Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Atria nostaa vuoden 2024 oikaistun liikevoiton ohjeistustaan

Atria Oyj, Sisäpiiritieto 12.7.2024, klo 16.20

Atria nostaa vuoden 2024 oikaistun liikevoiton ohjeistustaan ja arvioi oikaistun liikevoiton olevan suurempi kuin edellisvuonna (49,6 miljoonaa euroa).

Syy oikaistun liikevoiton ennusteen parantamiselle on hyvä tuloskehitys Atrian kaikilla liiketoiminta-alueilla. Uusi siipikarjatehdas on otettu käyttöön onnistuneesti ja se mahdollistaa liiketoiminnan laajentamisen ja kustannustehokkaan tuotannon jatkossa.

Uusi ohjeistus:

Vuonna 2024 Atria-konsernin oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan suurempi kuin edellisvuonna (49,6 miljoonaa euroa).

Suotuisa myynnin rakenne ja toimintojen tehostaminen vaikuttavat myönteisesti tuloskehitykseen. Uusi siipikarjatehdas on otettu käyttöön onnistuneesti ja se mahdollistaa liiketoiminnan laajentamisen ja kustannustehokkaan tuotannon jatkossa.

Kuluttajien ostovoimaan sekä myynnin rakenteeseen liittyy epävarmuutta vuoden 2024 jälkimmäisellä puoliskolla. Atrian hyvä markkina-asema, vahvat tuotemerkit ja hyvät asiakassuhteet sekä luotettavasti toimivat teolliset prosessit luovat kuitenkin edellytykset liiketoiminnan vakaudelle.

Lisäksi Euroopasta Kiinaan tuotavien elintarvikkeiden tullimaksujen mahdollinen korotus tai tuonnin kielto vaikuttaisi toteutuessaan Atrian Suomen sianlihan vientiin ja eurooppalaiseen sianlihamarkkinaan. Atrialla on vakiintuneet asiakassuhteet Kiinassa, mikä luo hyvät edellytykset viennin jatkumiselle ja kehittämiselle.

Aiemmin julkaistu ohjeistus oli:
"Vuonna 2024 Atria-konsernin oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan pienempi kuin edellisvuonna (49,6 miljoonaa euroa).

Vuoden 2024 toimintaympäristön odotetaan jatkuvan haastavana erityisesti kuluttajakäyttäytymisen osalta. Nurmon uuden siipikarjatehtaan rakentaminen ja asennustyöt ovat edenneet aikataulussa ja tehdas on otettu kokonaisuudessaan käyttöön. Suorituskykyä optimoidaan vuoden 2024 aikana.

Haastava markkinatilanne ja uudelle siipikarjatehtaalle asetettujen tehokkuustavoitteiden saavuttaminen vaikuttavat vuoden tulokseen. Atrian hyvä markkina-asema, vahvat tuotemerkit ja hyvät asiakassuhteet sekä luotettavasti toimivat teolliset prosessit luovat kuitenkin edellytykset liiketoiminnan vakaudelle myös vuonna 2024."

Atria julkistaa tammi-kesäkuun 2024 osavuosikatsauksen 18.7.2024 noin klo 8.00.

Lisätietoja antaa Atria Oyj:n toimitusjohtaja Kai Gyllström. Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt viestintäjohtaja Hanne Kortesojan kautta, sähköposti: hanne.kortesoja@atria.com, puh. 0400 638839.

Kai Gyllström

Nasdaq OMX Helsinki Oy