Koutsilla kiinni työelämään

KYS-ervan sairaanhoitopiirin alueella on alkanut uusi palvelu, jossa valmennetaan takaisin työelämään halajavia ammatillisen kuntoutuksen kautta. Attendo Koutsi  –mielenterveyskuntoutujien (MT) työhönvalmennus on Kelan rahoittamaa ja järjestämää palvelua. MT-työhönvalmennus on suunnattu niille työikäisille, joiden työkykyä ja työllistymistä mielenterveyden häiriö on heikentänyt. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi masennuksesta toipuvat nuoret. Uusi palvelu ulottuu sairaanhoitopiirin 64 kunnan alueelle.

- Aloitimme tämän vuoden alussa ja alku on lupaava. Valmennettavat haluavat löytää oikean ammatillisen tien ja ovat tosissaan mukana. Uskon työnantajien saavan motivoituneita työntekijöitä. Koen myös työnantajapuolen kantavan yhteistä vastuuta tarjoamalla tärkeitä työpaikkoja, sanoo ohjaaja Erno Kääriäinen.

Jokaiselle valmennettavalle haetaan hänen osaamiseensa ja toiveisiinsa sopiva työ. Myös yritykset voivat suoraan tarjota työpaikkoja Attendo Koutsiin. Työvalmennuksen kesto on kuudesta kuukaudesta vuoteen riippuen valmennettavan sopimuksesta. Valmennettavat työskentelevät viitenä päivänä viikossa noin 6 tuntia päivässä.

Ennen valmennuksen aloitusta on jokaisella henkilökohtainen alkuvalmennus Siilinjärvellä Attendo Koutsin toimipaikassa. Sen jälkeen varsinainen työ ja valmennus tapahtuvat valmennettavan omalla kotipaikkakunnalla. Valmennusvastuu on koko työskentelyn Attendo Koutsin ohjaajilla. Tavoite on, että valmennettavat sijoittuvat valmennuksen jälkeen palkkatyöhön.

Erno Kääriäinen
ammatillisen kuntoutuksen ohjaaja,