Ensimmäisessä luokassa kohti tulevaisuutta

• Audi grandsphere -konseptiauto on ylellinen täyssähköinen sedan
  • Uusi sisustuskonsepti: ainutlaatuisen avara eturivi
  • Autonominen ajaminen luo innovatiivisen kokemuksen

Kuin yksityinen suihkukone maantielle – Audi esittelee Münchenin kansainvälisessä IAA 2021 -tapahtumassa Audi grandsphere -konseptiauton. Ykkösluokassa lentämisen tapaan 5,35 m pituinen grandsphere-sedan yhdistää yksityisen matkustamisen ylellisyyden laajaan valikoimaan erilaisia elämyksiä. Tason neljä autonominen ajaminen mahdollistaa uuden vapauden, sillä silloin sisätilat muuttuvat avaraksi elämysalueeksi, jossa ei näy ohjauspyörää, polkimia eikä näyttöjä. Etuistuimet muuntuvat ensiluokkaiseksi lounge-alueeksi, jossa on runsaasti tilaa, avarat näkymät ja pääsy kattaviin digitaalisen ekosysteemin toimintoihin, joihin Audi grandsphere on integroitu.

Audi grandsphere on toinen Audin “sphere”-sarjan konseptiautoista. Niissä esiteltävät uudet teknologiat ja muotokieli siirtyvät muutaman vuoden kuluessa Audin tuleviin sarjatuotantomalleihin. Audi grandsphere -konseptiauto näyttää sen, miten Audista on tulossa autoteollisuuden trendien luoja teknologisessa muutoksessa ja kokonaisvaltaisessa liikkumistarjonnassa.

Elokuussa 2021 esitelty sähköinen roadster, Audi Skysphere -konseptiauto on upea visio autonomisesti ajavasta GT-mallista, joka muuntuvan akselivälinsä ansiosta muuttuu autonomisesti ajavaksi urheiluautoksi. Skysphere- ja grandsphere-malleja – samoin kuin vuonna 2022 esiteltävää Audi urbansphere-mallia yhdistää yleiskonsepti, joka perustuu niiden kykyyn ajaa autonomisesti tasolla neljä. Audi työskentelee Volkswagen-konsernin ajatushautomon, CARIADin kanssa tavoitteenaan ottaa tämä teknologia käyttöön vuosikymmenen jälkipuoliskolla.

Taso 4: Ainoa muutos ei ole se, että perinteinen kuljettajakeskeinen ohjaamo ja matkustajan istuimet muuntuvat tilavaksi loungeksi, kun ohjauspyörä ja polkimet siirtyvät pois näkymästä. Lisäksi tämä avaa uutta vapautta kaikille matkustajille, sillä Audi grandsphere ei vain vapauta kuljettajaa ajamistehtävästä sen ollessa mahdollista, vaan se tarjoaa kaikille kyydissä olijoille laajan valinnanvapauden eri toimintoihin: kommunikointiin tai rentoutumiseen, työhön tai niin haluttaessa omaan rauhaan vetäytymiseen. Audi grandsphere -konseptiauto muuttuu autosta elämysalustaksi.

Audin omien palveluiden sekä digitaalisten palveluiden integrointitaidon ansiosta mahdollisuudet ovat lähes rajattomat: erilaiset, sen hetkiseen matkaan liittyvät palvelut, kuten esimerkiksi upeiden maisemareittien suunnittelu sekä ravintola- ja hotellivaihtoehdot matkan varrella. Auto huolehtii myös muista, itse matkaan liittymättömistä tehtävistä: autonominen Audi grandsphere -konseptiauto voi kerätä matkustajille tietoja matkan kohteesta ja hoitaa itsenäisesti myös pysäköinnin ja latauksen.

Saatavana on myös räätälöityjä infotainment-palveluita, kuten käytössä olevien musiikki- ja videopalvelujen saumaton integraatio. Lisäksi tulevaisuudessa on tarjolla personoitua, ainutlaatuista tarjontaa: konsertteja, kulttuuria ja jopa urheilutapahtumia, joihin asiakkaat ovat tervetulleita.

Audi grandsphere -konseptiauto havainnollistaa Audi näkemystä tulevaisuuden progressiivisesta ylellisyydestä. Audille tämä merkitsee tilaisuutta tarjota uusia digitalisaation mahdollistamia korkealuokkaisia elämyksiä sekä lähitulevaisuudessa koko arvoketjun kokonaisvaltaista lähestymistapaa kestävään hiilineutraaliuteen.

Ensimmäisessä luokassa kohti tulevaisuutta – kolmella versiolla

Audi esittelee kolmella uudella konseptiautollaan visionsa progressiivisesta ylellisyydestä ja luo autoelämyksen, joka on paljon muutakin kuin vain liikkumista autolla paikasta A paikkaan B.

Konseptiautojen uusi muotoilu muuntaa sisätilat ja matkustamon ajoneuvon keskipisteeksi, jolloin matkustuskokemus ei ole enää alisteinen teknologian rajoituksille. Tämä näkyy sisätilojen muunneltavuudessa, hallintalaitteiden häivyttämisessä sekä ohjaamon avaruudessa ja yhdistymisessä uuteen palvelutarjontaan.

Suunnitteluprosessi – sisältä ulospäin

Jo ajoneuvojen nimessä esiintyvä ”shpere” eli sfääri on viesti: Audi skysphere-, grandsphere- ja urbansphere-konseptiautojen sydän on sisätiloissa. Voimalinja ja käsiteltävyys eivät enää ole uuden sukupolven muotoilun keskeisiä lähtökohtia, vaan sitä on auton sisäpuoli: matkustajien elämys- ja oleskelutila matkan aikana. Heidän tarpeensa ja toiveensa muokkaavat tilaa, arkkitehtuuria ja toimintoja. Tämän muutoksen myötä koko suunnitteluprosessi muuttuu. Ensimmäinen painopiste on aina sisätilassa ja sen suunnittelussa. Vasta sen jälkeen suunnitellaan koko paketti: ulkolinjat ja mittasuhteet, jotka muotoilevat auton täydelliseksi taideteokseksi.

Tilat, muoto ja toiminnot – sisustus

Pääsy Audi grandspheren matkustamoon aukeaa pariovien kautta, eli etuovi on saranoitu etureunastaan ja takaovi takareunasta eikä B-pilaria ei ole lainkaan. Koko sisätila on avoinna matkustajille heti heidän astuessaan autoon. Jo ennen sitä Audi grandspere tunnistaa tulevat matkustajansa, avaa heille ovet ja toivottaa tervetulleiksi yksilöllisillä näytöillä ja tunnelmavalaistuksella. Myös kuljettajan ja matkustajan istuinpaikat tunnistetaan automaattisesti ja personoidut mukavuustoiminnot, kuten ilmastointi ja istuinten säädöt, asetetaan automaattisesti.

Samaan aikaan infotainment-järjestelmä tunnistaa matkustajan viimeksi käyttämät palvelut ja ottaa ne saumattomasti käyttöön myös sisällä autossa. Esimerkiksi video, jota matkustaja katsoi suoratoistona tableltiltaan, toistetaan automaattisesti Audi grandspheren näytössä. Kuljettajalle voidaan heijastaa näyttöön automaattisesti esimerkiksi uutiset, joita hän luki juuri ennen autoon siirtymistä.

Sisustuksen pintojen ja toiminnallisten elementtien linjat ovat voimakkaan vaakasuuntaisia. Avoin ja leveä matkustamo vahvistaa vaikutelmaa tilan ainutlaatuisuudesta, leveyden vaikutelmaa korostavat ohjauspyörän, polkimien ja perinteisen kojelaudan puuttuminen, suuret lasipinnat, laaja tuulilasi ja läpinäkyvä katto. Vaikutelmaa vahvistaa myös sivuikkunoiden erityinen geometria: niiden yläosassa on selkeä kulma – levein osuus on vain hieman silmien korkeuden yläpuolella. Audi esitteli tämän muotoilun ensimmäisen kerran vuonna 2017 futuristisessa AI:CON-konseptiautossa ja se on nyt siirtymässä sarjatuotantoon.

Mukavuusalue on selvästi eri paikassa kuin autoissa aiemmin: kun johtaja perinteisesti istuu sedan-mallissa takaistuimella, niin nyt ensimmäisen luokan istuin on siirtynyt eturiviin. Tämä johtuu siitä, että ohjaus- ja hallintalaitteet eivät enää ole välttämättömiä etuistuimella. Autonomisen ajamisen tasolla 4 ohjauspyörä ja polkimet häipyvät pois näkymästä ja etuosasta tulee vapaata tilaa koko leveydeltä ja siitä on täydelliset näkymät suurista etu- ja sivuikkunoista ja lisäksi maksimaalinen tila liikkua.

Sisustus näyttää erityisen avaralta, kun 2+2-paikkaisen grandspheren kaksi erillistä etuistuinta työnnetään kokonaan taka-asentoon. Takana on kaarevilla käsinojilla varustettu kahden henkilön yhtenäinen istuin, kun taas molemmat etuistuimet on suunniteltu ensiluokkaista mukavuutta ja väljyyttä ajatellen.

Etuistuinten integroiduilla turvavöillä varustettu selkänoja ja istuinosa ovat visuaalisesti erilliset. Istuinten selkänojat ovat hieman kaarevat, mikä takaa tuen mutkissa ja kaarteissa ajettaessa. Istuimien asennot on optimoitu eri käyttötilanteisiin: pystyasennossa istuin mahdollistaa Audi grandspheren ohjaamisen täydellisen ergonomisesti silloin, kun kuljettaja näin haluaa tai jos autonominen ajaminen ei ole käytettävissä. Selkänojan ollessa kallistettuna 40 astetta, istuin soveltuu erinomaisesti rentoutumiseen ja infotainment-järjestelmän käyttöön. Selkänojan ollessa kallistettuna 60 astetta, istuin tarjoaa täydellisen lepoasennon. Niskatukea voidaan kääntää 15 astetta eteenpäin.

Tälle alueelle on integroitu raitisilmaventtiilit, jotka tuovat juuri oikean lämpöistä, suodettua ja jopa hajustettua ilmaa sekä kaiuttimet, joiden ääni on muiden matkustajien kuulumattomissa ja jotka luovat siten yksityisen äänivyöhykkeen. Etuistuinten välissä on metalliverhoilun alle kätketty kompakti jäähdytetty lokero, jossa on kaksi lasia sekä elegantti pullo virvoitusjuomille.

Ei varusteita eikä ruutuja: näytöt ja toiminta

Audi grandspheren sisustuksen minimalistisessa ulkoasussa yllättää se, etteivät sen enempää virtuaalinäyttöjen mustat ruudut kuin valintakytkinten patteristotkaan ole lainkaan näkyvissä ennen kuin ajotoiminto aktivoidaan – tätä on paljon puhuttu digitaalinen detox parhaimmillaan.

Sisustuksessa yhdistyvät selkeät ja rauhalliset alueet sekä korkealaatuiset materiaalit. Pintamateriaalien, istuinpäällisten ja mattojen puu ja villa, synteettiset tekstiilit sekä metalli ovat miellyttäviä katsoa ja koskea. Monet materiaaleista, kuten esimerkiksi valkopyökki, on viljelty kestävästi tai ne on valmistettu kierrätetyistä raaka-aineista. Audi grandspheren sisustuksessa ei ole käytetty nahkaa – tämäkin on osoitus edistyksellisestä ylellisyydestä, jota ei voida erottaa vastuullisuudesta.

Seuraava yllätys on tarjolla, kun ajoneuvo herää henkiin sormenpään kosketuksella: näytöt ovatkin projisointeja tuulilasin alle sijoitetulle puupinnalle. Ohjaustilasta riippuen – olipa se sitten manuaalisesti ohjauspyörällä tai autonomisesti tasolla neljä – näytöt ulottuvat joko sisustuksen koko leveydelle tai ne on segmentoitu erikseen kuljettajalle ja etuistuimen matkustajalle. Kaikki matkalla tarvittavat tiedot näytetään korkealla resoluutiolla ja helppolukuisina.

Heijastuspintoja voidaan automatisoidussa ajotilassa käyttää myös CinemaScope-näyttöinä infotainment-järjestelmän sisällöille tai jopa videoneuvotteluiden näyttöinä. Projisointipintojen alle on lisäksi integroitu anturipalkki, joka näyttää kaikki autossa käytössä olevat toiminnot ja sovellukset ja jolla voi vaihtaa sisältöjä, esimerkiksi musiikin ja navigoinnin välillä.

Erityinen innovatiivinen hallintalaite on sijoitettu sisäverhoukseen oviaukon lähelle: ilman kosketusta toimiva MMI-ohjain. Sen avulla kuljettaja voi aktiivisessa asennossa ohjauspyörän takana istuessaan käyttää toimintovalikoita haptisella valintapyörällä ja painikkeilla. Yksinkertaista ja intuitiivista.

Ilman näitä mukavuuksia ei tarvitse olla silloinkaan, kun istuimen selkänoja kallistetaan taaksepäin autonomisen ajon aikana. Avuksi tulee silmänliikkeiden seurannan ja eleohjauksen yhdistelmä: silmän liikkeitä seuraava anturi tunnistaa milloin ohjainta tarvitaan ja kaikki toiminnot ovat käytettävissä käden liikkeiden avulla, ilman tarvetta kumartua tai koskea mihinkään.

Olipa kyseessä silmänliikkeiden seuranta-, ele- tai puheohjaus, käsin kirjoitettu ohje tai kosketus, Audi grandsphere -konseptiauto mukautuu yksittäisen käyttäjän mukaan, oppii hänen mieltymyksensä ja yleisimmin käytetyt toiminnot. Sen perusteella auto voi sekä noudattaa komentoja että antaa käyttäjälle henkilökohtaisia suosituksia.

Jopa ovien käsinojiin on integroitu ohjauspaneelit. Auto tarjoaa matkustajille näkymättömiä kosketuspintoja osoittaen niiden sijainnin optisella ilmaisimella. Vasemman ja oikean oven käsinojissa on myös VR-lasit, joita voidaan käyttää infotainment-järjestelmän tarjonnan ja esimerkiksi lisätyn todellisuuden holoride-järjestelmän kanssa.

Dynaaminen monoliitti – ulkoasu

Audi grandsphere -konseptiauton mitat – pituus 5,35 m, leveys 2 m ja korkeus 1,39 m – paljastavat sedanin olevan yksiselitteisesti luksusluokan auto. 3,19 metrin akseliväli on jopa pidempi kuin nykyisessä Audi A8:ssa. Numeroitakin silmiinpistävämpää on grandspheren luoma visuaalinen ensivaikutelma. Se ei näytä miltään perinteiseltä sedanilta, vaan pikemminkin tiukkalinjaiselta nelioviselta GT:ltä, jonka linjat on muotoiltu tuulitunnelissa.

Jo Audi grandspheren keulassa näkyvät johdonmukaisesti sähköisen voimalinjan erityispiirteet: lyhyt etuylitys, matala konepelti ja tuulilasi, joka ulottuu pitkälle suuren sisätilan ylle. Tästä huolimatta se ei monen täyssähköauton tapaan näytä lainkaan futuristiselta, vaan siinä korostuvat pikemminkin autojen perinteiset kauneusihanteet. Konepellin reunalinja jatkuu pitkälle auton kylkeen, mikä vihjaa pitkästä moottoritilasta – GT-mallien tapaan. Perässä linja jatkuu samalla korkeudella takalokasuojan yli, ulottuen matkustamon ohi sen kokoa korostaen.

Toinen vaakasuora linja lähtee konepellin alareunasta ja se kulkee sivuikkunoiden alta koko matkustamon ympäri. Tämä jakaa ovipinnat vaakasuoriin hartialinjoihin ja kuperiin pystysuoriin linjoihin helmapeltien yläpuolella. Pyöräkoteloiden muoto on pehmeä, mutta silti selkeästi erottuva – tyypillinen Audi. Kapea takaosa massiivisen C-pilarin takana on perinteisen virtaviivainen. Kattolinjan dynaamisesti kalteva kaari osoittaa grandspheren olevan osa Audi Sportback -perinnettä. Kaikki linjat ja pinnat näyttävät yhdistyvän luonnollisesti, muodostaen yhden monoliittisen kappaleen.

Audi grandsphere -konseptiauton 23-tuumaiset vanteet ovat lainaus 1990-luvun ikonilta, Audi Avukselta. Kuusi kaksoispuolavannetta ovat myös ilmaus rakenteen keveydestä ja vakaudesta sekä viittauksesta moottoriurheilun käytännönläheisyyteen.

Näkyvää teknologiaa – valo

Keulassa on innovatiivinen tulkinta Audin tunnusomaisesta Singleframe-kehyksestä: se on muotoiltu kuten litteä kuusikulmio. Läpinäkyvien pintojen alla sisäpinnoissa on kuviointi, joka on auton liikkuessa epäsuorasti valaistu. Tämä luo erottuvan, kolmiulotteisen visuaalisen vaikutelman.

Singleframe-kehyksen yläpuolelle sijoitetut ajovalot näyttävät kapeilta – kuin silmät keskittyneessä ilmeessä. Valaisinyksiköiden diagonaalisesti sijoittuvat leikkaukset viittaavat Audin neljän renkaan logoon: ne suurentavat ja erottavat renkaiden toisiaan leikkaavat alueet pupilleiksi – uusi, erottuva digitaalinen valotunnus. Valaistujen alueiden kokoa voidaan säätää – ja antaa turvallisuudelle tärkeitä signaaleja – sen mukaan, käytetäänkö niitä liikennetilanteesta riippuen päiväajovaloina vai dynaamisina vilkkuina. Sama grafiikkaa käytetään myös takavaloissa – toinen Audin valodesignille tyypillinen ominaisuus.

Voimalinja ja lataus

PPE eli Premium Platform Electric -nimellä tunnettu Audi grandspheren teknologinen perusrakenne on suunniteltu yksinomaan täyssähköisiä voimalinjoja varten, ja siksi grandsphere pystyy hyödyntämään teknologian kaikki parhaat puolet. PPE:n keskeinen elementti on akseleiden väliin sijoitettu akkumoduuli, joka grandsphere-konseptiautossa taltioi noin 120 kWh energiaa. Akusta on voitu tehdä todella litteä, sillä Audi hyödyntää koko tilan akseleiden välissä.

Yhdessä suurten pyörien kanssa tämä luo mittasuhteet, jotka ovat täydelliset muutenkin kuin muotoilun näkökulmasta. Keskeisiä etuja ovat pitkä matkustamo ja siten reilunkokoiset jalkatilat sekä etu- että takaistuimilla. Lisätilaa ja -mukavuutta tuo se, ettei täyssähköautojen matkustamosta tarvita tilaa vaihteistolle tai kardaanitunnelille.

Audi grandspheressä ei ole luovuttu brändille olennaisesta quattro-nelivedosta. Konseptiauton etu- ja taka-akseleilla on erilliset sähkömoottorit, joita koordinoidaan elektronisesti. Neliveto on käytössä tarpeen mukaan ja se varmistaa täydellisen tasapainon ajodynamiikan ja energiatehokkuuden välillä. Audi grandsphere -konseptiauton kaksi sähkömoottoria voivat tuottaa 530 kW:n kokonaistehon ja 960 Nm:n väännön.

Nopea lataus, pitkä toimintamatka

Voimalinjan ydin on 800 voltin latausteknologia. Audi e-tron GT:stä tuttuun tapaan tämä teknologia mahdollistaa lataamisen pikalatausasemilla jopa 270 kW:n teholla. Tämän ansiosta latausaika vastaa perinteisellä polttomoottorilla varustetun auton tankkauspysähdystä. Akun voi ladata 10 minuutissa tasolle, joka riittää 300 km toimintamatkaan. 120 kWh:n akun voi ladata viiden prosentin lataustasosta 80 prosenttiin alle 25 minuutissa.

Jopa yli 750 kilometrin (valitusta voimalinjasta ja tehosta riippuen) toimintamatkan ansiosta Audi grandsphere -konseptiauto soveltuu erinomaisesti pitkän matkan ajoon. Kun toimintamatka ja latausnopeus ovat lähellä polttomoottorimallien tasoa, on grandsphere täydellinen yleisauto päivittäiseen käyttöön.

Dynaamisten ominaisuuksien osalta Audi grandsphere -konseptiauto ylittää sähköautojen tapaan polttomoottorilla varustetut kilpailijansa. Suuren vääntömomentin – joka on käytettävissä jo alhaisilla kierrosnopeuksilla – ansiosta kiihdytys 0–100 km/h kestää vain hieman yli neljä sekuntia. Maksiminopeus on rajoitettu pidemmän toimintamatkan aikaansaamiseksi.

Aktiivinen ilmajousitus takaa maksimaalisen mukavuuden

Etupyörien viiden tukivarren monivarsituenta on optimoitu erityisesti täyssähköautoille. Takana on etuosan tuennan tapaan alumiinirakenteinen monivarsituenta. Akseliväli on pitkä, mutta nelipyöräohjauksen ansiosta ohjattavuus on erinomainen. Ylellisessä Audi grandsphere -konseptiautossa käytetään Audin ilmajousitusta: yhden kammion järjestelmää säädettävällä iskunvaimennuksella. Se sopii tarpeen vaatiessa hyvin myös dynaamiseen ajoon, samalla kun tavanomainen matkanteko on pehmeän mukavaa ja korin liikkeet tuskin havaittavia.

Huipputeknologisen aktiivijousituksen sähkömekaaniset aktuaattorit voi säätää säätävät jokaista  pyörää erikseen millisekunneissa. Tämä mahdollistaa alustan aktiivisen hallinnan kaikissa ajotilanteissa ja vähentää merkittävästi kallistelua ja nyökkimistä kiihdytettäessä tai jarrutettaessa. Epätasaisuudet tunnistavan etukameran ansiosta säädöt tapahtuvat ennakoivasti. Navigointijärjestelmän topografisten tietojen avulla huomioidaan myös kaarrosten jyrkkyydet, säteet ja reitin kaltevuudet.