Audille historiallinen voitto Dakar-rallissa

• Audi RS Q e-tron voitti haastavimman aavikkorallin innovatiivisella voimalinjalla
  • Carlos Sainz/Lucas Cruz saavuttavat neljännen henkilökohtaisen voiton
  • Gernot Döllner: "Audi on jälleen asettanut yhden merkkipaalun"

Audi tekee historiaa: ensimmäistä kertaa vähäpäästöinen prototyyppiauto, Audi RS Q e-tron, sähkömoottorilla, suurjänniteakulla ja energiamuuntimella voittaa maailman haastavimman aavikkorallin. Espanjalaiset Carlos Sainz/Lucas Cruz varmistivat Audin ensimmäisen voiton Dakar-rallissa noin 7 900 kilometrin jälkeen tunnin ja 20 minuutin johdolla. Mattias Ekström/Emil Bergkvist ylittivät myös maaliviivan.

”Onnittelut Team Audi Sportille Dakar-rallin voitosta", sanoi Gernot Döllner, AUDI AG:n johtokunnan puheenjohtaja. "Audi on jälleen asettanut yhden merkkipaalun moottoriurheilussa. Maailman haastavimman aavikkorallin voittaminen sähköistetyllä voimalinjalla on näkyvä osoitusta "Vorsprung durch Technik" -iskulauseesta ja osoittaa tietä sähköiseen tulevaisuuteemme." Audi RS Q e-tronissa on sähköinen neliveto. Energiansaannin takaa korkeajänniteakku ja energianmuunnin, joka toimii jäännöspolttoainepohjaisella polttoaineella, mikä säästää 60 prosenttia CO2-päästöistä perinteisiin polttoaineisiin verrattuna.

”Vallankumouksellisella sähköistetyllä voimalinjallamme olemme voittaneet yhden moottoriurheilun suurimmista haasteista vain kolmen vuoden jälkeen. Jatkamme näin pitkää uraauurtavien saavutusten sarjaa, jotka ovat aina olleet Audille ominaisia neljän vuosikymmenen ajan kestäneellä moottoriurheiluaikakaudella. Haluan kiittää koko tiimiä tästä erinomaisesta suorituksesta Dakar-rallin erityisen kovassa kilpailussa”, sanoo Oliver Hoffmann, AUDI AG:n teknisen kehityksestä vastaava johtaja. Dakar-rallissa Audi kohtasi kaksi merkkiä, Toyotan ja Fordin, sekä kokeneet Prodriven vastustajat, jotka osoittautuivat koviksi haastajiksi.

Carlos Sainz/Lucas Cruz varmistivat suuren johtonsa oltuaan johdossa keskeytyksettä kuudennen erikoiskokeen jälkeen. Kahdelle espanjalaiselle, jotka sijoittuivat ensimmäiseksi myös vuosina 2010, 2018 ja 2020, tämä on heidän neljäs voitto eri merkillä, mukaan lukien toinen Volkswagen-konsernista. Kaksinkertainen rallin maailmanmestari Sainz ja hänen kokenut kartanlukijansa saattoivat kuitenkin olla varmoja voitosta vasta vähän ennen loppua. BRX-tiimin Sébastien Loebin/Fabian Lurquinin kanssa heillä oli vahvoja takaa-ajoja, jotka jatkoivat eron pienentämistä, kunnes heidän autonsa vaurioitui toiseksi viimeisenä päivänä. "Se oli ylivoimainen tiimisuoritus", sanoi Audi Motorsportin johtaja Rolf Michl. "Kaikki tekivät yhteistyötä tehdäkseen tämän historiallisen tuloksen mahdolliseksi Audille. Iso kiitos tälle upealle tiimille. Tänään olemme kirjoittaneet uuden luvun Audin historiassa, mutta myös Dakar-rallin historiassa.

Päivittäiset, usein yli 400 kilometrin mittaiset erikoiskokeet, kaksi rajoitettua tai jopa olematonta huoltoa sekä 4 600 ajastettua kilometriä ja yhteensä 7 883 kilometriä leimasivat vuoden 2024 Dakar-rallia. Jyrkät rinteet ja soratiet, mutta myös dyynijonot Arabian niemimaan autioilla kortteleilla ja usein vaikea navigointi vaati joukkueilta kaiken. Carlos Sainz, joka 61-vuotiaana muistelee noin neljä vuosikymmentä kestänyttä ralliuraansa, kirjasi yhteensä kahdeksan päivää johtoa yhdessä Lucas Cruzin kanssa kahdellatoista erikoiskokeella.

Kaksi muuta Audin tiimiä esittivät myös vahvaa suorituskykyä. Ruotsalaiset Mattias Ekström/Emil Bergkvist voittivat prologin alussa ja nousivat toiseksi Sainz/Cruzin jälkeen kuudennen osuuden jälkeiseksi lepopäiväksi. Vika taka-akselissa seitsemännellä erikoiskokeella maksoi heille kuitenkin kaikki mahdollisuutensa. Stéphane Peterhansel, ennätyksen haltija 14 Dakar-voitolla, oli kuudentena vähän ennen puoliväliä 50. vaihevoittonsa jälkeen ja 83. kokonaiskilpailussa. Vika hydraulijärjestelmässä heitti hänet ja hänen ranskalaisen maanmiehensä Edouard Boulangerin takaisin 22. sijalle kuudennella erikoiskokeella.

Molemmat joukkueet asettuivat sitten Team Audi Sportin palvelukseen. Audi Motorsportin johtaja Rolf Michl ja osallistujakumppanin Q Motorsportin tiimipäällikkö Sven Quandt toteuttivat täydellisen strategian vaativassa, jo 46. kertaa järjestettävässä rallissa. Olipa kyseessä taktinen pudotus ennen toista maratonvaihdetta välttääkseen reitin avaamisen tai tukemassa johtajia Carlos Sainzia/Lucas Cruzia, johto pystyi luottamaan aina vahvoihin kuljettajamiehistöihinsä. Myös tiimin henkilökunta työskenteli väsymättä ja luotettavasti fyysisesti vaativan, pitkän ja haastavan rallin aikana. Ekström/Bergkvist sijoittui rallin 50 parhaan joukkoon.

Audi Sport on antanut erittäin tehokkaan Audi RS Q e-tronin aikuistua niin, että se pystyi voittamaan vain kolmessa vuodessa. Leonardo Pascalin teknisen ohjauksen alaisuudessa Audi Sport asetti seuraavan historiallisen merkkipaalun innovatiivisella voimalinjalla: sen jälkeen, kun quattro-neliveto muutti rallia ikuisesti 1980-luvulla ja saavutti sen jälkeen valtavia voittoja ja titteleitä eri radoilla, Audi osoitti loistavaa innovatiivista voimaa Le Mansissa. Suorituskykyinen TFSI, sähköistetty e-tron quattro -neliveto ja yksittäiset tekniikat, kuten LED matrix -ajovalo ja Audi-laservalo, edustavat korkeaa innovatiivista voimaa ja "Vorsprung durch Technik" -iskulauseen ideologiaa. Audin ensimmäinen täyssähköinen kilpa-auto teki debyyttinsä Formula E:ssä, ennen kuin merkki otti vastaan Dakar-rallin äärimmäiset haasteet ja suoritti sen menestyksekkäästi ensimmäisenä sähköisellä voimalinjalla varustettuna valmistajana.

Kuvagalleria ja videoita: Dakar Rally 2024 | Audi MediaCenter (audi-mediacenter.com)