Pienentyneet sote-menot nostavat Tohmajärven talouden plussalle

Tohmajärven ja Attendon ensimmäinen yhteistyövuosi sosiaali- ja terveydenhuollossa on tuottanut paikkakuntalaisille parantuneet sote-palvelut ja merkittävät säästöt. Vuonna 2013 kunnan sote-kustannukset laskevat noin 1,3 miljoonaa euroa viime vuoteen verrattuna. Tohmajärvi solmi Attendon kanssa syksyllä 2012 sopimuksen, jonka perusteella Attendo on tämän vuoden alusta tuottanut kunnan sote-palvelut kehittämänsä kiinteähintaisen Kuntaturva-mallin mukaisesti.

”Tarvitsimme Tohmajärvelle kokonaisvastuullisen toimintatavan, jossa sote-kustannukset ovat hallinnassa ja perusterveydenhuolto pelaa. Tärkeää oli sisällyttää kokonaisuuteen erikoissairaanhoito, jotta ongelmallisia rajapintoja ja kustannusvyöryä ei synny. Onnistuneen kilpailutuksen tuloksena sote-menoihin saatiin tasokorjaus ja kunnan talous on kääntymässä ensimmäistä kertaa vuoden 2009 jälkeen plussan puolelle”, sanoo Tohmajärven kunnanjohtaja Olli Riikonen.

Itärajalla sijaitseva 4 900 asukkaan Tohmajärvi oli mukana Keski-Karjalan neljän kunnan sote-yhteistoiminta-alueessa vuoden 2009 alusta lukien. Yhteistoiminta-alue ei tuonut helpotusta lääkäri- ja hammaslääkäripulmiin ja suurimmaksi ongelmaksi osoittautui kustannusten hallitsematon kasvu.

”Yritykset rekrytoida lääkäreitä eivät tuottaneet tulosta ja kolme virkauran tehnyttä hammaslääkäriä oli eläköitymässä. Samaan aikaan sote-kustannusten nousu oli karkaamassa käsistä. Ainoa järkevä ratkaisu oli yhteistoiminnasta irtautuminen ja palvelutuotannon kilpailuttaminen kokonaisuutena. Halusimme toimintamallin, jossa palveluntuottaja ottaa kokonaisvastuun palveluiden tuottamisesta, laadusta ja sitoutuu ennalta sovittuun hintaan”, sanoo kunnanjohtaja Riikonen.

Mielenterveyspalvelut ja sosiaalityö keskiössä

Tohmajärvellä Attendo on panostanut mielenterveyspalvelujen ja sosiaalityön yhteispeliin tuomalla palveluja entistä lähemmäs kuntalaisia. Paikkakunnalla toimii oma mielenterveysyksikkö sisältäen psykiatrin ja mielenterveyshoitajat. Panostuksia on tehty myös päihdetyöhön kokoaikaisen päihdetyön sairaanhoitajan palkkaamisella.

”Kun ennaltaehkäisevät toimet alkavat vaikuttaa, syntyy erikoissairaanhoidon puolella kustannussäästöä. Menot laskivat ensimmäisenä vuotena 3 prosenttia eli 160 000 euroa. Tulevina vuosina säästöä odotetaan syntyvän lisää, kun kuntalaisten terveys paranee”, sanoo Kuntaturva-johtaja Virpi Holmqvist.

Attendon toimitusjohtaja Pertti Karjalainen on ollut tyytyväinen saavutettuihin tuloksiin. ”Attendossa työskentelee lähes 6 000 alan ammattilaista, joten kokemusta laadukkaasta ja järkevästä toiminnasta on kertynyt. Monistamme parhaita käytäntöjämme hanakasti. Työllistämme aina paikallisesti, mutta laajasta työntekijäpohjastamme on etua erityisosaamista vaativissa tehtävissä ja sijaistuksissa”, Karjalainen kertoo.

Olli Riikonen
kunnanjohtaja