Audi e-tron IL Vuoden Auto Suomessa 2020 -voittaja isojen katumaastureiden sarjassa

Audin ensimmäinen täyssähköauto Audi e-tron valittiin IL Vuoden Auto Suomessa 2020 -äänestyksen voittajaksi isot katumaasturit -sarjassa.

Palkinnot jaettiin 29.1.2020 Koskenrannassa pidetyssä Autoilun tulevaisuus -tapahtumassa. Äänestyksessä oli mukana kaiken kaikkiaan 37 automallia. IL Vuoden Auto Suomessa -kilpailu järjestettiin jo seitsemättä kertaa.

Tuomaristo kommentoi Audi e-tronia mm. näin: ”Luksusta sähköautoluokassa. Siinä ihan omalla tasollaan” ja ”Sähkö-Audi on todella hiljainen auto eikä pelkästään sähkömoottorinsa ansiosta, vaan myös maantieäänet on saatu pysymään matkustamon ulkopuolella. Ohjaamosta paistaa premium-auton laadukkuus niin materiaaleista kuin viimeistelystäkin.”

IL Vuoden Auto Suomessa 2020 -kilpailun palkinnot jaettiin seitsemässä eri autokategoriassa: pienet ja keskikokoiset autot, iso keskiluokka ja isot autot, pienet katumaasturit/crossoverit, keskikokoiset katumaasturit, isot katumaasturit, urheiluautot ja kiehtovin auto 2020. IL Vuoden Auto Suomessa 2020 -kilpailun tuomariston muodosti kaikkiaan 15 eri medioissa työskentelevää alan ammattitoimittajaa. Lisäksi tilaisuudessa palkittiin IL Vuoden Auto ja IL Vuoden Kaasuauto -lukijaäänestyksen voittajat.

Audi e-tron oli myös Vuoden Auto Suomessa 2020 -kilpailun finalisti ja ainut finaaliin yltänyt täyssähköauto.

Audi e-tron

Audi e-tron on Audin ensimmäinen täyssähköinen sarjatuotantomalli. Täyssähköinen SUV toimii kahdella sähkömoottorilla, jotka tuottavat 265 kW:n (boost toiminnolla 300 kW) huipputehon ja 561 Nm:n (boost toiminnolla 664 Nm) maksimiväännön. Audi e-tron 55 quattron akun kokonaiskapasiteetti on 95 kWh ja nettokapasiteetti on 86,5 kWh. Uuden sukupolven sähköinen quattro-nelivetojärjestelmä takaa erinomaisen pidon ja dynamiikan.  Audi e-tronin toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 436 km (WLTP).

Audi e-troniin on saatavilla myös toinen moottorivaihtoehto. Uusi e-tron 50 quattro tarjoaa 230 kW tehoa ja 540 Nm vääntöä. Audi e-tron 50 quattro kiihtyy 0–100 km/h 6,8 sekunnissa ja voi saavuttaa 190 km/h maksiminopeuden. Akusto on noin 120 kg kevyempi kuin sisarmallissa ja sen kokonaiskapasiteetti on 71 kWh (nettokapasiteetti 64,7 kWh). Audi e-tron 50 quattron toimintamatka on jopa 336 kilometriä.

Yli 90 prosentin ajan kaikista hidastuksista, Audi e-tron palauttaa energiaa sähkömoottorien kautta. Täyssähköisen SUV saavuttaa maksimaalisen rekuperaatiopotentiaalin yhdessä sähköhydraulisesti integroidun jarrujen ohjausjärjestelmän kanssa. Audi on maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka käyttää tällaista järjestelmää täyssähköisessä sarjatuotantomallissa.

Älykkäästi suunniteltu aerodynamiikka on myös tärkeä tekijä tehokkuudessa. Yksi tämän konseptin kohokohdista on lisävarusteena saatavat virtuaaliset ulkopeilit – ensimmäistä kertaa maailmassa sarjatuotantomallissa.

Audi e-tron tarjoaa tilavuutta ja mukavuutta, yhdistettynä korkealuokkaisiin materiaaleihin ja hienoon käsityöhön. Audi e-tron tarjoaa myös kattavat liitettävyyspalvelut kuten reittisuunnittelijalla varustettu navigaatiojärjestelmä, joka kertoo sopivat reitit ja latausasemat sekä älypuhelimella tehtävä kauko-ohjaus.

Audi e-tron on aina varustettu huippuversioisella MMI Navigointi Plus -infotainment-järjestelmällä ja siihen on saatavilla useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Esimerkiksi vakiovarusteena oleva ennakoiva taloudellisuusavustin edistää taloudellista ajotapaa näyttämällä ennakoivaa tietoa ja tekemällä automaattisesti jarrutusenergian talteenottoa.