Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Atria nostaa vuoden 2023 oikaistun liikevoiton ohjeistustaan

Atria Oyj, Sisäpiiritieto 11.9.2023, klo 16.40

Atria nostaa vuoden 2023 oikaistun liikevoiton ohjeistustaan ja arvioi oikaistun liikevoiton olevan suurempi kuin edellisvuonna (49,0 miljoonaa euroa).

Muilta osin tulevaisuuden näkymät säilyvät ennallaan.

Syy oikaistun liikevoiton ennusteen parantamiselle on Atria Suomen hyvä tuloskehitys, joka johtuu pääosin uuden siipikarjatehtaan ennakoitua paremmin sujuneesta käyttöönotosta. Lisäksi Atria Suomen myynnin rakenne on edellisvuotta parempi.
Uuden tehtaan vaiheittaisesta käyttöönotosta arvioidaan aiheutuvan pienemmät kustannukset kuin aiemmin ennustettiin. Hankkeen valmistuminen etenee aikataulussaan, ja tehdas otetaan kokonaisuudessaan käyttöön vuoden 2024 loppuun mennessä.

Uusi ohjeistus:

Vuonna 2023 Atria-konsernin oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan suurempi kuin edellisvuonna (49,0 miljoonaa euroa).

Vuoden 2023 aikana yhtiö ottaa käyttöön merkittävän laajennuksen Sköllerstan tehtaalla Ruotsissa, ja uuden siipikarjatehtaan vaiheittainen käynnistäminen ja testaaminen aloitetaan Nurmossa. Nämä toimenpiteet aiheuttavat ylimääräisiä kustannuksia vuoden 2023 aikana.

Lisäksi korkea kustannustaso, kuluttajien heikentynyt ostovoima ja maailmanlaajuinen poliittinen epävarmuus vaikuttavat yhtiön toimintaympäristöön myös vuonna 2023. Atrian hyvä markkina-asema vahvoine tuotemerkkeineen ja hyvät asiakassuhteet sekä luotettavasti toimivat teolliset prosessit luovat edellytykset liiketoiminnan vakaudelle myös vuonna 2023.

Aiemmin julkaistu ohjeistus oli:

Vuonna 2023 Atria-konsernin oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan pienempi kuin edellisvuonna (49,0 miljoonaa euroa).

Atria julkistaa tammi-syyskuun 2023 osavuosikatsauksen 24.10.2023 noin klo 8.00.

Lisätietoja antaa Atria Oyj:n toimitusjohtaja Kai Gyllström. Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt viestintäjohtaja Hanne Kortesojan kautta, sähköposti: hanne.kortesoja@atria.com, puh. 0400 638839.

Kai Gyllström

Nasdaq OMX Helsinki Oy