Filippiiniläishoitajat vankasti kiinni työelämässä

Filippiineiltä Attendolle ensimmäisenä Suomeen rekrytoidut hoitajat ovat valmistuneet lähihoitajiksi opintosuunnitelman mukaisessa aikataulussa. 17 oppisopimusopiskelijaa vannoi lähihoitajavalan 12. kesäkuuta Filippiinien itsenäisyyspäivänä aikuiskoulutusta järjestävän Amiedun tiloissa Helsingissä.

- Opintomenestys herättää kunnioitusta: puolella valmistuneista on kiitettävä arvosana hoitoon ja huolenpitoon liittyvillä alueilla ja kaikilla on suomen kielen opinnot suoritettu B-tasolle asti, mitä voidaan pitää poikkeuksellisena saavutuksena, kertoo ryhmän pääkouluttaja Eija Wellman Amiedulta.

Filippiineillä aiemmin sairaanhoitajan tutkinnon suorittaneet hoitajat saapuivat Suomeen lokakuussa 2012. He ovat työskennelleet koko opiskeluajan sosiaali- ja terveyspalvelualan toimija Attendon ikäihmisten hoitoon keskittyvissä hoivakodeissa pääkaupunkiseudulla.  Kaikki jatkavat työsuhteessa Attendolla jo opiskeluajalta tutuissa hoivakodeissa.

Alalla on edessä työvoimapula ja kaikkia ammattitaitoisia hoitajia tarvitaan. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan Suomesta puuttuu vähintään kaksikymmentätuhatta hoiva-alan työntekijää jo vuonna 2025.
Attendo haluaa omalta osaltaan kantaa yhteiskuntavastuuta ja olla mukana vaikuttamassa siihen, että Suomesta löytyy myös tulevaisuudessa ammattitaitoista henkilökuntaa.

- Olemme ylpeitä nyt valmistuneista ammattitaitoisista ja lämminhenkisistä lähihoitajista, kertoo henkilöstöpäällikkö Sirpa Piiroinen Attendolta.

Kokemukset Filippiineiltä rekrytoiduista hoitajista ovat olleet niin myönteisiä, että uusi hoitajaryhmä on saapunut oppisopimuskoulutukseen Suomeen touko- ja kesäkuussa. He työskentelevät Attendon hoivakodeissa ympäri Suomen.

- Koen, että olemme tehneet aika suurta yhteiskunnallista muutosta Suomessa, jatkaa Eija Wellman.

Sirpa Piiroinen
henkilöstöpäällikkö, Attendo
sirpa.piiroinen@attendo.fi

Eija Wellman