Kotimainen joulukinkku kruunaa juhlapöydän myös poikkeusjouluna

Poikkeuksellisesta vuodesta huolimatta – tai ehkä juurin sen vuoksi, joulu saa tänä vuonna suomalaiskodeissa erityisen merkityksen. Perinteiden vaaliminen tuo tänä vuonna jouluun oman erityisen juhlavan ja samalla turvallisen kotoisan tunnelmansa, vaikka joulupöydän ääreen kokoontuisikin tavallista pienempi porukka. Yksi tärkeimmistä jouluperinteistä vuodesta toiseen on kotimainen joulukinkku. Tästä joulupöydän kunkusta ei tingitä tänäkään jouluna.

Joulukinkun suosio on säilynyt vankkana vuodesta toiseen. Foodwestin toteuttaman Jouluruokatutkimuksen 2019 mukaan lähes 90 % suomalaisista kertoo joulukinkun kuuluvan heidän joulupöytäänsä. Ostettaessa joulukinkkua tärkein valintatekijä on lihan kotimaisuus. Lisäksi moni haluaa edelleen kypsentää itse kinkkunsa, koska se kuuluu olennaisesti suomalaisiin jouluperinteisiin. Tänä vuonna jouluvalmisteluihin panostetaan, joten joulukinkun kypsennys omassa uunissa on varmasti tärkeä osa perheiden yhdessäoloa ja tuo iloa kotoiluaikaan.

Tänä vuonna Atria toimittaa myyntiin noin 2,5 miljoonaa kiloa kinkkua, joko pakasteena, tuoresuolattuna tai kypsänä. Perinteinen pakastekinkku, Atria Perhetilan Viljaporsaan Juhlakinkku 7 kg, on säilyttänyt vankan asemansa suosituimpana kinkkuna Atrian valikoimissa.

Kotitalouksien pienentyessä pienten ja kypsien kinkkujen sekä siivutettujen kinkkuviipaleiden kysyntä on ollut kasvussa. Tämän vuotiseen joulupöytään on Atrialta tarjolla perinteisten juhlakinkkujen lisäksi pieniä, kolmekiloisia kinkkuja. Pieniä kinkkuja saa niin kypsennettävinä kuin kypsinä, harmaasuolattuina kinkkuina. Harmaasuolauksessa ei ole käytetty nitriittiä, jolloin kypsien viipaleiden väri ei ole punertava.

Joulun uutuutena ilahduttaa jouluisesti maustettu kotimainen Atria Perhetilan Joulukana, joka tarjoaa vaihtelua joulupöytään. Toinen jouluinen uutuus Atria Juhlapöydän Uunijuurekset sisältää kotimaista punajuurta, porkkanaa ja sipulia valmiiksi maustettuina. Juurekset ovat helppo lisuke lihalle, sille ne ovat lämmityksen jälkeen valmiita tarjottaviksi. Juurekset voi myös tuunata makumaailmansa mukaan lisäämällä niihin esimerkiksi hunajaa, pestoa tai halloumi-juustoa.

Atria mukana Kinkkutempussa – paistinrasvojen kierrätys uusiutuvaksi dieseliksi

Atria kantaa kortensa kekoon jouluruoan kierrätyksessä: yhtiö osallistuu tänäkin vuona kinkkutemppu-kampanjaan, jonka avulla kierrätetään joulukinkun ja muidenkin jouluruokien paistinrasvat uusiutuvaksi dieseliksi. Paistinrasvan kierrättäminen on helppoa, sillä paistinrasvan voi viedä esimerkiksi tyhjässä kartonkipakkauksessa lähimpään kierrätyspisteeseen. Näin varmistetaan yhdessä, ettei paistinrasvaa päädy viemärin tukkeeksi.

Kierrätyspisteet löytyvät listattuna täältä: kinkkutemppu.com

Hyvää joulumieltä kaikkiin koteihin

Joulumuistamisien sijaan Atria osallistuu perinteiseen tapaan Joulupuu-keräykseen lahjoittamalla ruokalahjakortteja apua tarvitseville perheille. Lisäksi Atria lahjoittaa tänä jouluna jo viidettä kertaa 300 kinkkua JVG:n ja Mikael Gabrielin järjestämään hyväntekeväisyystempaukseen, jossa he jakavat ruokakasseja Helsingin Malmilla.

www.atria.fi/joulu/

Lisätietoja: Marja Latvatalo, tiedottaja, Atria Suomi Oy, marja.latvatalo@atria.com, puh. 0400 777 874