Audi Q4 e-tron valmistetaan Zwickaussa Saksassa

• Audin ensimmäisen täyssähköisen kompaktin SUV:n tuotanto on alkanut Saksassa
  • Modulaarisella sähköisellä perusrakenteella synergioita ja avaruutta sisätiloihin
  • Hiilineutraalia tuotantoa Zwickaun monimerkkitehtaalla

Audi palaa juurilleen: yhtiön syntymäpaikalla Saksin Zwickaun tehtaalla on vihdoin aloitettu Audi Q4 e-tronin tuotanto. Täyssähköinen kompakti auto on Audin ensimmäinen Saksassa valmistettu täyssähköinen SUV. Audi Q4 e-tron -mallissa on Volkswagen-konsernin modulaarinen MEB-alustarakenne: erittäin monipuolinen ja muunneltava perusrakenne sopii lukuisille täyssähköisille malleille ja tarjoaa huomattavia synergiamahdollisuuksia.

Zwickaun monimerkkitehtaalla työskentelee 1400 ihmistä, jotka valmistavat Audi Q4 e-tronin lisäksi samalla tuotantolinjalla myös Volkswagen ID.4 -mallia ja tulevaisuudessa vielä toistakin Volkswagen-mallia. MEB-alustarakenteen ansiosta kompaktin täyssähköisen SUV:n sisätilat vastaavat väljyydeltään suurten autojen luokkaa.

Tuotannon aloittamista valmisteli Volkswagen-kollegoidensa kanssa yli sata Audin työntekijää. Tehtäviin kuului niin tuotannon suunnittelua kuin teknistä kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kaikki korin osien valmistukseen tarkoitetut puristustyökalut ovat Audin itse valmistamia. Ilmeikkään muotoilunsa vuoksi Audi Q4 e-tron asettaa valtavia haasteita tarkkuuden ja pintojen laadukkuuden osalta. Audin Ingolstadtin ja Neckarsulmin työkaluvalmistajat olivat mukana projektissa alusta alkaen ja koriprässit myös testattiin etukäteen Audin tehtailla.

”Brändien yhteistyö Zwickaussa osoittaa jälleen Volkswagen-konsernin valtavat synergiamahdollisuudet. Audi Q4 e-tronin aikataulunmukainen tuotannon aloittaminen on osoitus Volkswagenin ja Audin työntekijöiden erinomaisesta tiimityöstä. Kompakti sähköinen SUV-mallimme on epäilemättä aito Audi, joka vakuuttaa asiakkaamme erinomaisella laadullaan ja käytännöllisyydellään”, sanoo Audin tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Peter Kössler

”Audi Q4 e-tronin tuotanto merkitsee uutta lukua Saksin autoteollisuuden historiassa: Volkswagenin Zwickaun tehtaasta tulee monimerkkitehdas”, sanoo Volkswagenin Saksin johtaja Stefan Loth

Zwickaun tehtaalla ja Audilla on pitkät yhteiset perinteet: Audin tehdas perustettiin tänne jo vuonna 1909. Saksin Volkswagen-tehdas on jo muutettu kokonaan vain täyssähköautoja valmistavaksi autotehtaaksi ja se on olennainen osa konsernin sähköistä offensiivia. Marraskuussa 2020 yli 200 Audin työntekijää – pääasiassa nuoria ammattikoulun suorittaneita – lähetettiin 12 kuukaudeksi Volkswagenin Saksin tehtaalle. Osana ”osaamispankkia” heille tarjottiin mahdollisuus kehittää taitojaan ja asiantuntemustaan uraauurtavalla sähköisen liikkumisen alueella.

Audi Q4 e-tron esiteltiin maailmanlaajuisesti huhtikuun puolivälissä ja sen ennakkomyynti on jo alkanut. Tämän ansiosta Audin sähköinen offensiivi kiihtyy entisestään. Vuoteen 2025 mennessä Audi aikoo tuoda markkinoille yli 20 täyssähkömallia ja laajentaa lisäksi ladattavien hybridien valikoimaansa. Myös Audin tärkeimmät tehtaat Ingolstadtissa ja Neckarsulmissa ryhtyvät valmistamaan täyssähköautoja: ensimmäiset Porschen kanssa yhteistyössä kehitetyt PPE-alustaan (Premium Platform Electric) pohjautuvat täyssähköautot rullaavat ulos Ingolstadtin kokoonpanolinjalta vuonna 2022.

Audi Q4 e-tron lanseerataan erittäin kiinnostavaan ja kasvavaan kompaktien SUV-mallien segmenttiin. Audin asiakkaille se mahdollistaa pääsyn sähköisen liikkumisen premium-maailmaan houkuttelevalla hinnalla. Kompaktin mallin sisätilat vastaavat suurempien SUV-mallien tiloja ja näyttökonsepti Augmented Reality Head-up Display -tuulilasinäyttö on luokassaan edelläkävijä.

Audi Q4 e-tronin tuotanto on alusta alkaen hiilineutraalia. Zwickaun laitos kattaa koko energiantarpeensa uusiutuvilla energialähteillä, ja sillä on oma, erittäin taloudellinen sekä sähköä että lämpöä tuottava voimala. Audi pyrkii myös minimoimaan hiilidioksidipäästöjä koko arvoketjussa. Kun Audi Q4 e-tron on elinkaarensa lopussa, sen akku saa vielä toisen elämän uudessa käyttökohteessa tai se kierrätetään uudelleen raaka-aineiksi.