atria Food Service, susanne.heinineva@atria.com, puh. 0400 371 916.

Atria on Pohjoismaiden, Viron ja Venäjällä Pietarin alueen johtavia liha- ja ruoka-alan yrityksiä. Olemme asiakkaidemme, henkilöstömme ja omistajiemme arvostama, vuonna 1903 perustettu yritys. Olemme tehneet ruokaa ihmisille yli sata vuotta ja haluamme tehdä sitä tulevaisuudessakin. Siksi toimimme maapalloa, ihmisiä ja ruokaa kunnioittaen. Atrian uusiutuminen ja kasvu perustuvat erinomaiseen kaupalliseen osaamiseen ja tehokkaaseen, vastuulliseen toimintatapaan. Päätuotteemme, Hyvä Ruoka, tuottaa paremman mielen ja kestävää arvoa kaikille sidosryhmillemme. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli noin 1,45 miljardia euroa ja palveluksessamme oli noin 4 450 liha- ja ruoka-alan osaajaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Venäjällä ja Virossa. Atria Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä vuodesta 1991 lähtien.