Audi maalaa autoja yksilöllisesti

● Patentoidulla menetelmällä tehdään mattapintaisia kirjaimia ja kuvioita kiiltävään maalipintaan.
● ”Äärimmäistä yksilöllisyyttä erittäin tehokkaasti ja joustavasti”, kuvailee Audin tuotannosta vastaava johtoryhmän jäsen, tohtori Hubert Waltl.
● Saatavana aluksi Audi exclusive -ohjelman kautta Audi R8 Coupé ja R8 Spyderiin.

Audi on kehittänyt menetelmän, jolla auton kiiltävään maalipintaan voidaan tehdä mattapintaisia kuvioita. Käsittelyssä auton lakattuun maalipintaan puhalletaan erityistä jauhetta, joka hioo lakkapintaa muutaman tuhannesosamillimetrin syvyydeltä. Audi R8-mallien ostajat voivat nyt räätälöidä Audi exclusive -ohjelman kautta haluamiaan kuvioita auton ilmanottoaukkojen sivulevyihin.

Audin eksperttien kehittämä menetelmä tekee jokaisesta Audista yksilöllisen. Kun halutut kuviot tehdään vasta maalaamon jälkeen, voidaan menetelmää helposti käyttää myös normaalissa sarjatuotannossa. ”Mattapintaisten kuvioiden tekeminen on hyvä esimerkki tuotantomme joustavuudesta. Sarjatuotantoautojen yksilöllinen varustelu on esimerkki smart factory -ajattelustamme”, sanoo tuotannosta vastaava johtaja, tohtori Hubert Waltl.

Auton maalaaminen alkaa korroosiolta suojaavalla katodisella kastomaalauksella. Varsinaiseen maalipintaan tulee kolme kerrosta: pohjamaali, väri ja päällimmäiseksi läpinäkyvä lakka, joka suojaa maalin pintaa. Uudessa menetelmässä maalatun pinnan päälle asetetaan ensin haluttu kuvio. Tämän jälkeen pintaa puhalletaan erityisellä jauheella. Jauhe hioo lakkaa muutaman tuhannesosamillimetrin syvyydeltä, eli vähemmän kuin hiuksen kymmenesosan syvyydeltä. Puhallettu jauhe tekee halutulle alueelle tasaisen mattapinnan.

”Tällä käsittelyllä muutetaan maalipinnan kiiltoa ja intensiteettiä. Valo heijastuu hiotusta pinnasta eri tavalla kuin kiiltävästä ja tuo esiin halutut kuviot, jotka näkyvät mattapintaisina˝, kertoo projektipäällikkö, tohtori Erhard Brandl. ”Tällainen yksilöllinen käsittely on säänkestävä, toisin kuin perinteinen kuviointi tai tarrat. Se myös näyttää paljon laadukkaammalta”, lisää Audin tuotanto-osastoa johtava Mirko Endres.

Audin maalaamo voi tehdä autoon lähes minkä tahansa asiakkaan haluaman kuvion, kunhan kuvio ei riko kolmannen osapuolen tekijänoikeuksia. Tällä hetkellä voidaan valmistaa kuvioita, jotka ovat kooltaan metri kertaa metrin. Menetelmä otetaan aluksi käyttöön superauto Audi R8:ssa Audi exclusive -ohjelman kautta. Halutessaan R8-asiakkaat voivat tilata yksilöllisen tekstin tai kuvion Coupé- ja Spyder-malleissa oven takana oleviin kylkilevyihin. Menetelmä aiotaan laajentaa tulevaisuudessa myös muihin automalleihin.