Turkuun rakentuu asumiskeidas ikäihmisille

Turun Räntämäkeen rakennetaan monipuolinen ikäihmisten asuinkeskus, josta ensi vuonna uuden kodin saa 45 asukasta. Rakennustyöt on juuri aloitettu ja hoivakoti valmistuu kesäkuussa 2014.

Projektin tilaajana toimii Artun Hoiva-asunnot Oy, jolla on reilut tuhat hoiva-asuntoa ympäri Suomen. Rakennuttajatehtävistä vastaa Suomen Aluerakennuttaja, SARA Oy ja hoiva- ja terveyspalvelualan toimija Attendo tulee tuottamaan palvelut ikäihmisille.

- Urakoitsija Ojarannan Rakennus urakoi tämän kohteen. He ovat toteuttaneet meille lähes vastaavan talon Loimaalle ja yhteistyö on sujunut hyvin, kertoo toimitusjohtaja Risto Pontela Artun Hoiva-asunnoista.

Riihivainio edustaa uudenaikaista ja turvallista asumisen mallia ikäihmisille.

- Osa asunnoista on tarkoitettu tavalliseen ikäihmisten asumiseen ja palveluja on tarjolla yksilöllisten tarpeiden mukaan. Osa asunnoista tehdään ympärivuorokautista palveluasumista tarvitseville. Uusi toimintamalli mahdollistaa monipuoliset palvelut,
sanoo toimitusjohtaja Pertti Karjalainen Attendolta.

Riihivainio tarjoaa kodin monenkuntoiselle, eikä asukkaan kunnon heikkeneminen tällaisessa asuinympäristössä edellytä automaattista muuttoa toisaalle.

Asutusta jo kivikaudella

Ennen hoivakodin rakennustöiden aloittamista hankkeessa mukana olevat tahot pyysivät Museovirastolta lausuntoa muinaisjäännösalueen vaikutuksesta rakentamiseen. Turun Räntämäen Riihivainion asuinpaikka on muinaismuistolain (295/1963) rauhoittama kiinteä muinaisjäännös, joka ajoittuu kivikauden lopulta rautakauden alkuun. Museovirasto on tutkinut alueen kesän aikana ja lupa töiden aloittamiseen on saatu. Osa Riihivainion tontista on suojelualueena, mutta asumisen perinne luonnonkauniilla alueella saa jatkua monien eri aikakausien aikana.

Myös lähiympäristön asukkaita on kuultu hoivakodin osalta.

- Suunnittelu- ja lupavaiheessa on tehty hyvää ja avointa yhteistyötä naapuruston kanssa ja heidän toiveitaan huomioitu. Kohteen on suunnitellut Arkkitehtitoimisto Haroma&Partners Turusta, kertoo toimitusjohtaja Tino Nurmi SARAsta.

Tino Nurmi
toimitusjohtaja, SARA Oy