Kunnianhimoista ja tieteeseen perustuvaa työtä vastuullisuuden eteen – Atrian yritysvastuuraportti 2023 on julkaistu

Vastuullisuus on erottamaton osa Atrian strategiaa, liiketoimintaa ja jokapäiväistä työtä. Kehitämme omaa ja koko ruokaketjun toimintaa maapalloa, ihmisiä ja ruokaa kunnioittaen. Atria edistää kestävää kehitystä omassa toiminnassaan ja arvoketjussaan kaikilla vastuullisuuden tasoilla.

Kustannusinflaatio ja talouden epävarmuus mullistivat kuluttajakäyttäytymistä ja ruokavalintoja markkinoillamme vuonna 2023. Vastuullisuustyöhömme ne eivät kuitenkaan vaikuttaneet, vaan veimme keskeisiä tavoitteitamme määrätietoisesti eteenpäin hyvin tuloksin. Katseemme kohdistui erityisesti ilmastonmuutoksen torjumiseen, ruoantuotannon päästöjen vähentämiseen sekä arvoketjumme vastuullisuuden todentamiseen.

– Meillä on laaja vaikutus ihmisiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Olemme iso työllistäjä, joka tarjoaa toimeentuloa ja arvoa oman henkilöstön lisäksi tuottajille, alihankkijoille ja yhteistyökumppaneille, kertoo Atrian vastuullisuusjohtaja Merja Leino

Atria-konsernin yritysvastuuraportissa kerrotaan yrityksen vastuullisuusohjelman konkreettisista toimenpiteistä ja siitä, miten työ tavoitteiden eteen on edennyt. Raportista löytyy laajasti tietoa Atria-konsernin toiminnan ympäristö- ja sosiaalisen vastuun vaikutuksista koko arvoketjussamme.

Raportti löytyy Atrian verkkosivuilta www.atria.com/vastuullisuus/vastuullisuuden-raportointi/

Lisätietoja antaa vastuullisuusjohtaja Merja Leino, Atria Oyj, puh. 040 580 1210, merja.leino@atria.com.

Poimintoja Atrian vastuullisuudesta vuonna 2023

• Kunnianhimoinen ilmastotyö kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi SBTi-tavoitteiden mukaisesti jatkui.
  • Atria otti käyttöön hiilijalanjälkilaskurit.
  • Atrian Nurmon aurinkopuiston laajennusosa lähes kaksinkertaistaa aurinkosähköntuotannon.
  • Atria kehittää energiatehokkuutta mm. Nurmon uudessa siipikarjatehtaassa ja Sköllerstan tuotantolaitoksessa.
  • Atria Suomi on mukana elintarviketeollisuusliiton materiaalitehokkuussitoumuksessa.
  • Biopohjainen muovi pienentää pakkauksen hiilijalanjälkeä – Atria tuo kauppoihin uudenlaisen pakkausmateriaalin jauhelihapakkauksiin.
  • Atria paransi CDP:n climate change -arvioinnin tulostaan kolmella arvosanalla ja saavutti management-tason luokituksen arvosanalla B-.
  • Atria Suomi lanseerasi Atria 100 Nuorta Tuottajaa -koulutusohjelma tulevaisuuden kotieläinyrittäjille.
  • Atria-konsernin tapaturmataajuus on laskenut viiden vuoden ajan, ja myös vakavia onnettomuuksia on tapahtunut vähemmän. Vuosien 2018 ja 2022 välillä tapaturmataajuus laski miltei 50 prosenttia.
  • Atria Tanska on saanut sosiaalisesti vastuullisen yrityksen arvostetun arvonimen.
  • Atria Suomi sitoutuu edistämään työyhteisön monimuotoisuutta ja yhdenvertaisuutta.
  • Atrian suomalainen nurminaudan liha keräsi jälleen menestystä World Steak Challenge 2023 -kilpailussa Lontoossa -  kultamitaleita kolmessa eri kategoriassa.