Audi tarjoaa ohjelmistopäivityksellä uusia hyödyllisiä toimintoja Audi Q4 e-troniin

• Audi Q4 -mallit tukevat jatkossa langattoman verkon kautta tehtäviä ohjelmistopäivityksiä (OTA)
  • Autoon ja myAudi-sovellukseen lisättävät connect-toiminnot parantavat käyttäjäkokemusta
  • Suurempi pikalatausteho (DC) ja Plug & Charge -toiminto tekevät tien päällä lataamisesta entistä mukavampaa

Audi jatkaa johdonmukaisesti Q4 e-tronin ja Q4 Sportback e-tronin kehitystyötä. Audi päivittää ohjelmistoversion 3.2 kaikkiin autoihin sarjatuotannon alusta alkaen aina mallivuoden 2022 loppuun saakka. Mallivuoden 2023 autoihin uusi ohjelmisto on asennettu jo tehtaalla. Uusiin käytännöllisiin toimintoihin kuuluu esim. mahdollisuus vastaanottaa tulevat ohjelmistopäivitykset langattoman verkon kautta (OTA).

Audi Q4 e-tronin ja Q4 Sportback e-tronin ohjelmistopäivitys tarjoaa käyttäjille myös mahdollisuuden luoda henkilökohtaisia käyttäjäprofiileja. Uutena toimintona on myös mahdollisuus lähettää myAudi-sovelluksen reittisuunnittelulla suunniteltu reitti Q4 e-troniin. Uusi ohjelmistoversio tallentaa myös navigointitiedot ja viimeisimmät kohteet. myAudi-sovelluksella voidaan määrittää myös auton sijainti ja tarkastella erilaisia tilailmoituksia.

Parempi latauskyky kotona ja tien päällä

Ohjelmistopäivitys tarjoaa lisäarvoa myös kotona ja tien päällä lataamiseen. Vaihtovirtalatauksen (AC) ajastustoiminto mahdollistaa lataamisen esim. edullisemmalla yösähköllä. Käyttäjä voi määrittää lataukselle haluamansa aikaikkunan. Lähtöaika-ajastimen esi-ilmastoinnissa energia, joka talvella tarvitaan auton lämmittämiseen, otetaan latauksen aikana ulkoisesta energianlähteestä – kuten kotilatauslaitteesta tai julkisesta latauspisteestä.

Uuden ohjelmiston parannettu lämmönhallinta optimoi kulutuksen huomioimalla ulkolämpötilan ja varaustilan korkeajänniteakun esivalmistelussa. Ohjelmistoversioon 2.3 verrattuna lataustehon ohjaus on nyt parempi ja se mahdollistaa jopa 135 kW:n lataustehon. Käytössä on myös ns. akun suojaustoiminto, joka rajoittaa käyttäjän niin halutessaan korkeajänniteakun varaustason automaattisesti ihanteelliseen 80 prosenttiin.

Päivitys mahdollistaa myös Plug & Charge -toiminnon yhdessä Audi Charging -latauspalvelun lataussopimuksen kanssa. Yhteensopivissa latauspisteissä auto tunnistautuu automaattisesti ja lataus alkaa automaattisesti latauskaapelin kytkennän jälkeen. Laskutus tapahtuu täysin automaattisesti Audi Charging -palvelun kautta.

Audi-jälleenmyyjät informoivat autokohtaisesti

Kaikissa Q4 e-troneissa on mallivuodesta 2023 alkaen Plug & Charge -toiminto sekä mahdollisuus vastaanottaa tulevat ohjelmistopäivitykset langattoman verkon kautta (OTA). Mikäli Audi Q4 e-tronissa ei vielä ole mallivuoden 2023 uutta ohjelmistoa, Suomen Audi-jälleenmyyjät kutsuvat autot päivitykseen ryhmittäin, vanhimmista autoista aloittaen.