ILO dokumentoi filippiiniläisten hoitajien kokemuksia Suomessa

Sosiaali- ja terveysalan toimija Attendo rekrytoi lisää sairaanhoitajia Filippiineiltä Suomeen. Uuden hoitajaryhmän ensimmäiset tulijat aloittavat työnsä 7. tammikuuta. Sairaanhoitajia saapuu 39 tämän talven ja kevään aikana ja he sijoittuvat Attendon hoivakoteihin ympäri Suomen.

Attendo on rekrytoinut Filippiineiltä sairaanhoitajia lokakuusta 2012 lähtien. Hoitajien rekrytointi ja perehdytys on ollut monivaiheinen ja perusteellinen. Hoitajat ovat opiskelleet kokopäiväisesti suomen kieltä Filippiineillä 5 kuukautta ja sitä ennen 3 kuukautta itseopiskelujaksona. Tulijat ovat saaneet myös kattavan kohdemaaperehdytyksen ja heillä on ensimmäisten kuukausien aikana ympärivuorokautinen tuki tarjolla Suomessa. Heidän asettautumistaan tuetaan myös monin tavoin.

Aikaisempien hoitajaryhmien perehdytys ja sopeutuminen on sujunut esimerkillisesti. Tämän on pannut merkille myös Kansainvälinen työjärjestö ILO, jonka edustajat kävivät lokakuussa 2013 Suomessa tekemässä dokumenttielokuvaa osana järjestön Decent Work Across Borders -hanketta. Haastateltavina oli muun muassa ensimmäisten joukossa Attendolle palkattuja filippiiniläisiä hoitajia. Dokumentti julkaistaan tammi-helmikuussa.

”Meillä on hyvä ja tasa-arvoinen kohtelu ja edut”, kiittelee dokumenttielokuvassa esiintyvä, Vantaalla Attendo Variston hoivakodissa runsaan vuoden työskennellyt Arlene Zaldivar.

ILOn hankkeen painopiste on Filippiineillä, Intiassa ja Vietnamissa. Tavoitteisiin kuuluu muun muassa kansainvälisen eettisen rekrytointimallin luominen. Filippiineillä työvoimavientiä on kehitetty 1970-luvulta lähtien. Kymmenesosa maan väestöstä työskentelee ulkomailla.

”Filippiineiltä tulevat hoitajat ovat määrätietoisia ja pyrkivät töihin niihin maihin, joissa on hyvät työolot ja elinympäristö sekä toimeentulon mahdollisuus. Jopa perheelliset ihmiset haluavat tulla. Suomi puolestaan on maailman nopeimmin ikääntyviä maita ja tarvitsemme myös osaavia kansainvälisiä työntekijöitä. Arvostamme työntekijöitämme ja aiomme olla jatkossakin näiden työntekijöiden sitoumusten arvoinen työnantaja ”, sanoo toimitusjohtaja Pertti Karjalainen.

Työntekijöiden tarve alalla lisääntyy nopeasti. Työ- ja elinkeinoministeriön arvion mukaan vuoteen 2025 mennessä sosiaali- ja terveyspalvelualan työllisten tarve lisääntyy 125 000 henkilöllä.

Pertti Karjalainen

toimitusjohtaja, Attendo