Juha Gröhn Atrian Liha-akatemiassa: “Suomalainen maatalousyrittäjä osaa”

Atria palkitsi parhaat tuottajansa torstaina 7.2. Liha-akatemiassa Oulussa. Kaksipäiväisessä seminaarissa teemana oli kannattava tuotanto ja rahoitus. Seminaari keräsi Ouluun yli 400 henkeä tuottajia ja sidosryhmiä.

Seminaaria tähdittivät Atrian Juha Gröhn ja Tauno Perälä, Rabobank Netherlandin maatalousliiketoiminnan johtaja Ruud Huirne, professori Juhani Damski Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja sekä maitotilallinen yrittäjä Juha Kantoniemi.

Atria Suomen tuotantojohtaja Tauno Perälä summasi oman esityksensä: ”Tuotannon jatkuva kehitys mahdollistaa tulevaisuuden kilpailukyvyn Atrian näkökulmasta. On erittäin tärkeää, että koko ketju tietää mitä missäkin kohdassa tehdään yhteisen hyvän eteen”.

Juha Kantoniemi korosti puheenvuorossaan erityisesti ammattimaista maataloustuotantoa: ”Tilat säilyvät elinvoimaisena vain hyvien tuotantotulosten kautta. Suomalaisella tuotannolla ei ole mitään hävittävää verrattuna Eurooppalaiseen tuotantoon kun asiat hoidetaan ammattitaidolla”, kiteyttää Kantoniemi.

Ilmastonmuutos nosti seminaarissa paljon keskustelua, monet jutut osataan oikeasti jo vanhastaan: ”Ruokahävikin vähentäminen oli edellisten sukupolvien normaali toimintatapa. Nyt meidän sukupolvemme joutuu tietoisesti kiinnittämään asiaan huomiota. Meidän pitäisi muistaa hyödyntää aikaisempien sukupolvien hyviä käytäntöjä”, summaa Juhani Damski.

Ilman tuottajia meillä ei olisi maailman puhtainta kotimaista lihaa: ”Tuottajat ovat meidän talon kivijalka ja olemme kiitollisia tuottajillemme näistä tuloksista – ilman tuottajien hyvää työtä ja hyvinvoivia eläimiä, meidän kilpailukykymme olisi vähissä”, Reijo Flink, Atria Tuottajien ja A-Rehun toimitusjohtaja kuvailee.

Atrian palkitsemat tilat:

Vuoden Atrialainen mediavaikuttaja:
Alexander Backlund, Vöyri

Atria Nauta:

Erinomaisten liharotuisten sonnien kasvattaja:
Werhon kartano, Padasjoki

Erinomaisten liharotuisten hiehojen kasvattaja:
Antroma Oy, Siikajoki

Erinomaisten maitorotuisten sonnien kasvattaja:
Väärälä Sami, Muhos
Ilola Mty, Reisjärvi
Mäentaustan Tila, Kokemäki
Väänänen Ruurikki, Iisalmi

Erinomaisten maitorotuisten hiehojen kasvattaja:
Herrala MTY, Vimpeli

Erinomainen vasikkakasvattaja:
Niemelä Harri, Ilmajoki
Lapinoja Ari, Kalajoki

Erinomaisten pihvivasikoiden tuottaja:
Korpi Mika ja Mirva, Kauhava
Kero Seija ja Antti, Sastamala
Mäkitalon Vehmas Oy, Vaala

Maailman parhaan pihvin tuottaja:
Kaakinen Sauli, Liminka
Korpi MTY, Ylitornio
Leppälä Timo, Kurikka

Lisätietoja: Reijo Flink, toimitusjohtaja Atria Tuottajat, A-Rehu, reijo.flink@atria.com, p 040 510 6009

Atrian alkutuotannon muodostavat nauta-, sika- ja siipikarjan kotimaiset tuotantoketjut. Meille tärkeintä on tilojen menestyminen – olemme tuottajien kumppani, jonka tehtävänä on auttaa tiloja kehittymään ja saavuttamaan hyviä tuloksia. Asiantuntijamme tarjoavat osaamisensa ja kokemuksensa kannattavan suomalaisen kotieläintuotannon tueksi. Atria Tuottajat on osa maailman puhtainta Atrian kotimaista ruokaketjua pellolta pöytään. Haluamme jatkaa kestävien ratkaisujen kehittämistä ja pysyä liha-alan innovatiivisena suunnannäyttäjänä myös tulevaisuudessa.