Audi Elaine -konseptiauto – korkeasti automatisoitu taso 4

Audi Elaine -konseptiauton muotoilu esiteltiin vain muutama kuukausi sitten toukokuussa 2017, kun Audi esitteli maineikkaan Audi e-tron Sportbackin muotoilu- ja teknologiakonseptin Shanghain autonäyttelyssä Kiinassa. IAA-näyttelyssä esitelty Elaine jakaa edeltäjänsä e-tron Sportbackin rungon, sähköisen moottorin ja voimansiirron lisäksi myös ainutlaatuisen valoteknologian.

Audin coupémaisen SUV-mallin 23-tuumaiset pyörät ja erityiset kuusipuolaiset vanteet korostavat konseptiauton itsevarmaa olemusta. Audi Elaine on 4,90 metriä pitkä, 1,98 metriä leveä, 1,53 metriä korkea ja sen akseliväli on 2,93 metriä. Kooltaan C-segmentin Audi Elaine on siis lähellä Audi A7:ää. Sisätilat ovat valoisat ja selkeät. Toiminnot ovat hyvin jäsennettyjä ja hallintalaitteiden määrää on vähennetty huomattavasti. Suuret kosketusnäytöt keskusnäytön alapuolella, keskikonsolissa ja ovissa välittävät tietoa ja toimivat vuorovaikutuksessa auton järjestelmien kanssa. Kojelaudan ja näennäisesti kelluvan keskikonsolin vaakasuorat pinnat välittävät avoimuuden tunnetta kaikille neljälle erillisistuimen matkustajalle.

Konseptiauton innovatiivinen valoteknologia näkyy sekä päivällä että yöllä. Digitaalisesti ohjatut Matrix led -yksiköt edessä ja takana valaisevat erinomaisesti. Pienikokoiset Digital Matrix -valonheittimet kirjaimellisesti näyttävät tietä, jolloin valot muuttuvat monikäyttöiseksi ja dynaamiseksi kanavaksi, joka kommunikoi ympäristön kanssa. Muille tienkäyttäjille voidaan viestiä erilaisista ajotavoista, kuten esimerkiksi autonomisesta ajotoiminnosta. Audi Elaine käyttää animoituja led-valoilmaisuja tervehtiessään eri matkustajia persoonallisesti heidän tullessaan autoon tai poistuessaan siitä.

Audi käyttää Elainen konfiguraatiota tulevissa täyssähköautoissaan: yksi sähkömoottori etuakselilla ja kaksi takana tuottavat voimaa kaikille neljälle pyörälle muuttaen suorituskykyisen coupé-mallin tyypilliseksi Audi quattro-nelivedoksi.

Moottorit tarjoavat sopivasti käyttövoimaa: tehoa on 320 kilowattia, hetkellisesti jopa 370 kilowattia. Elaine kiihtyy nollasta sataan vain 4,5 sekunnissa. 95 kilowattitunnin akulla sen toimintamatka on yli 500 kilometriä (NEDC). Akun lataamiseen on kaksi vaihtoehtoa: johdollinen nopea lataus 150 kilowatin teholla tai johdoton lataus Audi Wireless Charging -järjestelmän avulla.

Erittäin automatisoitu – Audi AI

Audi Elaine erottuu Shanghain konseptiautosta lukuisilla toiminnoilla, jotka vievät Audia eteenpäin automatisoidussa ajamisessa ja kuljettajaa avustavissa järjestelmissä.  Muutamassa vuodessa nämä toiminnot laajenevat Audi AI:n tuotantomalleihin. Perustan järjestelmälle tarjoaa erittäin edistynyt avustavien järjestelmien ohjauskeskus, zFAS.

Uuden sukupolven prosessorissa on enemmän laskentatehoa ja hienostuneita, entistä tarkempia antureita on entistä enemmän. Audi Elaine voi siksi toimia itsenäisenä ohjaajana moottoriteillä ajettaessa ja näin helpottaa kuljettajan tehtävää pitkillä ajomatkoilla. Highway pilot -avustin on Audi A8:n traffic jam pilot -ruuhka-avustimen laajennus, joka mahdollistaa automatisoidun ajamisen 60–130 km/h nopeudessa, ja joka on useissa maissa sallittu maksiminopeus.

Highway pilot -avustimen ollessa aktiivinen Audi Elaine vaihtaa kaistaa automaattisesti – se voi esimerkiksi tehdä ohituksen ja palata takaisin alkuperäiselle kaistalle. Se voi aloittaa, suorittaa ja viimeistellä näitä toimia itsenäisesti ilman, että ohjauspyörän takana oleva henkilö osallistuu toimintaan. Jos kuljettaja haluaa puuttua tilanteeseen, hän voi tehdä sen milloin tahansa.

Audi Elaine tukee kuljettajaa myös moottoriteiden ja monikaistaisten ajoväylien jäädessä taakse. Siinä on kaikki tavanomaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, mukaan lukien pre sense -järjestelmä ja ennakoiva taloudellisuusavustin, joille voidaan tarjota HERE-navigointitiedoista entistäkin tarkempia yksityiskohtaisia ajoreittitietoja.

Ajansäästöä ja lisämukavuutta

Audi laajentaa jatkuvasti infotainment-toimintoja ja yhä nopeammat internet-yhteydet mahdollistavat suuren tietomäärän jakamisen ajomatkan aikana. Samaan aikaan viestintäpalveluiden integrointi autoon kehittyy edelleen. Ne tulevat tarjoamaan kuljettajalle mahdollisuuden autosta työskentelyyn esimerkiksi osallistumalla videokonferenssiin. Kuljettajalle jää enemmän aikaa ja valinnanvaraa miten ajan käyttää ajomatkan aikana.

Tulevaisuudessa auto tarjoaa paljon mahdollisuuksia säästää aikaa ja parantaa mukavuutta. Erityisesti niin kutsutuilla Audi AI Zones -alueilla Audi voi suorittaa erilaisia tehtäviä itsenäisesti kuljettajan käyttäessä aikansa työskentelyyn tai vapaa-ajan aktiviteetteihin.

Audi AI -alue

Auton ja liikenneinfrastruktuurin verkottuminen on ratkaisevan tärkeää autonomisen liikkumisen kannalta. Kuljettaja pysäköi Audin määritellyllä jättöalueella ja poistuu ajoneuvosta. Sieltä auto ajaa automaattisesti ja ilman valvontaa monikerroksiseen autohalliin, joka tarjoaa erilaisia palveluja, kuten autopesun, huoltoaseman tai latauspaikan. Audi AI:n ansiosta auto tekee tämän kaiken itse. Ympäristöönsä yhdistyneenä älykäs Audi voi jopa etsiä vapaan pysäköintipaikan tien sivusta ja ajaa juuri siihen. Auto palaa haluttuun aikaan takaisin luovutusalueelle ja on valmis uuteen matkaan. Kuljettaja voi seurata auton toimia koko ajan ja jopa lisätä uusia tehtäviä sovelluksen avulla.

Premium-merkin asiakkaat voivat pian säästää aikaa ja nauttia lisämukavuuksista Audi AI -alueilla. Audi kehittää parhaillaan standardirajapintaa erilaisille älykkäille laitteille ja valmistelee web-pohjaisia autokohtaisia sovelluksia. Projektin tuotteet ovat lähellä tuotantovalmiutta. Lähitulevaisuudessa Audi Elainesta tulee IoT-laite, joka integroituu käyttäjänsä maailmaan saumattomasti ja älykkäästi.

Assistentti ja hovimestari – PIA

Paras käyttökonsepti on sellainen, joka soveltuu kuljettajalle ihanteellisesti ja joka vapauttaa hänet mahdollisimman monista toimista suorittamalla rutiininomaiset operatiiviset toimet itsenäisesti. PIA on henkilökohtainen älykäs avustaja, joka toimii juuri näiden periaatteiden mukaisesti. Tekoälyä (AI) hyödyntäen PIA yhdistää älykkäästi dataa autosta, kuljettajasta, ruuhkaraporteista ja liikenne-ennusteista sekä internetistä saataviin tietoihin. PIA myös vastaa äänikomentoihin ja käyttää oppivia algoritmejä kommunikoidessaan itsenäisesti ja mukautuvasti kuljettajan kanssa.

PIA oppii tuntemaan kuljettajat seuraamalla heidän käyttäytymistään. Tätä ominaisuutta hyödyntää laaja sovellusvalikoima: navigointi, musiikin valinta, haluttu Audi connect -palvelu, ilmastointi, pysäköintipaikkaehdotus tai halutun etäisyyden pitäminen edessä olevaan ajoneuvoon moottoritiellä. PIA soveltaa koneoppimismenetelmiä saadakseen kokonaiskuvan kuljettajan käyttäytymisestä ja tarpeista sekä mukauttaa sitten auton toiminnot näiden mukaan. Se antaa myös aktiivisia suosituksia.

Audin turvallisessa pilvipalvelussa sijaitseva palvelin ylläpitää ja käsittelee PIAn tietoja. Asiakas voi katsoa ja hallinnoida näitä tietoja milloin tahansa oman myAudi-tilinsä kautta. Tietoja voidaan poistaa ja muokata esimerkiksi autonvaihdon yhteydessä. Tiedot voidaan siirtää automaattisesti myös muihin autoihin. Auto tunnistaa yksittäisen käyttäjän ja lataa käyttäjäprofiilin, jonka jälkeen PIA mukauttaa auton ja sen interaktiivisen käyttäytymisen kuljettajan mukaiseksi.

Car2X-teknologia

Näe enemmän kuin ihmissilmä tai infrapunakamera – Car2X-teknologia laajentaa vakiintuneiden ajoneuvosensoreiden toimintaa perustuen tutkaan, kameraan ja ultraääneen sekä täydentää näitä tietoja kuljettajan näkökentän ulottumattomissa olevilla tiedoilla, jotka saadaan muista ajoneuvoista ja liikenneinfralta reaaliaikaisesti. Car2X lisää ajamisen turvallisuutta, mukavuutta ja tehokkuutta. Järjestelmän avulla auto tunnistaa vaaralliset tilanteet yhä aikaisemmin ja onnettomuudet voidaan välttää.

Audi Fit Driver

Jokainen tämän päivän Audi on jo varustettu uusimmalla teknologialla, joka tarjoaa huipputason mukavuutta ja turvallisuutta. Yksityisenä vetäytymispaikkana ja monipuolisesti verkottuneena auto on ihanteellinen paikka kuljettajan kuntotason valvontaan ja se voi myös aktiivisesti parantaa terveyttä ja hyvinvointia. Audi Fit Driverin kaltaiset projektit tekevät Audi Elaine -konseptiautosta empaattisen kumppanin, joka monissa tilanteissa tietää, mitä kuljettaja tarvitsee. Kuljettajan ranteessa pidettävä laite kerää ja välittää järjestelmälle tietoa elintärkeistä toiminnoista kuten kehon lämpötilasta ja sykkeestä.

Jos Audi Fit Driver tunnistaa lisääntynyttä rasitusta tai stressiä, ajoneuvojärjestelmät mukautuvat tähän rentouttavalla, virkistävällä tai suojelevalla tavalla. Älykkäiden algoritmien avulla järjestelmä oppii tuntemaan kuljettajansa jatkuvasti paremmin.

Audi Fit Driverin avulla kuljettaja voi ensimmäistä kertaa aktiivisesti vähentää stressiä ja parantaa keskittymistään. Jos järjestelmä huomaa, että kuljettaja on erityisen stressaantunut, stressiä voidaan vähentää erityisen hengitystekniikan avulla. Audi virtuaalinen mittaristo näyttää biopalautteen, jollaista käytetään urheilusuoritusten ohjauksessa. Lisäksi kaiuttimista kuuluva ääni ohjaa kuljettajaa harjoituksen aikana. Olipa kyseessä rentouttava hengitysharjoitus, musiikin tahdissa toimiva energisoiva istuimen hierontatoiminto, ilmastoinnin säätö, mukautuva infotainment-toiminto tai täydellisesti soveltuva sisävalaistus, Audi Fit Driver on ajokokemus, joka on optimoitu kuljettajan kunnon mukaan. Kuljettajan pitäisi autosta noustessaan olla rentoutuneempi kuin autoon tullessaan.