ATRIA OYJ VASTAANOTTI UUDET RUOTSIN LIIKETOIMINNAT

Report this content

ATRIA OYJ VASTAANOTTI UUDET RUOTSIN LIIKETOIMINNAT Atria Oyj on tänään allekirjoitetulla sopimuksella vastaanottanut Ruotsin maatalousjärjestö LRF:n omistamalta Spira-konsernilta Samfood AB:n liiketoiminnat. Kesäkuussa tehdyn sopimuksen mukaan Atrian omistukseen siirtyi Samfood & Co AB:n Malmön Fosiessa ja Hamnenissa olevat liiketoiminnat sekä Tukholman Årstassa oleva liiketoiminta. Kauppaan sisältyy Fosien kiinteistö, kaikkien edellä mainittujen yksiköiden koneet, laitteet ja vaihto-omaisuus. Malmön Fosien kiinteistössä on pääasiassa lihavalmistetuotantoa, Årstassa kuluttajapakatun lihan tuotantoa ja Malmön Hamnenissa Spira Ready Meal AB:n valmisruokatuotantoa. Kaksi viimeksi mainittua liiketoimintaa toimivat vuokrakiinteistössä. Kauppa sisältää käyttö- ja vaihto- omaisuuksien lisäksi myös käytössä olevat tavaramerkit. Uusien liiketoimintojen osto tapahtui Atria Oyj:n Ruotsissa toimivan tytäryhtiön Lithells AB:n lukuun. Samfood AB:n liiketoiminnat organisoidaan Lithells AB:n tytäryhtiöksi. Lithells AB:n muut tytäryhtiöt ovat Atria Lithells AB, Atria Concept AB ja Svensk Snabbmat för Storkök AB. Atria Lithells AB:n nykyinen myynti- ja markkinointiorganisaatio tulee jatkossa vastaamaan myös Samfoodin tuotteiden myynnistä ja markkinoinnista. Kauppaan liittyvät pikaruokakonseptit Sammy's ja Fyrkanten on tarkoitus organisoida osaksi Atria Concept AB:n liiketoimintaa. Käytännössä tavoitteena on saavuttaa Lithells AB:n ja nyt ostettujen liiketoimintojen yhteistyöllä markkina-asema, joka useimmissa päätuoteryhmissä tarkoittaa noin 20 prosentin markkinaosuutta. Vahvistamalla asemiaan Ruotsissa Atria uskoo kykenevänsä parhaiten tyydyttämään yhä enemmän kansainvälistyvien kauppaketjujen tarpeita. Atria laskee saavuttavansa merkittäviä synergiaetuja Lithells AB:n ja Samfood AB:n toimintojen välillä ja siten kykenevänsä kannattavasti laajentamaan liiketoimintaansa. Atria on Suomen suurin liha-alan yritys, sen liikevaihto viime vuonna oli 637 milj. euroa. Liikevaihdosta n. 30 % on muodostunut Ruotsista, missä Atria on omistanut Lithells AB:n vuoden 1997 lopusta lähtien. Toteutuneen kaupan jälkeen Atrian Ruotsin liiketoimintojen suuruus on n. 3,3 miljardia kruunua eli runsaat 360 miljoonaa euroa. Nyt tehdyillä kaupoilla koko Atria-konsernin liikevaihto nousee ensi vuonna yli 800 milj. euroon. Atria uskoo, että sillä on mahdollisuus edelleen kehittää Ruotsin liiketoiminnot 400-500 miljoonan euron tasolle. Tällöin Atria arvelee liiketoimintojensa laajuuden olevan sillä tasolla, että se kykenee kilpailemaan myös Ruotsin markkinoilla kaupan yhä enenevässä määrin siirtyessä kansainvälisten toimijoiden omistukseen. ATRIA OYJ Seppo Paatelainen toimitusjohtaja JAKELU Helsingin Pörssi Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/02/20020902BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/02/20020902BIT00590/wkr0002.pdf