Maatalouden kustannuskriisissä nuori yrittäjä investoi uuteen 1,5 miljoonan lihasikalaan

Kauhajoelle on rakennettu uusi 3000 neliön ja 1,5 miljoonan lihasikala keskellä maatalouden kovinta kustannuskriisiä. Tilan yrittäjä, 25-vuotias, Katia Isoaho uskoo vahvasti tulevaan, vaikka sikalainvestoinnit Suomessa ovat olleet viime vuosina harvinaisia. Sikalan yhteyteen on avattu myös Sikala-showroom, josta pääsee ikkunan läpi tutustumaan nykyaikaiseen sianlihantuotantoon bioturvallisesti.

Nuoresta asti sikaloissa työskennellyt Katia Isoaho uskoo vahvasti maatalouden tulevaisuuteen ja on sitoutunut suomalaiseen ruoantuotantoon.

– Tämä on minulle elämän mittainen sitoutuminen ja tulevaisuutta suunnitellaan pitkällä tähtäimellä. Ympärille olen valinnut sellaiset yhteistyökumppanit, joiden kanssa tämä on mahdollista. Luotto omaan tekemiseen on vahva ja meillä on rahoittajan ja Atrian kanssa yhteinen tahtotila suomalaisen ruoantuotannon tulevaisuudesta, Isoaho kuvailee.

Isoahon uusi sikala on käyttöönotettu vuonna 2021 ja investointi saatettiin loppuun keväällä 2022. Ensimmäiset porsaat tilalle saapuivat viime vuonna. Koko investointia on suunniteltu tulevaisuuden tarpeet huomioiden ja tilalla on varauduttu muun muassa automatiikan lisääntymiseen. Tila on sitoutunut alusta alkaen myös antibioottivapaaseen tuotantoon.

Maatalouden toimintaympäristö on ollut jo pidemmän aikaa murroksessa, ja ala on paininut kannattavuushaasteiden kanssa. Tämä tekee investoinnista poikkeuksellisen rohkean.

– Olen ylpeä siitä, että meiltä Suomesta löytyy tällaisia yrittäjiä, jotka uskovat näin vahvasti suomalaiseen maatalouteen. Ilman Katian kaltaisia positiivisia ja kehityshakuisia yrittäjiä kotimainen ruoantuotanto olisi vaakalaudalla, toteaa Atria Sika johtaja Jaakko Kohtala.

Isoaho on rakentanut tuotantorakennuksen yhteyteen Sikala-showroomin, joka mahdollistaa tutustumisen nykyaikaisen sikalan toimintaan bioturvallisesti ikkunan läpi. Tämä on Atrian sikaketjussa viides Sikala-showroom, ja jälleen yksi merkittävä askel kohti entistä avoimempaan ja läpinäkyvämpään tuotantoketjua.

Isoahon tila Oy, Kauhajoki

• Yrittäjä: Katia Isoaho, 25-vuotias talouspuolen agrologi (AMK)
  • Tuotantosuunta: Lihasikala
  • Eläimiä tilalla: noin 1900
  • Muuta: Uusi lihasikala, joka valmistui keväällä 2022.

Lisätietoja: Jaakko Kohtala, johtaja, Atria Sika -palvelut, jaakko.kohtala@atria.com, p. 040 643 2898