Älykäs ja liikkuva valoteknologia: Audi Q6 e-tron toisen sukupolven digitaalisella OLED-teknologialla

• Maailmanensi-ilta: aktiivinen digitaalinen valokuvio laittaa etu- ja takavalot liikkumaan ennennäkemättömällä tavalla
  • Etu- ja takavalojen digitaalinen valokuvio saataville ensimmäistä kertaa sekä  MMI:n että myAudi-sovelluksen kautta
  • Digitaalinen valokuvio -paketti tulee saataville on-demand-palvelun kautta

Tämä innovaatio muuttaa autoteollisuuden valosuunnittelun ja car-to-X-kommunikaation pysyvästi: toisen sukupolven digitaalisilla OLED-takavaloilla Audi Q6 e-tron vie valomuotoilun, toiminnot ja liikenneturvallisuuden uudelle tasolle. Audi kehittää tekniikkaansa vähitellen älykkäiksi näytöiksi, jotka voivat kommunikoida muiden tienkäyttäjien kanssa näyttämällä tietoa valojen kautta – tätä kutsutaan uudeksi viestintävaloksi. Aktiivinen digitaalinen valokuvio on myös maailman ensimmäinen, ja se tekee debyyttinsä Audi Q6 e-tronissa. Se luo täysin uudenlaisen ja elävän vaikutelman ja osoittaa tietä Audin valaistustekniikan tulevaisuuteen. Asiakkaat voivat nyt valita ensimmäistä kertaa digitaaliset valokuviot (lisävaruste) uusien Matrix-LED-ajovalojen digitaalisten päiväajovalojen ja uuden sukupolven digitaalisten OLED-takavalojen kanssa. Lisäksi asiakkaat voivat tilata digitaalisia valokuvioita on-demand-palvelusta.

Audi Q6 e-tron ei merkitse vain uutta lukua täyssähköissä Audeissa; valoteknologia on tärkeä osa Audin DNA:ta. Maailman ensimmäisellä aktiivisella digitaalisella valokuviolla, Audi Q6 e-tron aloittaa uuden aikakauden, jolle on ominaista Audin ainutlaatuinen muotoilu ja estetiikka.

Toisen sukupolven digitaalinen OLED-teknologia muokkaa uusien Audi-mallien ulkonäköä ja moninkertaistaa niiden toimintovalikoiman. Tämä puolestaan parantaa liikenneturvallisuutta minkä mm. digitaalisten OLED-takavalojen viestintävalo osoittaa vaikuttavasti. Audi Q6 e-tron asettaa myös uudet standardit yksilöinnissä: uudistetuissa Matrix-led-ajovalojen päiväajovaloissa ja digitaalisissa OLED-takavaloissa (versio 2.0) on yhteensä kahdeksan valinnaista digitaalista valokuviota – asiakkaat voivat suunnitella Audi Q6 e-tron -mallinsa ulkonäön ennennäkemättömällä tavalla. Tämä on mahdollista MMI:n ja ensimmäistä kertaa myös myAudi-sovelluksen kautta. Asiakkaat voivat myös ostaa digitaalisia valokuvioita jälkikäteen.

Valokuvio ja liike yhdistettynä ensimmäistä kertaa: aktiivinen digitaalinen valokuvio

Ajo- ja takavalot näyttävät eläviltä ensi silmäyksellä – näin asiakkaiden tulisi kuvitella aktiivinen digitaalinen valokuvio, innovaatio Audilta ja maailman ensimmäinen. Se tulee saataville osana lisävarusteena tilattavaa digitaalisten valokuvioiden pakettia. "Audi Q6 e-tron merkitsee ensimmäistä tuotantomallia, jossa suunnittelimme sekä valojen muodon että niiden kokonaisuuden liikettä. Valosuunnittelun ja uuden teknologian välisen täydellisen symbioosin ansiosta uudet Audi Q6 e-tron -valot näyttävät elävämmiltä ja älykkäämmiltä kuin koskaan ennen. Olemme luoneet valokuvioille oman persoonallisuuden ja digitaalisen maailman sekä estetiikan samaan aikaan”, selittää Audin valosuunnittelusta vastaava johtaja César Muntada.

Ohjelmistomoduuli yhdestä Audi Q6 e-tronin ohjainlaitteesta, Audin ja konsernin ohjelmistoyritys CARIAD:in yhdessä kehittämä, mahdollistaa tämän tyyppiset valokuviot. Toisen sukupolven digitaaliset OLED-takavalot, kuusi 360-segmentin OLED-paneelia luovat uuden kuvan joka kymmenen millisekunnin välein käyttäen erityisesti kehitettyä algoritmia. Tämä algoritmi mahdollistaa aktiivisen digitaalisen valokuvion, joka osoittaa auton eloisuuden ja kyvyn olla vuorovaikutuksessa sekä tekemällä Q6 e-tronin "aivotoiminnan" näkyväksi jatkuvan liikkeen kautta. Edessä aktiivinen digitaalinen valokuvio syntyy algoritmin ja 12 himmennettävän segmentin vuorovaikutuksen kautta, kun taas takana kaikki digitaaliset OLED-segmentit ovat käytössä. Yksittäiset valosegmentit ovat vuorovaikutuksessa niin, että valokuvion kokonaisnäkyvyyteen ei vaikuta vaihteleva valovoimakkuus.

Toisen sukupolven digitaalinen OLED-tekniikka

Lyhyt katsaus digitaaliseen OLED-teknologiaan 1.0: Audi esitteli autoteollisuudelle uuden valoteknologian vuonna 2016 TT RS -mallissa. Se oli ensimmäinen kerta, kun orgaanisia LED:jä (OLED) käytettiin takavaloissa. OLED-elementit ovat puolijohdepohjaisia pintavalonlähteitä, jotka tuottavat täydellisen homogeenisen valon ja korkeat kontrastiarvot. Niiden kirkkaus on myös säädettävä. Lisäksi OLED-valojen muotoa voidaan säätää vapaasti ja jakaa tarkasti vaihdettaviin segmentteihin. Myös OLED-takavalojen dynaamiset valoskenaariot esiteltiin Audi TT RS-mallissa.

Vuonna 2020 Audi Q5 -asiakkaat saivat ensimmäistä kertaa valita yksilöllisen takavalojen kuvion digitaalisten OLED-takavalojen ansiosta. Tämän saavutuksen myötä Audista tuli ensimmäinen autonvalmistaja, joka käytti digitaalista takavalokuviota. Muutos perustui OLEDien ydinominaisuuksiin: suuri kontrasti, segmentointi kytkettäviin vyöhykkeisiin, korkea valohomogeenisuus ja kyky järjestää segmentit erittäin tiukasti. Audi on edelleen ainoa autovalmistaja, joka tarjoaa tämänkaltaista teknologiakehitystä.

Vuonna 2022 tästä vaihtoehdosta tuli standardi Audi A8 -mallissa, kun se varustettiin digitaalisilla OLED-takavaloilla. Auton väyläjärjestelmä salli nyt ohjelmiston ohjata jokaista takavalopaneelia ja jokaista OLED-segmenttiä erikseen. Audi A8:ssa MMI:n kautta pystyy valitsemaan kolmesta eri kuviosta ja S8:ssa neljästä eri kuviosta.

Toisen sukupolven digitaaliset OLED-takavalot lähemmin tarkasteltuna

Toisen sukupolven digitaalisissa OLED-takavaloissa, jotka nyt esitellään Audi Q6 e-tron -mallissa, Audi laajentaa merkittävästi toimintojen valikoimaa ja muotoiluvapautta mutta ennen kaikkea parantaa liikenneturvallisuutta. Ensimmäistä kertaa digitaaliset OLED-takavalot voivat erityisesti kommunikoida lähiympäristön kanssa (car-to-X). Segmenttien määrä jokaista digitaalista OLED-paneelia kohti on kasvanut kuudesta 60:een verrattuna ensimmäiseen sukupolveen. Audi Q6 e-tronin takavaloissa käytetään kuutta OLED-paneelia, joissa on yhteensä 360 segmenttiä. Uusi E3 elektroninen arkkitehtuuri mahdollistaa näiden merkittävästi lisääntyneiden segmenttien määrän hallinnan käyttämällä ohjainlaitteen uutta ohjelmistomoduulia. Tasainen segmenttien määrän lisäys yhtä digitaalista OLED-paneelia kohden mahdollistaa tulevaisuudessa sen kehittämisen auton takaosan näytöksi, joka parantaa entisestään car-to-X-viestintää ja liikenneturvallisuutta.

Innovatiivinen digitaalinen OLED-tekniikka luo edellytykset täysin uudelle takavalomuotoilulle, joka varmistaa ainutlaatuisen homogeenisuuden ja erittäin korkean kontrastin. Etuja on muitakin: pintavalonlähteet eivät vaadi ylimääräisiä heijastimia, valonohjaimia tai optiikkaa, mikä tekee niistä erittäin taloudellisia. Yhdessä nämä ominaisuudet mahdollistivat Audin insinöörien ja suunnittelijoiden murtaa kaksi- ja kolmiulotteisen välisen muotoilurajan. Toisin sanoen, Audi luo kolmiulotteisia muotoja kaksiulotteisille pinnoille. Auton takana yhtenäisen ja ilmeikkään LED-valonauhan lisäksi, 3D-lasi erottaa onnistuneesti takavalokuvion muista valotoiminnoista.

Audi uudistaa myös auton etuosaa. Seuraavan sukupolven digitaaliset päiväajovalot ja valomoduulit ovat nyt visuaalisesti erillisiä, mikä lisää suunnittelun selkeyttä. Suunnittelijat ovat suunnitelleet yksittäiset LED:it – yhteensä 70 – tässä digitaalisten päiväajovalojen uudessa kehitysversiossa läpinäkyviksi 3D-objekteiksi. Digitaalisten päiväajovalojen etuosassa on tarkka prismaattinen rakenne, ja samalla metalloitu 3D-somistus ympäröi niitä kiinnittäen huomion auton digitaalisiin silmiin.

Parannettua turvallisuutta älykkäiden etu- ja takavalojen ansiosta

Audi on myös nostanut auton turvaominaisuudet uudelle tasolle. Läheisyysilmaisin, muista Audi-malleista tuttu ominaisuus, on laajennettu uudessa Audi Q6 e-tronissa sisältämään myös viestintävalon. Digitaalisiin OLED-takavaloihin integroituna se varoittaa muita tienkäyttäjiä onnettomuuksista ja esteistä näyttämällä erityistä staattista takavalokuviota integroidulla varoitussymbolilla ja tavallista takavalografiikkaa kriittisissä tietilanteissa. Viestintävalo käyttää parviälyn tietoja. Lisäksi toisen sukupolven digitaaliset OLED-takavalot aktivoivat viestintävalon erilaisilla hätäsymboleilla, takatörmäyshälytyksen (RECAS), hätävilkut, hätäpuhelun (eCall), tiepalvelupuhelun (bCall) ja hätäjarruvalot.

Viestintävalo lisää myös uuden ominaisuuden poistumisvaroitustoimintoon. Aiemmin, se ilmoitti matkustajille vain autosta poistuttaessa, esimerkiksi jos toinen auto tai polkupyörä lähestyy. Mutta nyt, erityinen valokuvio takavalon grafiikassa varoittaa pyöräilijöitä tai takaa lähestyviä autoilijoita. Tällä tavalla Audi Q6 e-tron laajentaa turvallisuuskonseptiaan muille tienkäyttäjille, mikä lisää kaikkien liikenneturvallisuutta.

Lopuksi viestintävalo käyttää myös erityistä valokuviota edessä ja takana ilmoittamaan auton pysäköintiavustimen tilaa, kun se on pysäköintitilassa. Tämä antaa auton välittömässä läheisyydessä oleville tienkäyttäjille merkin, että autoa on turvallista lähestyä.

Uusi vapauden taso: MMI:n kautta saatavilla olevat digitaaliset valokuviot  ja myAudi-sovellus

Jopa kahdeksan ajo- ja takavalojen digitaalista valokuviota tarjoavat kuljettajalle mahdollisuuden nauttia uudenlaisesta vapaudesta Audi Q6 e-troninsa yksilöinnissä. Asiakkaat voivat valita valokuvion kahdella eri tavalla, myAudi-sovelluksen tai auton MMI-järjestelmän kautta. Kuusi lisävalokuviota yhdessä saattovalotoimintojen valoskenaarioiden kanssa sekä vastaava digitaalinen valokuvio tulevat saataville ylimääräisten lisävarustepakettien kautta.

MyAudi-sovelluksen kautta asiakkaat voivat aktivoida omat valokuviot auton ulkopuolelta ja kokea dynaamisen valoskenaarion ja saattovalotoiminnot. Sama koskee toisen sukupolven digitaalisten OLED-valojen viestintävaloa takavaloissa ja läheisyysilmaisimessa.

Jotta Audi Q6 e-tronin yksilöinti olisi vielä monikäyttöisempää, auton ostamisen jälkeen  saatavilla on myös on-demand-palvelu, joka sisältää LED-ajovalot plus/Matrix LED -ajovalot ja digitaaliset OLED-takavalot. Asiakkaat voivat ostaa palvelun kautta ominaisuuksia joko pysyvästi tai tietyn ajan. Tämän joustavuuden ansiosta Audi-asiakkaat voivat suunnitella oman Audi Q6 e-tron -mallinsa jopa kahdeksalla digitaalisella valokuviolla (vain digitaalisten OLED-takavalojen ja LED-ajovalot plus/Matrix LED -ajovalojen kanssa) henkilökohtaisten mieltymysten mukaan.