Eläinten hyvinvointi ykkösasia – Atria kannustaa tuottajia siirtymään vapaaporsitukseen

Eläinten hyvinvointi ja erinomaiset kasvatusolosuhteet ovat on Atrian vastuullisuusohjelman keskeisimpiä asioita. Atria tekee pitkäjänteistä työtä antibioottivapaan tuotantoketjun puolesta. Terveet ja hyvinvoivat eläimet eivät tarvitse antibiootteja. Yksi askel pikkuporsaiden ja emakoiden hyvinvoinnin lisäämiseksi on vapaaporsitukseen siirtyminen.

- Vapaaporsitus tarkoittaa sitä, että possut ovat kasvaneet ensimmäiset elinviikkonsa vapaaporsituskarsinassa, ja myöhemmin tilavissa kasvatuskarsinoissa. Possuille annetaan kaikissa tuotantovaiheissa leluja tai virikemateriaalia. Emakot eivät ole suljettuna porsimishäkkeihin, vaan imettävät ja seurustelevat vapaasti karsinassa porsaiden kanssa. Vapaaporsituskarsinassa on 20-30% enemmän tilaa kuin tavanomaisessa porsituskarsinassa, kertoo Atria Sika -ketjun eläinlääkäri Taneli Tirkkonen.

- Olemme jo usean vuoden ajan yhdessä tuottajiemme kanssa tutkineet vapaaporsitusta ja sitä, miten se parhaalla mahdollisella tavalla voisi lisätä possujen hyvinvointia. Kuluttajat ja asiakkaamme arvostavat tuotantoeläinten hyvinvointiasioiden kehittämistä. Nyt meillä on malli, joka lisää emakoiden ja porsaiden hyvinvointia. Tämä on tulevaisuuden tapa toimia ja Atria on tässä edelläkävijä, kertoo Atria Sika johtaja Jaakko Kohtala.

Siirtyminen tavanomaisesta porsituksesta vapaaseen lisääntyy voimakkaasti tulevina vuosina atrialaisessa sikaketjussa. Teknologinen kehitys, yrittäjien osaamisen kehittyminen ja ennen kaikkea halu vastata kuluttajien viesteihin mahdollistavat muutoksen. Atria tukee tätä muutosta investointilisillä.

Atrian tavoitteena on tuoda vuoden 2019 aikana kauppoihin vapaaporsituksessa kasvatettuja possutuotteita.

Lisätietoja antaa johtaja Jaakko Kohtala, puh. 040 64302898.