Attendo ja Terveystalo yhteistyöhön Rääkkylän ja Tohmajärven erikoissairaanhoidossa

Rääkkylän ja Tohmajärven sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut tuottava Attendo ostaa kuntien erikoissairaanhoidon kirurgian palvelut jatkossa Terveystalolta. Sopimus on astunut voimaan 16.1.2014. Palvelut järjestetään jatkossa ensisijaisesti Terveystalo Joensuun lääkärikeskus-sairaalassa, jossa vastaanottojen, kuvantamisen ja laboratoriopalveluiden lisäksi hoidetaan leikkauksia ja erilaisia toimenpiteitä.

”Lähdemme siitä, että jonot eivät kuulu erikoissairaanhoitoon. Tavoitteenamme on, että potilaan tarvitsema hoito on annettu 40 vuorokaudessa lähetteestä ja hoidon on antanut huippuasiantuntija. Potilaan maksamat asiakasmaksut ovat samat kuin julkisen puolen vastaavat, joten lisäkustannuksia potilaalle ei synny”, kertoo Attendon toimitusjohtaja Pertti Karjalainen.

”Olemme luoneet yhdessä julkisen sektorin kanssa joustavia ja kustannustehokkaita hoitoketjumalleja mm. ortopediaan. Sopimus antaa meille myös mahdollisuuden kehittää edelleen lääketieteellisen laadun ja hoidon vaikuttavuuden mittaamista. Mittarit auttavat kustannusten tarkastelussa ja tehokkaan hoidon kohdentamisessa”, sanoo Terveystalon toimitusjohtaja Yrjö Närhinen.

Tohmajärven kunnanjohtaja Olli Riikonen pitää uutista kuntalaisten kannalta tervetulleena asiana. ”Kuntaturva-yhteistyön tavoitteena on kuntalaisten hyvinvointi. Tämä hanke toivottavasti entisestään parantaa terveyspalvelujen saatavuutta Tohmajärvellä.”

Attendo tuottaa kehittämällään Kuntaturva-mallilla Rääkkylän, Tohmajärven ja Puolangan sosiaali- ja terveyspalvelut. Attendo ja Terveystalo ovat aikaisemmin tehneet Kuntaturvaan liittyen yhteistyötä Puolangalla, jonka asukkaille Attendo ostaa Terveystalolta erikoissairaanhoidon palveluja sekä perusterveydenhuollon päivystyspalveluja Oulusta.

Attendo, toimitusjohtaja Pertti Karjalainen, puh. 050 511 0191, pertti.karjalainen@attendo.fi
Attendo, kuntaturvajohtaja Virpi Holmqvist, puh. 040 537 6133, virpi.holmqvist@attendo.fi
Terveystalo, toimitusjohtaja Yrjö Närhinen, puh. 030 63 31601, yrjo.narhinen@terveystalo.com
Terveystalo, Joensuun yksikönjohtaja Petri Lempiäinen, puh. 050 370 2763, petri.lempiainen@terveystalo.com