Mycorena ja Atria Ruotsi yhteistyöhön mykoproteiinituotteiden valmistamiseksi

Mykoproteiinien tuottaja Mycorena ja Atria Ruotsi ovat solmineet yhteistyösopimuksen kehittääkseen ja kaupallistaakseen yhdessä mykoproteiinituotteita, kuten makkaroita, hampurilaisia ja leikkeleitä.

Mycorena on ruotsalainen elintarvikealan yritys, joka on kehittänyt patentoidun sienikäymisprosessin tuottaakseen mykoproteiinia, ravitsevaa proteiinilähdettä. Mykoproteiini on täydellinen proteiini, joka sisältää kaikki yhdeksän välttämätöntä aminohappoa. Mycorena on johtava maailmanlaajuinen kestävien myseelipohjaisten tuotteiden ja teknologioiden toimittaja.

Atria Ruotsi on yksi Atria-konsernin liiketoiminta-alueista ja johtava elintarvikealan yritys Ruotsissa. Atria Ruotsin tunnettuja tuotemerkkejä ovat mm. Lönneberga, Lithells, Ridderheims ja Sibylla. Se valmistaa ja myy makkaroita, hampurilaisia, leikkeleitä, herkuttelutuotteita ja ateriaratkaisuja vähittäiskauppiaille ja ravintoloille.

Uudet tuotteet täydentävät Atria Ruotsin tuotevalikoimaa ja vastaavat nopeasti kasvavaan kuluttajien kysyntään vaihtoehtoisista proteiinilähteistä.

"Mycoprotein on uusi ja erittäin mielenkiintoinen ruotsalainen raaka-aine tuotekehitykseen. Kumppanuuden myötä voimme olla edelläkävijöitä vaihtoehtoisten proteiinituotteiden tarjoamisessa, jotka ovat sekä kestäviä, maukkaita että hyvää ravintoa", kommentoi Atria Ruotsin tuotekehitys- ja innovaatiojohtaja Åsa Josell.

Atria Ruotsi näkee suuria mahdollisuuksia mykoproteiinin käyttöön useissa tuotekategorioissa. Ensimmäisessä vaiheessa painopisteenä ovat makkara- ja hampurilaiskategoriat, mutta pitkällä tähtäimellä kehitetään myös leikkeleitä, pateita ja ateriaratkaisuja. Ensimmäiset tuotteet on tarkoitus tuoda markkinoille vuoden 2024 alussa.

Hiilineutraali ruokaketju on Atria-konsernin keskeinen tavoite ja Atria haluaa tuotekehityksessään myötävaikuttaa monipuoliseen ja ilmastoälykkääseen ruokavalioon.

Lisätietoja antaa vastuullisuusjohtaja Merja Leino, Atria Oyj, puh. 040 580 1210, merja.leino@atria.com