Atrian uusi siipikarjatehdas mittava investointi suomalaiseen ruokaketjuun

Atrian Nurmon tuotantolaitoksella sijaitsevan uuden siipikarjatehtaan avajaisjuhlallisuuksia vietetään tänään torstaina 22.8. Kyseessä on Atrian historian toistaiseksi suurin investointi, noin 165 miljoonaa euroa.  Uusi siipikarjatehdas edustaa alansa moderneinta tehdasta niin teknologialtaan kuin energiatehokkuudeltaan. Se on mittava investointi koko suomalaiseen ruokaketjuun ja huoltovarmuuteen.

Siipikarjatehtaan rakennustyöt käynnistyivät keväällä vuonna 2021 Nurmon tuotantolaitoksella. Torstaina 22.8.2024 tehtaan avajaisia juhlistetaan kutsuvierastilaisuutena. Tilaisuuden pääpuhujana on maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah.

Suomalaisen siipikarjatuotannon edelläkävijänä Atrialla oli tarvetta saada lisää kapasiteettia, sillä siipikarjatuotteiden kulutus on ollut kasvussa vuosikymmenten ajan sekä Suomessa että vientimarkkinoilla. Uuden tehtaan myötä Atria Suomen siipikarjan tuotantokapasiteetti lisääntyy noin 40 prosenttia. Investoinnilla luodaan vahvaa tulevaisuuden uskoa kotimaiseen ruokaan ja ruuantuotantoon Suomessa.

Uusi tehdas on lattiapinta-alaltaan 3 hehtaaria. Teurastuslinjan kapasiteetti on 15 000 lintua tunnissa. Päivän aikana lintuja tulee 4-7 tilalta. Yhdeltä tilalta voi tulla lintuja useammasta yksiköstä.

Yhdeltä tilalta tulleet linnut käsitellään yhtenä eränä tehtaassa. Tilatieto kulkee muiden prosessissa kertyvien tuotetietojen mukana. Sama tieto päätyy pakkaukseen, jotta kuluttaja ja asiakas tietävät, millä Atrian Perhetilalla kana on kasvanut. Atria toi ensimmäisenä maailmassa tilakohtaisen jäljitettävyyden kuluttajapakkauksiin.

Lintujen hyvinvointiin on kiinnitetty prosessin ja logistiikan suunnittelussa erityisen paljon huomioita: on arvioitu kohdat, joissa lintu voisi stressaantua, ja pyritty minimoimaan stressitekijät.

Atrian kanatuotteet ovat antibioottivapaita. Atrialaisten broilerien kasvatusolot ovat niin hyvät, ettei niitä tarvitse lääkitä antibiooteilla. Antibiootti- ja salmonellavapaus on merkittävä kilpailuetu erityisesti vientimarkkinoilla.

Uusi laitos mahdollistaa Atrialle hyvät näkymät myös kanan vientitoiminnan laajentamiseen.

– Meillä on tässä toiminnassa uusinta teknologiaa hyödyntävä ja tulevaisuudessa maailman paras tuotantolaitos. Tämä on atrialaista osaamista, halua oppia uutta, tinkimättömyyttä, sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä. Taloudellista pääomaa saa pankista, mutta osaaminen pitää kasvattaa itse ja siinä me olemme onnistuneet, kertoo Atria Suomen toimitusjohtaja Mika Ala-Fossi.

Faktoja uudesta siipikarjatehtaasta:

• Tehtaan lattiapinta-ala on 3 hehtaaria.
  • Teurastuslinjan kapasiteetti on 15 000 lintua tunnissa.
  • Päivän aikana lintuja tulee 4-7 tilalta. Yhdeltä tilalta voi tulla lintuja useammasta yksiköstä.
  • Jotta tuotanto pyörii pysähtymättä, Atrialle tulee joka 40 minuutin välein täysperävaunullinen rekka kanoja purkuhalliin.
  • Lintu siirtyy tuotantoprosessissa tuotepitimessä noin 10 kilometrin matkan.
  • Jäljitettävyys: Yhdeltä tilalta tulleet linnut käsitellään yhtenä eränä tehtaassa. Tilatieto kulkee muiden prosessissa kertyvien tuotetietojen mukana. Sama tieto päätyy pakkaukseen, jotta kuluttaja ja asiakas tietävät, millä Atrian Perhetilalla kana on kasvanut.
  • Nopeimmillaan lintu on pakattavissa kokonaisena broilerina noin 4 tunnin kuluttua. Asiakkaalla seuraavana päivänä.
  • Tuoteturvallisuus ja hygienia ovat tärkeä osa tuotantoa: yön aikana tuotantotilat pestään lattiasta kattoon.

Lisätietoja antaa: toimitusjohtaja Mika Ala-Fossi, Atria Suomi Oy, puh. 040 831 0342. Hän on tavoitettavissa avajaisjuhlan jälkeen to 22.8.2024 klo 14.30 alkaen.