Audi activesphere -konseptiauto

• Audi esittelee crossover-konseptiauton – täyssähköinen ja quattro-neliveto
  • Luksusluokan coupé muuntuu pickupiksi
  • Innovatiivinen käyttökonsepti Augmented Reality -laseilla

Neljäs Sphere: Audi activesphere -konseptiauto täydentää Audin Sphere-konseptiautojen kvartetin. Audi skysphere roadster 2021, Audi grandsphere sedan 2021 ja Audi urbansphere -tilakonsepti huhtikuussa 2022 – nyt esitellään neliovinen crossover-coupé hämmästyttävän muunneltavalla korirakenteella. 4,98 metriä pitkä, erittäin elegantti auto näyttää luksusluokan urheiluautolta, jonka maavara ja suuret 22 tuuman renkaat kertovat myös offroad-kyvyistä. Activespheren Sportback-perä muuntuu napin painalluksella avoimeksi lavaksi (active back) – täydellinen harrastusvälineiden, kuten sähköpyörien tai vesi- ja talviurheiluvälineiden kuljettamiseen.

Audi activesphere -konseptiauto yhdistää vastakohdat täydelliseksi synteesiksi – ylittäen monipuolisesti rajoja. Moottori ja alusta tekevät siitä samanaikaisesti ihanteellisen on- ja offroaderin. Sitä voidaan ajaa aktiivisesti ohjauspyörällä ja polkimilla, ja tarvittaessa se tarjoaa vaihtoehdon siirtyä rentoon, automatisoituun ajoon. Elegantti ja dynaaminen coupé on saanut klassiset mittasuhteet ja linjat. Se muuntuu muutamissa sekunneissa pickupiksi ensiluokkaisten urheiluvälineiden kuljetusta varten – lavalle mahtuu jopa kaksi sähköpyörää.

Konseptiauto suunniteltiin ja kehitettiin Audi Design Studiossa Malibussa, vain kivenheiton päässä Pacific Coast Highwaysta, legendaarisesta rantatiestä. Luovasta suunnittelusta vastasi Audi Design Studion päällikkö Gael Buzyn tiimeineen: ”Activesphere on ainutlaatuinen. Se on uudenlainen crossover, jossa yhdistyy taidokkaasti Audi Sportbackin eleganssi, SUV:n monipuolisuus ja aidot offroad-ominaisuudet.”

Audin PPE-alustarakenteen sähköisellä voimalinjalla ja pikalataustekniikalla varustettu Audi activesphere liittyy Sphere-konseptiautoperheeseen. Ilman paikallisia päästöjä, toimintamatka jopa yli 600 km ja – 800 voltin latausteknologian ansiosta – erittäin nopea latausaika. Ekologisesti kestävä sähköinen voimalinja on yhdistetty huippumodernien täyssähköautojen dynaamisuuteen ja pitkille matkoille soveltuvuuteen.

Oliver Hoffmann, teknisen kehityksen johtoryhmän jäsen: ”Sphere-konseptiautot ovat visiomme huomispäivän luksusautoilusta. Koemme perustavanlaatuisen muutoksen varsinkin tulevien Audi-malliemme sisätiloissa. Matkustamosta tulee paikka, jossa matkustajat viihtyvät ja voivat samalla olla yhteydessä ulkomaailmaan. Audi activespheren tärkein tekninen innovaatio on lisätyn todellisuuden soveltaminen autoilussa. Audi dimensions muodostaa ympäristön ja digitaalisen todellisuuden täydellisen synteesin.”

Mahdollisuus automaattiseen ajamiseen sopivassa ympäristössä tarjoaa matkustajille ja kuljettajalle uudenlaisen vapauden. Activespheressa ajan voi hyödyntää aktiivisesti uuden näyttö- ja käyttöteknologian avulla. Innovatiivinen käyttökonsepti Audi dimensions yhdistää fyysisen ja virtuaalisen maailman (”mixed reality”) tuomalla reaaliajassa digitaalista tietoa näkökenttään.

Hightech-lasit mahdollistavat siis näkymän todelliseen ympäristöön ja tiehen ja tuovat samalla plastisesti ilmaantuvia tietoja ja vuorovaikutuselementtejä näkökenttään – yksilöllisesti kuljettajalle ja matkustajille.

Tällä tavalla esitetään myös kaikki kuljettajalle tärkeät tiedot – muun muassa ajotila ja navigointi. Lasien käyttäjä näkee sisätilassa käyttökenttiä ja muita virtuaalisia näyttöjä, jotka on muotoiltu siistin minimalistisiksi ja joita ei näe paljaalla silmällä.

Tarkkaa vuorovaikutusta näiden olemassa olevien, mutta näkymättömien kosketusvyöhykkeiden kanssa voidaan ohjata Mixed Reality -optiikalla: lasit näyttävät toiminnot ja oman toimintasi reaktiivisesti ja reaaliajassa kätesi koskettaessa.

Audi activesphere -konseptiauto on täydellinen monilahjakkuus, joka täyttää tulevaisuuteen suuntautuneiden Audi-asiakkaiden tiukat vaatimukset. Ihmisten, joille yksilöllinen autoilu ja kestävä kehitys eivät ole toistensa vastakohtia. Ihmisten, jotka odottavat Audille tyypillistä estetiikkaa ja dynamiikkaa yhdistettynä tulevaisuuteen suuntautuvaan teknologiaan. Audi activesphere -konseptiauto on kiehtova visio näiden rajojen ylityksestä.

Vahvaa eleganssia - ulkoinen muotoilu

Audi activesphere -konseptiauto sijoittuu mittojensa perusteella ylempään segmenttiin – pituus 4,98 metriä, leveys 2,07 metriä ja korkeus 1,60 metriä. Akseliväli on – täyssähköautolle tyypillisesti – ylelliset 2,97 metriä, joka takaa matkustajille maksimaalisen suuret jalkatilat. Lyhyet ylitykset edessä ja takana korostavat huomattavasti kompaktimpaa vaikutelmaa kuin mitä pelkät luvut antavat olettaa. Audi activesphere -konseptiauto näyttää monoliittiselta joka perspektiivistä – yhtenäiseltä kokonaisuudelta.

22 tuuman vanteet ja huomiota herättävä maavara, Audille tyypillinen matala ohjaamo ja dynaamiset kattokaaret määrittävät huomattavan sporttisia mittasuhteita. 285/55-renkaat ovat maastokelpoisen suuret ja niiden muotoiltu profiili korostaa activespheren offroad-kykyjä. Vanteissa on liikkuvia segmenttejä. Ne avautuvat offroad-käytössä optimaalisen tuuletuksen varmistamiseksi ja sulkeutuvat onroad-käytössä aerodynamiikan optimoimiseksi. Minimaalisen ilmanvastuksen varmistavat myös kauniisti muotoillut, hienostuneet kamerapeilit etuovissa.

Terävien reunojen puuttuminen korirungosta saa aikaan pehmeät siirtymät kuperien ja koverien pintojen välillä tuottaen pehmeitä varjokuvia. Takapyöränkotelot korostavat vaakasuuntaisia mittasuhteita sivulta ja takaa katsottuna – ne ilmentävät konseptiauton dynaamista potentiaalia.

Lasipinnat määrittävät oleellisesti auton ulkomuotoa – eikä suinkaan ainoastaan pään korkeudella. Activespheren keulassa on Audin tunnusomainen Singleframe-kehys. Se on toteutettu läpinäkyvänä lasipintana, joka mahdollistaa avoimen keulan ansiosta matkustajille aidon näkymän tiehen.

Myös sivuilla, ovien alasegmenteissä on sisennetyt lasipinnat, jotka ikään kuin korostavat luonnon ja sisätilan erottelua activespheren offroad-käytössä. Leveä, kaareva takaluukku on myös varustettu suurella lasipinnalla optimaalisen valomäärän takaamiseksi. Itse kattokin on läpinäkyvä ja se päästää paljon päivänvaloa sisätilaan.

Ulkoinen ilme viittaa selkeästi maastokelpoisuuteen ja suuret pyöränkotelot visualisoivat muunneltavaa, elektronisesti säädettävää quattro-nelivetoa, joka on tietysti otettu käyttöön. Audi activespheren maavarakin on muunneltava – sen voi nostaa 208 millimetrin perustasosta 40 millimetriä ylemmäs – ihanteellinen maastossa – tai tiellä alas laskettuna. Tämä parantaa sekä painopistettä että aerodynamiikkaa nopeassa tiellä ajossa. Audi activespheren lähestymiskulma on 18,9 astetta ja jättökulma 28,1 astetta.

Muunneltava maavara viittaa Audi-malliperheeseen, joka on löytänyt C- ja myöhemmin myös B-segmentissä innokkaan ja uskollisen ihailijakuntansa jo vuodesta 2000 lähtien – nimittäin Audi allroad. Siinäkin on ollut ensimmäisestä sukupolvesta lähtien ilmajousitettu alusta muuntuvalla maavaralla ja optisesti laskettu korirakenne pohjasuojaelementeillä designin tärkeänä tunnusmerkkinä.

Activespheren myötä Sportback-viistoperäinen auto saa ensi kertaa allroadin muotoelementit ja tekniset ominaisuudet. Audi kutsuu uutta korimallia siksi nimellä ”active sportback”, jotta se erotetaan allroadista.

Uusi variaatio allroadiin liittyen: Audi activesphere -konseptiautossa on edessä ja takana sekä kyljissä ovien alla tummat, kiiltäväksi maalatut (värisävy: ”Arctic Teal”) ja mattapintaiselta vaikuttavat pinnat, jotka erottavat korirakenteen ja matkustamon. Tähän on integroitu metalliset listat vastakkain ja rinnakkain asennetuilla pystysuorilla urilla. Nämä elementit irtoavat toisistaan maavaran kasvaessa ja visualisoivat vielä enemmän offroad-tilaa.

Audi activespheren ovet on saranoitu vastakkaisista reunoista Audi grandsphere -konseptiauton tavoin; ovien välissä ei ole B-pilaria. Tämän ansiosta koko sisätila kirjaimellisesti avautuu matkustajille heidän siirtyessään autoon.

Singleframe-kehyksen yläpuolelle sijoitetut ajovalot näyttävät kapeilta – kuin silmät keskittyneessä ilmeessä. Nämä Audi Eyes -nimellä eli Audin silminä tunnetut digitaaliset valaistusyksiköt toistavat brändin logoa neljällä renkaalla, kun ne muodostuvat uuden, erottuvan digitaalisen valotunnuksen suurentamalla ja rajaamalla kahden renkaan leikkauskohdan muodostaen silmän pupillin. Ne esiteltiin ensi kertaa Audi grandsphere -konseptiautossa. Activespheressä tunnusta varioidaan hieman – onroad- ja offroad-ajotilat saavat molemmat oman versionsa. Huomiovaloissa ja takavaloissa käytetään micro-LED-tekniikkaa, joka parantaa entisestään tarkkuutta ja kontrastia.

Sportback ja active back – muuntuva peräarkkitehtuuri

Audi activesphere -konseptiauto ylittää rajoja ja on samalla muuntautumisen mestari. Sen takaosa ottaa huomioon asiakaskuntansa aktiivisen elämäntyylin mahdollistamalla suurienkin urheiluvälineiden kuljettamisen – tinkimättä kuitenkaan Sportback-siluetin eleganssista ja sporttisuudesta.

Läpinäkyvä takalasi liukuu tarvittaessa lähes tasaisesti Audi activespheren katon päälle. Samalla takaosan alempi, pystysuora segmentti kääntyy vaakasuoraan. Tällöin saadaan käyttöön suuri lava – active back, johon on upotettu valmiiksi kiinnikkeet vaikka sähköpyörille. Takaosan sivupinnat – C-pilarit – pysyvät muuttumattomina paikoillaan huolehtien activespheren dynaamisesta siluetista. Takaistuinten takana oleva väliseinä suojaa matkustamoa erilaisissa tuuli- ja sääolosuhteissa.

Kattorakenteen keskelle on asennettu pidike suksien kuljetusta varten – näkymättömästi ja käytännöllisesti kattokaareen upotettuna. Tämä pidike tulee tarvittaessa esiin, jolloin sitä voidaan käyttää urheiluvälineiden kiinnitykseen ja turvalliseen kuljetukseen.

Sisältä ulos – ihminen keskipisteessä

Jo nimien yhteinen "sphere"-sana viittaa siihen, että Audi skysphere, grandsphere, urbansphere ja nyt myös activesphere -konseptiautojen painopiste on sisätiloissa ja sisustuksessa. Voimansiirto tai ajodynamiikka eivät ole enää tärkeimpiä asioita tässä uuden sukupolven autossa. Sen sijaan sisätilasta on tullut sekä suunnittelun että tekniikan lähtökohta. Sen mukana myös auto muuttuu tilaksi matkustajan elämää ja elämyksiä varten.

Matkustajien tarpeet ja toiveet muovaavat tätä tilaa, sen arkkitehtuuria ja kaikkia siihen integroituja toimintoja. Näkökulman muutos muuttaa myös suunnitteluprosessia. Alkuvaiheessa keskitytään vain sisätilaan ja sen suunnitteluun. Vasta sen jälkeen suunnitellaan kokonaispaketti, mittasuhteet ja ulkoiset linjat.

Toiminnallinen ja pelkistetty – sisustus

Äärimmäisen selkeä ja siisti – sellaisen vaikutelman saa matkustaja, joka lähestyy Audi activespheren sisätilaa sen kirjaimellisesti avautuessa hänelle.

Tilan arkkitehtuuria dominoivat pysty- ja vaakasuorat pinnat sekä suorat kulmat. Sisustuksen vaakasuorat vyöhykkeet on erotettu toisistaan eri väreillä. Laavanpunaiset istuinosat, oviverhoukset ja etualue muodostavat, myös sivulasien läpi katsottuna, selkeän kontrastin tummalle ulkopuolelle. Tämän keskeisen vyöhykkeen ylä- ja alapuolella dominoivat myös tummat värit – musta, antrasiitti ja tummanharmaa.

Neljä erillisistuinta on ikään kuin ripustettu yhtenäiseen, korkeaan keskikonsoliin. Istuinkaukalon sisempi sivuosa on muotoiltu ylhäältä vaakasuoraksi käsinojaksi ja se on kiinni keskikonsolissa. Istuinosa, selkäosa ja hartialinja on muotoiltu kolmeksi erilliseksi pinnaksi, joiden ulkonäkö on jo lupaus hyvästä sivuttaistuesta. Ne näyttävät keveän leijuvilta ja säilyttävät tasapainon auton edellyttämän tehtävän ja lepotuolin eleganssin välillä.

Audi activesphere -konseptiauton ohjauspyörä, polkimet ja mittaristo voidaan piilottaa automaattisen ajon aikana. Ensimmäiselle istuinriville kuljettajan eteen saadaan käyttöön suuri tila, joka ulottuu aina activespheren keulaan saakka – ja siitä eteenpäin. Kokonaan lasista valmistettu Singleframe mahdollistaa matkustajille aidon näkymän tiehen auton eteen.

Kojelauta puulamelleineen toimii ylisuurena soundbarina ja älykkäänä, täyslevyisenä tuulettimena (sekä esillä ollessaan että lasketussa asennossa).

Kun kuljettaja ohjaa autoa itse, tuulilasin alle laskettu mittaristo ja ohjauspyörä kääntyvät taakse – jokainen kuljettaja voi säätää yksilöllisesti ergonomisesti ihanteellisen asentonsa. MMI touchlessin hallintalaitteet ovissa ovat helposti nähtävissä ja käytettävissä, esim. ikkunoiden ja istuimien säätämiseksi.

Audi activespheren arkkitehtuuria ja tilantunnetta määrittää korkea, yhtenäinen keskikonsoli. Sitä ei luonnollisesti tarvita sähköautossa enää kardaaniakselin takia, vaan se tarjoaa tilaa säilytyslokeroille ja autobaarille – kylmälle tai kuumalle. Yläkansi on läpinäkyvä – tämä tarjoaa näkymän pulloihin ja laseihin sekä integroi samalla suuren konsolin visuaalisesti sisustukseen. Myös katossa on konsoli suoraan keskikonsolin yläpuolella ikään kuin keskikonsolin peilikuvana. Matkustajien on kätevä säilyttää siellä Mixed-Reality-järjestelmän AR-laseja.

Audi dimensions – maailmojen välissä

Rajojen ylittäminen on Audi activesphere -konseptiauton vahvuus – tämä koskee myös auton, käyttäjän ja ympäristön välistä liitäntää. Uusi järjestelmä yhdistää nimittäin ensi kertaa fyysisen todellisuuden ja digitaalisen sfäärin uudeksi maailmaksi: teknologian nimi on Audi dimensions.

Uuden järjestelmän sydän on innovatiiviset Mixed-Reality-lasit – yksilölliset jokaiselle kuljettajalle/matkustajalle, omalla paikallaan autossa. Audi activespheren käyttäjä voi nauttia myös kattavan digitaalisen ekosysteemin tarjoamista palveluista.

Alussa VR-laseilla pystyttiin kuvaamaan keinotekoista, ”virtuaalista” todellisuutta ilman todellista ympäristöä. Myöhemmin ”Augmented Reality” -teknologia on pystynyt yhdistämään todellisen ympäristön virtuaalisisältöihin. Mixed Reality – seuraava kehitysvaihe - pystyy nyt yhdistämään virtuaalisen sisällön kolmiulotteisesti todelliseen ympäristöön. Yksi asia on varmaa: Mixed Reality nostaa AR-tuulilasinäyttöjen mahdollisuudet vastedes uudelle tasolle joustavuuden, tarkkuuden ja esitettävien sisältöjen suhteen.

Mixed Reality tarkoittaa konkreettisesti: Audi activesphere -konseptiautossa otetaan ensi kertaa käyttöön tämän teknologian tulevaisuuteen suuntautuva sukupolvi, joka lisää Augmented Realityyn vuorovaikutuksen ulottuvuuden. Ennennäkemättömällä optisella tarkkuudella, parhaimmalla resoluutiolla ja erinomaisella kontrastilla järjestelmä pystyy tuomaan lasien käyttäjän näkökenttään ohjauspyörän taakse käyttökenttiä ja näyttöjä, joita muut eivät näe.

Käyttäjä näkee siis virtuaalisia yksityiskohtia, jotka ovat hänelle vain lisätietoja. Jos käyttäjän silmät keskittyvät näihin elementteihin ja ilmoittavat siten järjestelmälle kiinnostuksestaan, tarkemmat tiedot tulevat näkyviin – aivan kuten manuaalinen klikkaus, joka avaa alavalikon. Yhteenveto: Vuorovaikutuselementti aktivoituu, kun käyttäjä kohdistaa siihen huomionsa ja on vuorovaikutuksessa eleillään.

Käsi seuraa tällöin intuitiivisesti katsetta ja ohjaa auton toimintoja – ja ”user interface” – lasien virtuaalinäyttö – reagoi muutoksiin reaaliajassa kuten perinteinen käyttöliittymä. Erityisen käyttäjäystävällinen: virtuaalinen käyttöelementti liikkuu käyttäjän suuntaan, jolloin hän pystyy istuinasennostaan riippumatta olemaan helposti vuorovaikutuksessa käyttöliittymän kanssa.

Toisin kuin analogisessa, fyysisessä käyttöelementissä – näppäimistössä, kiertosäätimessä – hänen ei tarvitse kurottaa tai ojentaa käsiään. Lisäetuna on, että Audi activespheren sisätilojen siistiä ja yhtenäistä designia eivät enää rajoita näppäimistöjen ja akkuasteikkojen toiminta kuten perinteisen auton ohjaamossa.

Käyttäjä näkee elementin vain tarvitessaan sitä ja hän voi käyttää sitä yhtä intuitiivisesti kuin analogisessa maailmassa. Tärkeää: auto on siirtymässä pysyvästi pois perinteisestä käyttökonseptista näyttöineen ja fyysisine käyttöelementteineen. Käyttöelementit näytetään sen sijaan leijuvina kulloistenkin toimintoelementtien edessä. Kaksi esimerkkiä: ilmastointilaitteen säädin ilmestyy tuuletussuuttimen eteen, interaktiivinen viihde- ja äänentoistopaneeli kaiuttimen eteen.

Teknologia tarjoaa paljon muitakin mahdollisuuksia. Sen avulla voidaan esimerkiksi offroad-tilassa heijastaa topografian korkearesoluutioiset 3D-grafiikat todelliseen ympäristöön ja lisätä siihen navigoinnin ohjeet ja kohteen tiedot. Sama koskee liikenneturvallisuuteen liittyviä tietoja – varoituksia ruuhkista tai liukkaista teistä.

Matkustajat ja kuljettaja saavat tarpeesta ja tehtävästä riippuen erilaista sisältöä Mixed-Reality-laseihinsa. Kun kuljettaja keskittyy aktiivisesti ohjaamiseen saaden tietoja nopeudesta ja reitistä, matkustajat voivat samalla tutkia jo kohteen aktiviteetteja ja valmistautua niihin. Jokainen voi samalla säätää ilmastointilaitteesta oman istuinalueensa lämpötilaa ja ilmanohjausta tai valita musiikkia yksilöllisesti käytettävästä äänentoistojärjestelmästä.

Koska lasit on sovitettu tarkasti activespheren sisätilan geometriaan, ne voivat heijastaa tarkasti keskikonsoliin jopa fiktiivisiä välilehtiä, jotka visualisoivat pääsyä verkkosisältöihin. Mixed-Reality-lasien sensoriikka mittaa sisätilaa millimetrin tarkasti, pystyy heijastamaan virtuaalista sisältöä tarpeen mukaan ja käyttämään sitä yksilölliseen vuorovaikutukseen.

Lasien käyttäjän ja auton sekä ekosysteemin verkottuminen on täynnä mahdollisuuksia myös activespheren sisätilan ulkopuolella. Kun navigointireitit tai auton huollot suunnitellaan nykyään tietokoneella tai tabletilla kotoa käsin, tulevaisuudessa tämä hoituu Mixed Reality -teknologian avulla ja lasit ovat ainut tarvittava laitteisto.

Activespheren matkustaja voi ottaa lasit mukaansa autosta nähdäkseen niistä pyöräreittinsä navigointiohjauksen tai laskettelunsa ihannelinjan.

Myös tiedot itse autosta, akun toimintamatkasta ja seuraavasta latauspisteestä voidaan nähdä sekä autossa että sen ulkopuolella. Tarvittaessa voidaan saada etukäteen myös varoituksia esim. renkaiden liian alhaisesta ilmanpaineesta tai käyttää säätiedotusta reittivalinnan pohjana.

PPE – räätälöityä moottoriteknologiaa

Audi activesphere -konseptiauto pystyy mittasuhteidensa ja tehotasonsa ansiosta hyödyntämään Audin tällä hetkellä innovatiivisinta sähköistä voimalinjajärjestelmää – joka on Premium Platform Electric eli PPE.

Aiempien Audi grandsphere ja Audi urbansphere -konseptiautojen tavoin activesphere-konseptiauto käyttää tätä sarjatuotannon moduulijärjestelmää. Se kehitetään Audin ja Porsche AG:n yhteistyönä – ensimmäiset PPE-rakenteeseen perustuvat Audi-sarjatuotantoautot esitellään vaiheittain vielä vuonna 2023. PPE on suunniteltu yksinomaan akkukäyttöisiä sähköisiä voimalinjoja varten, ja siksi se pystyy hyödyntämään teknologian kaikki parhaat puolet – ajo-ominaisuuksien, taloudellisuuden ja kokonaispakettien eduksi.

Tämän johdosta brändin sähköautovalikoimaa voidaan laajentaa tehokkaasti – suuren volyymin B- ja C-segmenteissä. Skaalattavuuden ansiosta luksusluokan teknologia ja monipuoliset mallivaihtoehdot voidaan tuoda laajaan malliohjelmaan, joka on ainutlaatuinen premium-kilpailijoiden joukossa.

PPE on suunniteltu ensi kertaa mahdollistamaan volyymiautojen ennennäkemätön laajuus: valikoima sisältää korkealla alustalla varustetun SUV:n ja CUV:n samoin kuin matalan siluetin autoja, jotka kuuluvat Audi-valikoiman ydinsegmenttiin – kuten Audi-A6-mallisarja, joka vastaa ulkomitoiltaan ja akseliväliltään Audi activesphere -konseptiautoa.

Tulevien PPE-mallien keskeinen elementti on akseleiden väliin sijoitettu akkumoduuli, joka activesphere-konseptiautossa taltioi noin 100 kWh energiaa. Akusta on voitu tehdä todella litteä, sillä Audi hyödyntää koko tilan akseleiden välissä.

Nelivetoisen Audi activesphere -konseptiauton etu- ja taka-akselin sähkömoottorit voivat yhdessä tuottaa 325 kW:n kokonaistehon ja 720 Nm:n väännön. Etu- ja takapyörät on yhdistetty toisiinsa viisipistetuetulla akselilla. Konseptiautossa on Audi adaptive air suspension, ilmajousitus mukautuvilla iskunvaimentimilla.

Nopea 800 voltin lataus

Kaikkien tulevien PPE-mallien voimalinjan ydin on 800 voltin latausteknologia. Audi e-tron GT quattrosta tuttuun tapaan tämä teknologia mahdollistaa lataamisen pikalatausasemilla jopa 270 kW:n teholla mahdollisimman lyhyessä ajassa. Tämä kumouksellinen tekniikka otetaan PPE:n myötä ensi kertaa käyttöön keski- ja yläluokan massasegmenteissä.

PPE-teknologian ansiosta latausaika vastaa perinteisellä polttomoottorilla varustetun auton tankkauspysähdystä. Akun voi ladata 10 minuutissa tasolle, joka riittää yli 300 km:n toimintamatkaan.

100 kWh:n akun voi ladata viiden prosentin lataustasosta 80 prosenttiin alle 25 minuutissa. Audi activespheren toimintamatka voi olla reilusti yli 600 kilometriä, joten se soveltuu pitkillekin matkoille ilman kompromisseja.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924.