Audi Geneven autonäyttelyssä 2019

• Audin lehdistötilaisuus alkaa tiistaina 5.3. klo 9.00 (Suomen aikaa)
  • Audin osasto on katettu pelkästään sähköautoilla
  • Ladattavien hybridien mallisto laajenee merkittävästi

Audi kasvattaa systemaattisesti ja kokonaisvaltaisesti sähköautomallistoaan. Geneven kansainvälisessä näyttelyssä Audin osastolla on nähtävillä neljä täyssähköautoa – autot, joiden sarjatuotantoversiot juhlivat ensiesiintymisiään vuoden 2020 loppuun mennessä. Tämän lisäksi osastolla nähdään maailmanensi-iltaa juhlivat neljä ladattavaa hybridimallia sekä täyssähköinen Formula E kilpa-auto Audi e-tron FE05. Audin osasto on tänä vuonna täysin sähköinen. Audi Q4 e-tron -konseptiauto ja Euroopan debyyttinsä tekevä Audi e-tron GT -konseptiauto paljastetaan Audin osastolla lehdistötilaisuudessa, joka alkaa tiistaina 5.3. klo 9.00, halli 1:ssä (Suomen aikaa).

”Olemme asettaneet selkeän tavoitteen – joka kolmas myyty Audi tulee olemaan varustettu sähkömoottorilla jo vuoteen 2025 mennessä. Koska tavoittelemme selkeää visiota – olemme sitoutuneita päästöttömään liikkumiseen”, sanoo Audin toimitusjohtaja Bram Schot.

Ensimmäinen tästä uudesta täyssähköisestä nelikosta – Audi e-tron – on jo asiakastoimitusvaiheessa. Myöhemmin tänä vuonna, Audi esittelee sarjatuotantomallin sen coupé-versiosta, Audi e-tron Sportbackin. Kaksi muuta tuotantomallia saavat ensi-iltansa vuonna 2020: Audi e-tron GT ja Audi Q4 e-tron. Audin osastolla Genevessä olevat konseptiautot luovat ensimmäisen silmäyksen näihin tulevaisuuden autoihin.

Tämän lisäksi merkin ladattavien hybridien mallisto kasvaa lähes kaikissa segmenteissä vuonna 2019. Audi-malliston menestysmallit Q5, A6, A7 Sportback ja A8 saavat uudet ladattavat hybridiversiot. Myös nämä mallit tekevät ensiesiintymisensä Genevessä. Molemmat jo olemassa olevat ladattavat hybridimallit A3 ja Q7 tulevat jälleen myyntiin vuonna 2019 – uudella päivitetyllä teknologialla varustettuna.

Tulevaisuudessa neljä erilaista teknistä alustarakennetta ja tuoteperhettä tulevat olemaan Audin täyssähköautojen perusta – jokaisessa segmentissä A:sta D:hen. Laaja mallisto vaatii synergioiden hyödyntämisen, joten Volkswagen-konsernin eri merkkien teknisen kehityksen kanssa tehdään läheistä yhteistyötä.

Audi e-tron ja e-tron Sportback käyttävät Audin modulaarista pitkittäismoottoreille tarkoitettua alustarakennetta. Tämä ja useat innovatiiviset teknologiat, erityisesti voimalinjassa, erottavat sähköisellä quattro-nelivedoilla varustetun täyssähköisen SUV-tuoteperheen perinteisistä polttomoottoriversioista. Pikalataus aina 150 kW:n teholla ja riittävän pitkä toimintamatka takaavat jokapäiväisen käytön.

Audi esitteli myös toisen täyssähköautojen alustarakenteen jo vuonna 2018: Audi e-tron GT -konseptiauto, dynaaminen coupé matalalla lattialla, sai ensi-iltansa Los Angelesin autonäyttelyssä. Tämä auton teknologia on kehitetty yhdessä Porschen kanssa; Audi e-tron GT:n muotoilu ja ilme on pakattu täyteen Audin tuttua DNA:ta.

Toinen Audin ja Porschen kehitysosastojen yhteinen projekti on PPE-alustarakenne (Premium Architecture Electrification). Se tulee olemaan useiden Audin täyssähköisten mallien perusta, aina B-segmentistä D-segmenttiin. Sekä SUV-malleja että perinteisiä automalleja matalalla lattiarakenteella tullaan suunnittelemaan tälle alustalle. PPE-alustarakenteen päävahvuus on, että se on kehitetty vain ja ainoastaan täyssähköautoille. Tämä tuo mukanaan useita etuja kuten painon väheneminen ja rungon mittasuhteet.

Useat Volkswagen-konsernin merkit tekevät yhteistyötä MEB-alustarakenteen kehityksessä. Myös tämä alustarakenne tulee olemaan useiden Audin täyssähköautojen alustarakenne, erityisesti korkeavolyymisessä A-segmentissä.

Audi AG laajentaa merkittävästi myös ladattavien hybridimallien tarjontaa. ”Tulevaisuudessa lähes jokaisessa markkinasegmentissä tulee olemaan malleja, joissa on sähkömoottorin ja perinteisen polttomoottorin yhdistelmä, ja joita pystyy lataamaan pistokkeesta”, sanoo Bram Schot.