Yli puolet vähemmän muovia – Atrian uusi jauhelihapakkaus tuottaa 150 tonnia vähemmän muovijätettä vuodessa

Suomessa myytävästä lihasta puolet on jauhelihaa ja myös sen myynnin arvo on puolet lihakaupasta. Atria on kehittänyt uuden innovaation jauhelihan pakkaamiseen, mikä vähentää muovijätteen määrää 150 tonnilla vuodessa ja tekee jauhelihasta entistä helppokäyttöisemmän arjessa. Atria on yhteistyökumppanina rakentamassa Suomi 100 -juhlavuotta ja uusi jauhelihapakkaus on tuotettu 100-vuotisjuhlien kunniaksi.

Jauheliha on hyvä proteiininlähde ja yksi monipuolisimmista ravinnonlähteistä ja sitä tituleerataan arjen pelastajaksi. Kuluttajat ovat toivoneet helppokäyttöisempää ja vähemmällä muovimäärällä toteutettua jauhelihapakkausta nykyisen kovan muovipakkauksen tilalle. Atrian uuden jauhelihapakkauksen muovimäärä on alle puolet aiemmasta ja uuden pakkauksen muovi menee niin pieneen tilaan, että se mahtuu tulitikkuaskiin.

Pakkausuudistuksen tuloksena jauhelihan tuotannon yhteydessä syntyy 150 tonnia vähemmän muovijätettä vuositasolla. Uudessa pakkauksessa liha ei vaadi suojakaasua säilyäkseen. Vakuumipakkauksessa lihan säilyvyys paranee ja lihan myyntiaika kasvaa.

”Jauhelihan pakkaamisen uusi innovaatio avaa uuden jakson jauhelihakaupassa, kun hankalista kovan muovin pakkauksista ja liiasta jätteestä päästään eroon. Jauhelihan ravitsemukselliset hyödyt ja helppokäyttöisyys saavat vielä sinetikseen paremman pakkauksen, jolla helpotetaan jokaisen kuluttajan arkea”, toteaa tuoteryhmäpäällikkö Anna Kultalahti Atrialta.

Syksyllä 2013 käynnistettyyn uuden pakkauksen kehitystyöhän osallistui joukko teollisia muotoilijoita, designereitä, teknologiaosaajia ja suomalaisia kuluttajia. Atria on yhteistyökumppanina rakentamassa Suomi 100 -juhlavuotta ja uusi innovaatio on tuotettu 100-vuotisjuhlien kunniaksi.

Jauhelihan teollinen tuotanto alkoi vuonna 1992, kun Atria toi ensimmäisenä valmiiksi pakatun jauhelihan markkinoille. Tämä edellytti kylmäketjun luomista yhdessä teollisuuden ja viranomaisten kanssa. Pakkausmateriaalina käytettiin energiajakeeseen sopivaa muovia. Jauhelihaa tuotettiin jo 1950-luvulla kotona, kun koteihin hankittiin lihamylly. Myös kauppiaat jauhoivat itse lihatiskeille jauhelihaa, mutta se piti käyttää heti. Haasteita olivat hygienian lisäksi korkeat työkulut ja suuri hävikki.

Katso video uuden pakkauksen avaamisesta:

Katso video jauhelihan historiasta:

Lisätietoja: Tuoteryhmäpäällikkö Anna Kultalahti, anna.kultalahti@atria.com, puh. 040 865 2467