Inari vastaa hoivapalvelujen tarpeeseen Attendon Mummolalla

Inarin kunta vastaa kasvavaan ikäihmisten hoivapalvelujen tarpeeseen. Uudessa hoivakotihankkeessa yhteistyökumppanina on Attendo, joka rakennuttaa kehittämänsä Mummola-konseptin mukaisen hoivakodin Ivaloon. Hanke perustuu Inarin kunnan viime vuonna järjestämän kilpailutuksen perusteella tehtyyn puitesopimukseen. Inarin ja Attendon välisen sopimuksen pituus on 3+5 vuotta.

”Olemme laajentaneet omaa toimintaamme, mutta palveluntarve kasvaa koko ajan. Uusi yksikkö on erittäin tervetullut lisä alueemme palvelutuotantoon. Tällä hetkellä näyttää siltä, että kilpailutetut 12 paikkaa otetaan heti käyttöön, kun tilat valmistuvat. Uudelle hoivakodille on siis jo olemassa olevaa tarvetta. Kiinnostusta uutta hoivakotihanketta kohtaan onkin jo tullut kuntamme ikäihmisiltä ja heidän omaisiltaan”, sanoo Inarin sosiaali- ja terveysjohtaja Mari Palolahti.

Attendon toimitusjohtaja Pertti Karjalainen on tyytyväinen uuden yksikön keskeisestä sijainnista. ”Maailman pohjoisin Attendon Mummola nousee Ivalon Kalattoman kaupunginosaan aivan terveyskeskuksen viereen. Paikka on asukkaille erinomainen tarjolla olevien terveyspalvelujen kannalta. Myös liikenneyhteydet ja alueen viihtyvyys ovat korkeaa tasoa”, Karjalainen kertoo.

Uudesta hoivakodista tulee 20-paikkainen. Attendon Mummola-konsepti perustuu moderniin  hoivarakentamiseen, jossa laadukkaalla suunnittelulla pystytään rakentamaan parhaat mahdolliset tilat sekä asukkaiden että hoivakodin työntekijöiden viihtyvyyden kannalta. Attendon Mummoloissa toimii myös talon oma keittiö, jossa kokki valmistaa kotiruokaa ja pystyy toteuttamaan asiakkaiden ateriatoiveita.

Pertti Karjalainen uskoo, että rakentamaan päästään nopealla aikataululla. ”Lähtökuopissa ollaan ja kuokat pannaan maahan alkukesästä. Inarilaiset ikäihmiset pääsevät muuttamaan upouuteen Mummolaan ensi vuoden puoliväliin mennessä, todennäköisesti jo aikaisemmin.”

Sosiaali- ja terveysjohtaja Mari Palolahti, 040 522 1214, mari.palolahti@inari.fi
Toimitusjohtaja Pertti Karjalainen, 050 511 0191, pertti.karjalainen@attendo.fi