Audi Q6 e-tronin sisustus noudattaa brändin uuttaa muotoilufilosofiaa

• Ihmisläheinen: matkustajien tarpeet ja toiveet ovat olleet lähtökohta tilojen suunnittelussa, arkkitehtuurissa ja toiminnoissa
  • Digitaalinen: veistoksellinen, vapaasti seisova kaareva näyttö, apukuljettajan näyttö ja lisättyä todellisuutta käyttävä Head-up Display -tuulilasinäyttö muodostavat uudenlaisen digitaalisen ohjaamon
  • Materiaalipohjainen muotoilu: korostaa tilavuuden, keveyden, mukavuuden ja kodikkuuden tunnetta

Suunniteltu sisältä ulospäin: Uuden Audi Q6 e-tron -mallisarjan sisustus on räätälöity entistä tarkemmin käyttäjän tarpeisiin. Esimerkiksi kolmiulotteinen, suurikontrastinen muotoilu sijoittaa elementit tarkoituksella etu- tai taka-alalle luoden kolmiulotteisen tila-arkkitehtuurin, jonka estetiikka ja ergonomia on täydellisesti viritetty matkustajien tarpeisiin. Audi Q6 e-tron on ensimmäinen mallisarja, joka perustuu uuteen Premium Platform Electric (PPE) -alustarakenteeseen ja uuteen E3-elektroniikka-arkkitehtuuriin. Molemmat toimivat pohjana sisustuksen suunnittelulle ja toimintovalikoimalle. Audi Q6 e-tronissa teknologia, estetiikka ja ekologisuus ovat täydellisessä tasapainossa.

Sisustus: yhtenäinen muotoilu

Sisätiloissa on selkeät rakenteet ja ne korostavat kodikasta tunnelmaa. Niin sanottu ”Softwrap” ulottuu ovista koko ohjaamon läpi keskikonsoliin luoden yhtenäisen ja viihtyisän tilantunteen. Myös istuimissa on käytetty värejä ja laadukkaita materiaaleja, joista osa on valmistettu kierrätysmateriaaleista. Käytetyt materiaalit on valittu toiminnallisuutta ajatellen, ja ne rajaavat suunnittelullaan auton sisustuksen eri osa-alueita. Mukavuutta korostavat alueet erottuvat joukosta suurilla pinnoillaan ja pehmeillä materiaaleilla. Sitä vastoin tarkasti suunnitellut käyttöalueet tulevat tarkoituksella korkealaatuisena, korkeakiiltoisena mustana.

Tavoitteena oli antaa materiaaleille paljon vahvempi läsnäolo lisäämällä niiden tiheyttä ja laatua. Tilavuuden tunteen lisäksi tämä filosofia luo selkeyttä sekä mukavuutta ja viihtyisyyttä. Matalat ja ohuet vaakasuuntaiset tuuletusaukot lisäävät harmonista yleisilmettä. "Musta paneeli" -tyylinen säädinsarja on integroitu kuljettajan puolen ovenkahvaan ja sopii täydellisesti moderniin sisustukseen. Se sisältää tärkeimmät toiminnot, kuten peiliasetukset, istuin- ja ovitoiminnot sekä valo- ja näkyvyysasetukset.

Ekologista estetiikkaa: Dinamica- ja elastinen Melange -kangas

Osa ns. Softwrapissa käytetyistä materiaaleista on valmistettu ekologisesti. Esimerkiksi S line -varustetason Softwrapissa käytetään kierrätettyä elastista Melange-kangasta, joka on valmistettu 100-prosenttisesti kierrätetystä polyesteristä. Urheiluetuistuimet kontrastiompeleilla ovat saatavana lisävarusteena myös elastisella Melange-kankaalla. Argument-kangas, joka on saatavana lisävarusteena vakioistuimiin sekä kattoverhoukseen, on valmistettu samasta materiaalista. S line -varustetasossa ja S-malleissa. Urheiluetuistuimet Plus ovat valinnaisesti Dinamica-mikrokuitua (myös kierrätysmateriaalia) tai hienoa Nappanahkaa timanttiompeleilla. Kojelaudan somistelistat on päällystetty vakiona hienolla, tulivuorenharmaalla maalilla, joista osa on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista. Vaihtoehtoisesti somistelistat on saatavana puuna, joko Ambrapuu vaaleanruskeana tai kiviharmaana koivuna sekä mattapintaisena harjattuna alumiinina antrasiitin värisenä. S line -varustetasossa ja S-malleissa asiakkaat voivat valita mattapintaisen harjattu alumiini somistelistan, hiilikuituisen mikrotvillirakenteen tai korkealaatuisen verkkokankaan antrasiitin värisenä. Jälkimmäinen on innovatiivinen, tekninen polyesterikangas, jossa on haptinen rakenne ja uusi ilme, joka on valmistettu kierrätysmateriaaleista. Audi Q6 e-tronin lattiamatot on valmistettu Econylista. Tämän materiaalin valmistuksessa kierrätetään vanhat kalaverkot, matot ja teollisuusjätteet.

PPE: tilavuutta ja monipuolisuutta jokapäiväiseen käyttöön

Audi Q6 e-tron ilmentää Audin DNA:ta ja tuottaa täydellisen tasapainon ajo- ja lataussuorituskyvyn sekä teknisten innovaatioiden välillä. Uuden PPE-alustan ansiosta, joka on kehitetty nimenomaan sähköiseen liikkumiseen, autossa on myös tilavat sisätilat, jotka tuntuvat yhtä upealta kuin ne ovat, mutta sopivat erinomaisesti jokapäiväiseen käyttöön. Esimerkiksi sisätiloissa on paljon erilaisia säilytyslokeroita ja tasoja. Keskikonsolissa on kaksi mukinpidikettä, matkapuhelimen latausalusta ja kaksi USB-C älypuhelimen latausporttia. Kuten sähköautolle on tyypillistä, keskitunnelia ei ole ja jalkatilaa on takamatkustajille runsaasti, mikä helpottaa takaistuimille menemistä.

Tavaratilassa on 526 litraa säilytystilaa. Kun takaistuinrivi käännetään alas, säilytystila kasvaa 1 529 litraan. Takaistuimet taittuvat alas yksitellen (40:20:40). Sitten on vielä 64 litraa säilytystilaa niin sanotussa etutavaratilassa konepellin alla – johon voi kätevästi sijoittaa Mode 3 latauskaapelin sekä pienemmät matkalaukut.

Digitaalinen ohjaamo vapaasti seisovalla kaarevalla näytöllä

Niin sanotun Softwrapin yläpuolella sisätilaa hallitsee "digitaalinen järjestelmä" Audi MMI -panoraamanäytöllä ja etumatkustajan MMI-näytöllä. Selkeästi ryhmitellyt näytöt on integroitu täydellisesti suunnittelukonseptiin ja antavat sisustukseen tilavan ja ilmavan tunnelman. Ohut, vapaasti seisova Audi MMI -panoraamanäyttö koostuu kaarevasta muotoilusta ja OLED-tekniikasta, ja johon kuuluvat MMI-panoraamanäyttö, jossa on 11,9" Audi virtual cockpit -virtuaalinen mittaristo ja 14,5" MMI-kosketusnäyttö. Kuljettajan ulottuvilla oleva alue on muotoiltu kaareksi. Lisäksi kaarevan näytön muoto muistuttaa Singleframe jäähdyttimen säleikköä, joka määrittelee Audin ulkoasun. Yöllä erityinen tunnelmavalaistus saa kaarevan näytön näyttämään kelluvalta.

Etumatkustajan digitaalitilaa täydentää järjestelmällisesti ja yksilöllisesti suunniteltu 10,9 tuuman MMI-näyttö, joka on myös integroitu täydellisesti kojelautaan. Aktiivinen yksityisyystila suljintekniikalla antaa matkustajan katsella elokuvia rauhassa kuljettajaa häiritsemättä. Samalla matkustaja voi auttaa kuljettajaa esimerkiksi navigoinnissa. Perusversiossa etumatkustajan infotainment-näytön tilalla on musta korkeakiiltoinen pinta.

Audi Q6 e-troniin lisävarusteena saatava lisätyn todellisuuden Head up Display -tuulilasinäyttö edustaa merkittävää edistystä Audin näyttötekniikassa. Se heijastaa kuljettajalle ajon kannalta olennaiset tiedot, kuten nopeuden, liikennemerkit sekä apu- ja navigointikuvakkeet. Tuulilasinäyttö on kallistettu eteenpäin lisätyn todellisuuden (AR) kokemuksen parantamiseksi. Ihmissilmän fokus liikkuu sen mukana. Tämän suuren virtuaalisen kuvan syvyys luovat vaikutelman, että kuvatut kohteet kelluvat jopa 200 metrin päässä, ja että ne ovat suoraan vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Kuljettaja ymmärtää näytön tiedot nopeasti ilman, että ne hämmentävät tai häiritsevät häntä. Ne tarjoavat merkittävää tukea erityisesti huonon näkyvyyden olosuhteissa. Lisätyn todellisuuden sisällön näkökenttä vastaa noin 88 tuuman diagonaalia kuljettajan näkökulmasta.

Vuorovaikutusvalot

Lisäksi Q6 e-tronissa on vuorovaikutusvalot (Interaction light, IAL), jotka tarjoavat laajan valikoiman viestintätoimintoja, jotka auttavat autoa vuorovaikutuksessa matkustajiensa kanssa. Se ympäröi sisätilat ja ohjaamon runsaalla kaarella. LEDien kanssa valonauhan kirkkaus on jopa 1200 cd. IAL suorittaa kolme keskeistä toimintoa. Ensinnäkin se kutsuu astumaan sisälle tervetulotoiminnolla ja näyttää, milloin auto on lukittu ja avattu. IAL sulautuu täydellisesti auton muuhun tunnelmavalaistukseen.

IAL auttaa myös turvallisuudessa: se esimerkiksi visualisoi dynaamiset suuntavilkut. IAL on kuitenkin lisänäyttö, eikä se korvaa mittaristossa näkyviä suuntavilkkuja. Se visualisoi myös muita tietoja, kuten lataustason näytön ja latauksen edistymisen sykkivänä valona. Vuorovaikutusvalot ovat osa Tunnelmavalaistus Plus -pakettia.

Audin itseoppiva ääniavustaja ja integroitu sovelluskauppa

Uusi elektroniikka-arkkitehtuuri varmistaa, että Audi-asiakkaat kokevat digitalisaatiota autossaan enemmän kuin koskaan ennen. Ensimmäisenä uuteen E3-arkkitehtuuriin perustuvana ajoneuvona Audi Q6 e-tron -mallisarja on varustettu uusilla digitaalisilla online-palveluilla. Eri toiminnot on nyt yhdistetty älykkäästi, mikä mahdollistaa uudenlaisen sisustuksen ja innovatiiviset ominaisuudet. Samaan aikaan Audi esittelee Audi Q6 e-tronissa täysin uuden yhtenäisen tietoviihdealustan, joka on kehitetty ohjelmistoyhtiö CARIADin kanssa. Se perustuu Android Automotiveen. Jatkuvat ohjelmistopäivitykset tarkoittavat, että kaikki auton järjestelmät ovat aina ajan tasalla.

Sovelluskaupan ansiosta käyttäjät voivat myös käyttää monia suosikkisovelluksiaan suoraan auton näytöllä. Autoon integroidussa myymälässä, joka on kehitetty yhdessä CARIADin ja heidän kumppaninsa Harman Igniten kanssa, asiakkaat voivat käyttää suoraan ja intuitiivisesti suosittuja kolmannen osapuolen sovelluksia MMI-kosketusnäytön kautta autossa olevan datayhteyden avulla. Valitut sovellukset asennetaan suoraan Audin infotainment-järjestelmään – ilman älypuhelinta.

3D-äänijärjestelmä maksimaaliseen akustiseen tarkkuuteen

Audi Q6 e-tronin valinnainen Bang & Olufsen Premium Sound System 3D-äänellä tarjoaa maksimaalisen akustisen tarkkuuden.

Pieni kaiutin kummassakin A-pilarissa jäljentää korkeuden vaikutuksen; tuulilasi heijastaa niiden lähettämää ääntä. Musiikki koetaan juuri sellaisena kuin se on tallennettu – luonnollisena ja vaikuttavana äänikokemuksena. Bang & Olufsen Premium Sound Systemin ytimessä on erittäin tehokas vahvistin. Järjestelmä sisältää yhteensä jopa 20 kaiutinta, joiden yhteenlaskettu teho on 830 wattia. Neljä kaiutinta on integroitu etuistuinten niskatukiin, mikä mahdollistaa Audin ns. äänivyöhykkeiden käyttöönoton ensimmäistä kertaa. Etuovien bassokaiuttimet ovat erillisessä kotelossa, mikä vähentää lähellä olevien osien resonointia ja varmistaa, että ääni toistuu erittäin tarkasti. Tämä parantaa äänenlaatua ja vähentää äänen leviämistä auton ulkopuolelle. Yöaikaan äänentoistojärjestelmän logo on valaistu.

Tällä monitahoisella sisustuksella, jonka Audi tunnustaa "asiakkaidemme elämän ja kokemusten keskukseksi", Q6 e-tron täyttää käyttäjiensä tarpeet suunnittelun ja tekniikan avulla tavoilla, jotka eivät ole aikaisemmin olleet mahdollisia.