Tuottajien omistamat yhdistävät voimansa: A-Rehu, Maitosuomi, Länsi-Maito ja Pohjolan Maito aloittavat yhteistyön rehukaupassa

Suomalainen rehukauppa ja maitotilojen rehustus astuvat uuteen aikaan kesällä 2015. A-Rehu ja maidon hankintaosuuskunnat Maitosuomi, Länsi-Maito, Pohjolan Maito, Härmän seudun osuusmeijeri ja Evijärven osuusmeijeri aloittavat uudenlaisen yhteistyön maitotilojen rehukaupassa. A-Rehu ja osuuskunnat käynnistävät syvällisen yhteistyön nautarehujen markkinoinnissa, myynnissä ja tuotekehityksessä suomalaisten maitotilojen parhaaksi.

Yhteistyön tavoitteena on maitotilojen tuottavuuden parantaminen kustannustehokkailla ja lypsättävillä A-Rehun rehuilla, tilojen omaa laadukasta nurmirehua hyödyntäen. Tuottajat voivat halutessaan hoitaa rehulaskutuksen oman maito-osuuskuntansa kautta. Osuuskuntien asiantuntijat tulevat mukaan rehukehitystyöhön ja osaamista vaihdetaan myös tilojen tuotannon kehittämisessä.

Tavoitteena tilojen menestyminen

A-Rehu on Atrian ja sen omistajaosuuskuntien vuonna 2004 perustama rehuyritys. Sen toiminta-ajatuksena on aina ollut rehujen tekeminen kotieläintuotannon ehdoilla. "Tavoitteenamme ei koskaan ole ollut yrityksen katteen maksimointi, vaan mahdollisimman toimivat ja edulliset rehut ja hyvät tuotantotulokset tiloilla", A-Rehun toimitusjohtaja Jari Leija painottaa. A-Rehu on saanut tästä myös kiitosta asiakkailtaan, viimeksi tänä keväänä valmistuneessa Rehuasiakastyytyväisyyskyselyssä.

Osaamista tulevaisuuden ruokintaan

A-Rehulla on tällä hetkellä 16 % markkinaosuus lypsykarjan rehuista. Osuus on kasvanut tasaisesti koko toiminnan ajan.A-Rehu on myös merkittävä toimija rehukomponenttikaupassa välittämällä elintarviketeollisuuden sivujakeita ja viljaa maito-, nauta- ja sikatiloille. "Seosrehuruokinta tulee maitotiloilla lisääntymään. Meillä on siitä pitkä kokemus ja hyvää osaamista. Yhteistyön avulla osaaminen on entistä paremmin maitotilojenkin käytössä", A-Rehun nautarehujen kehittämispäällikkö Anne Rauhala toteaa.

Jari Leija, toimitusjohtaja, A-Rehu Oy, p. 040 559 7213

Avainsanat: