Otaniemen hautomoyrityksille yli 100 miljoonaa ulkopuolista rahoitusta

Espoon Otaniemessä toimivan Spinno Enterprise Center-yrityshautomon entiset asiakasyritykset ovat tuoreen seurantatutkimuksen mukaan keränneet yli 100 miljoonaa euroa ulkopuolista rahoitusta. Toiminnan laadusta kertoo myös se, että Spinnossa kasvupolulle ohjatut yritykset työllistävät jo yli 550 henkilöä.

Teknologia- ja osaamispohjaisia kasvuyrityksiä palveleva espoolainen Spinno Enterprise Center-yrityshautomo on kerännyt huipputulokset tuoreessa asiakaskyselyssä.

Spinnossa ja sen edeltäjässä Technopolis Ventures-hautomossa vuosina 2008-2010 asiakkaina olleet runsaat sata kotimaista kasvuyritysaihiota ovat seurantatutkimuksen mukaan onnistuneet keräämään julkista ja yksityistä rahoitusta lähes 110 miljoonaa euroa. Tästä yritysjoukosta on aktiivisessa toiminnassa edelleen 80 kappaletta.

Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2011 lähes 40 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä runsaat 550. Valtaosa työllistää vielä alle kymmenen henkilöä, mutta ripeimmät kasvajat jo yli 30 työntekijää. Lisäksi kymmenkunta yritystä on vaihtanut omistajaa yrityskaupalla.

Vuonna 1991 toimintansa aloittaneen ja vuodesta 2010 lähtien nykymallilla toimineen Spinnon saldo kestää vertailun paitsi kotimaassa myös ulkomailla. Esimerkiksi Ruotsin johtavan teknologiahautomo STINGin asiakasyritykset ovat päässeet likipitäen vastaaviin lukuihin vasta kahdeksan vuoden seurantajakson aikana.

"Numerot puhuvat puolestaan. Asiakasyritysten saaman ulkopuolisen rahoituksen määrällä mitaten olemme selkeästi Suomen ykköshautomo. Meidän asiantuntemuksella liikeideat hioutuvat ja tuotteistuvat sellaisiksi, että ne kiinnostavat rahoittajia ja jatkokiihdyttäjiä. Tätä kautta myös yritykset kasvavat ja työllistävät", tiivistää Spinno Enterprise Centerin johtaja Tuomas Maisala.

Tuloksen arvoa nostaa hänen mukaansa vielä se, että sijoittajat ovat kohteiden valinnassa entistä kriittisempiä.

"Huomattavaa on sekin, että joka neljäs Tekesin Nuorten innovatiivisten kasvuyritysten NIY-rahoitusohjelmaan hyväksytyistä yrityksistä on saanut alkuvauhtinsa Otaniemen hautomotoiminnasta", Maisala lisää.

Kontakteilla kasvuun

Nettipohjaisen kansainvälisen taksien tilauspalvelun kehittänyt Cabforce on oiva esimerkki Spinnon viime vuosien kasvuyrityksistä. Yritys on kerännyt ulkopuolista rahoitusta jo lähes kaksi miljoonaa ja suunnannut kasvututkaimen suoraan ulkomaille.

Cabforce on rakentanut liikematkailijoiden tilauskuljetuksille vastaavan nettivarauspalvelun kuin lennoilla ja hotelleilla on ollut jo vuosien ajan. Cabforce.com-palvelu lanseerattiin tammikuussa ja tavoitteena on kattaa 40 tärkeintä liikematkustuskohdetta Euroopassa vuoden loppuun mennessä.

Vuonna 2009 perustettu yhtiö työllistää tällä hetkellä yhdeksän henkilöä.

"Saimme Spinnosta arvokasta osaamista ja kontakteja etenkin eri rahoittajien suuntaan. Ne nopeuttivat ja helpottivat aloittavan yrityksen toimintaa", kiittelee Cabforcen hallituksen puheenjohtaja ja myynnistä vastaava Andreas Hansson.

Tuomas Maisala, johtaja, Spinno Enterprise Center, 040-595 5547

Andreas Hansson, hallituksen puheenjohtaja, Cabforce Oy, 040-504 2955

Spinno Enterprise Center on Espoon Otaniemessä toimiva yrityshautomo, jonka taustatahoja ovat Uudenmaan ELY-keskus, Espoon kaupunki, Laurea-ammattikorkeakoulu ja Aalto-yliopisto. Palvelemme nopeaan kasvuun tähtääviä teknologia- ja osaamispohjaisia yrityksiä. Arvioimme vuosittain satoja uusia liikeideoita ja autamme kehittämään niistä rahoituskelpoisia yrityksiä, jotka luovat kansainvälisiä menestystuotteita ja –palveluja. Uusien yrittäjien ohella autamme alueen korkeakouluja, tutkimuslaitoksia ja elinkeinoelämää uusien spin off-yritysten synnyttämisessä. Vuosien varrella asiakkaitamme ovat olleet mm. Bugbear, Canatu, Eniram, FootBalance, Mendor, Netcycler, Smilehouse ja Qentinel. www.spinno.fi