Porttipuisto Shopping sai Suomen suurimman viherkaton

Viherkatoille haetaan uutta jalansijaa etenkin kaupunkirakentamisessa. Yksi  pilottikohde löytyy Vantaan Porttipuiston liikekeskuksesta. Sen katolle valmistunut Suomen suurin viherkatto on myös Helsingin yliopiston tärkeä tutkimuskohde.

Viherkatot tekevät uutta tulemistaan ja Vantaalla niiden soveltuvuutta kaupunkiympäristöön testataan myös käytännössä.

Porttipuiston liikekeskuksen katolle on rakennettu yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa Suomen suurin viherkatto, jonka kasvillisuuden ja eläimistön kehitystä seurataan tästä kesästä lähtien useita vuosia eteenpäin. Samalla kerätään tietoa siitä, ehkäiseekö katon kasvillisuus ja kasvualusta omalta osaltaan kaupunkitulvia.

”Seuraamme myös kuinka hyvin linnut, perhoset ja tärkeimmät pölyttäjähyönteiset löytävät katolle sekä millaisia kokemuksia katosta kertyy kiinteistön käyttäjille. Viherkatot nähdään yhtenä keinona parantaa ilman laatua, viilentää kattoja ja tarjota kaupunkilaisille viihtyisämpi elinympäristö”, kertoo tutkija ja koordinaattori Marja Mesimäki Helsingin yliopistosta.

Puutarha pienoiskoossa

Viherkaton rakentamisesta ja sinne istutetuista kasveista on vastannut VRJ Group ja sen tytäryhtiö Envire. Heille pinta-alaltaan kahta jääkiekkokenttää vastaavan katon toteutus on ollut lajissaan mielenkiintoinen projekti.

”Katto on kuin puutarha pienoiskoossa. Kasvilajeja on kymmenittäin ja erilaisia koealueita yhteensä kuusitoista. Työkohteena katto on siisti ja mukava, mutta tavaralogistiikka on toki haaste”, kertoo toimitusjohtaja Henrik Bos.

Hänen mukaansa viherkatot olivat 1960-70-luvuilla hyvinkin suosittuja mm. teollisuus- ja toimistokiinteistöissä sekä julkisrakentamisessa. Nyt ne tekevät uutta tulemistaan käytännöllisyytensä ja kohtuullisten rakennuskustannusten ansiosta.

Elävä esimerkki Ikanon ympäristövastuusta

Ikano Retail Centres Finlandin toimitusjohtaja Tuire Nybergin mukaan viherkattoprojekti istuu hyvin heidän toteuttamien kauppapaikkojen perheystävällisyyttä sekä ympäristö- ja yhteiskuntavastuuta korostaviin toimintaperiaatteisiin.

”Porttipuiston liikekeskuksessa on monia energiatehokkuutta ja ympäristöä suosivia rakenneratkaisuja, joihin viherkatto on luonteva lisä. Se on samalla äärimmäisen mielenkiintoinen tutkimushanke, jonka tuloksista on tulevina vuosina hyötyä paitsi rakennus- ja kiinteistöalalle myös yhdyskuntasuunnittelulle. Tässä kehityksessä mekin haluamme olla mukana”, Nyberg toteaa.

Ikanon seuraavat kauppakeskuskohteet nousevat Kuopioon ja Tampereelle IKEAn yhteyteen. Kuopion Matkuksessa työt etenevät aikataulussaan ja avajaisia on määrä viettää marraskuussa. Tampereen Lahdesjärvellä rakennustyöt alkavat vuoden 2013 aikana.

Lisätietoja

Tuire Nyberg, toimitusjohtaja, Ikano Retail Centres Finland Oy, +358 40 562 1106 tuire.nyberg@ikano.fi

Marja Mesimäki, tutkija, koordinaattori, Helsingin yliopisto, +358 50 318 2317

marja.mesimaki@helsinki.fi

Henrik Bos, toimitusjohtaja, VRJ Group Oy, +358 400 633 612

henrik.bos@vrj.fi

IKANO RETAIL CENTRESIN OMISTAVAT IKANO FASTIGHETER JA IKEA. YRITYS OMISTAA, JOHTAA JA KEHITTÄÄ KAUPPAPAIKKOJA IKEA-TAVARATALOJEN YHTEYTEEN RUOTSISSA, SUOMESSA, NORJASSA JA TANSKASSA. IKANO FASTIGHETER ON PITKÄJÄNTEINEN KIINTEISTÖOMISTAJA JA PROJEKTIKEHITTÄJÄ SEURAAVISSA LIIKESEGMENTEISSÄ: IKANO RETAIL CENTRES, IKANO KONTOR JA IKANO BOSTAD. IKANO FASTIGHETER KUULUU KAMPRADIN PERHEEN OMISTAMAAN IKANOON. IKANO ON KANSAINVÄLINEN YRITYSRYHMÄ, JOKA TOIMII TOIMIALOILLA RAHOITUS, KIINTEISTÖ, VAKUUTUS, OMAISUUDEN HOITO JA VÄHITTÄISKAUPPA.

LISÄTIETOJA LÖYDÄT TÄÄLTÄ: www.ikanoretail.se JA www.ikanofastigheter.se