Nuoret tutustuvat hoiva-alaan eri puolella Suomea

Yli 60 nuorta työllistyy eri puolella Suomea, kun 17 Attendon hoivakotia avaa ovensa nuorille osa-aikaisille työntekijöille helmi-maaliskuussa. 14 - 25 -vuotiaat nuoret toteuttavat hoivakodeissa yhdessä ideoitua virkistystoimintaa viikoittain vuoden 2015 aikana. Nuorten ohjelma ei korvaa hoivakotien aiempaa monipuolista virkistystoimintaa vaan on lisä siihen.

Eri oppilaitoksissa opiskelevat sekä ammatinvalintaa pohtivat nuoret, rekrytoi yrittäjäkaksikko Huikea Oy:stä. Rekrytointiprosessi on alkanut ja hakuaika kestää tammikuun.

- Olemme ensimmäiseksi lähestyneet toiminnassa mukana olevien paikkakuntien 10-luokkalaisten rehtoreita. Myös muihin tahoihin olemme ottaneet yhteyttä. Koemme etuoikeudeksi yhdistää tällä tavoin eri sukupolvet toisiinsa ja tutustuttaa nuoria alaan, jossa tulevaisuudessa tarvitaan tekijöitä, sanoo yrittäjä Anniina Raatikka.

Attendon ja Huikean yhteistyön juuret juontavat viime kesään, jolloin Attendon Tampereen, Oriveden ja Nokian hoivakodeissa työskentelivät ensimmäiset nuoret virkistystoiminnan parissa. Vanhukset ilahtuivat nuorten seurasta ja saadut kokemukset olivat niin positiivisia, että yhteistyötä päätettiin jatkaa ja laajentaa ripeästi.

- Samat ikäihmisille tutuiksi tulevat nuoret vierailevat samoissa hoivakodeissa pareittain. Heidät perehdytetään ennalta ympäristöön ja hoivayhteisöön ja sopiva tekeminen ideoidaan yhdessä nuorten, asukkaiden ja henkilökunnan kanssa. Arvostamme sekä nuorten että Huikea Oy:n yrittäjien sitoutumista ja innovatiivista otetta vanhusten virikkeellisen arjen suunnitteluun, sanoo Attendon laatu- ja kehitysjohtaja Paula Pohto-Kapiainen.

Nuorille on tarjolla työtä Forssassa, Seinäjoella, Kokkolassa, Kurikassa, Alajärvellä, Vantaalla, Helsingissä, Espoossa, Mikkelissä, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Kouvolassa, Turussa, Raumalla ja Uudessakaupungissa. Kynnys työllistymiseen halutaan pitää mahdollisimman matalana, jotta nuoret rohkenisivat hakeutua alalle.

Työministeriön arvion mukana Suomessa tarvitaan 200 000 terveydenhuollon työntekijää nykyisen määrän lisäksi vuoteen 2040 mennessä, joten nuorten kiinnostuksen ja työkokemuksen lisääminen on panostus jokaisen tulevaisuuteen.

lisätietoja:

Anniina Raatikka