Kun malli saavuttaa maksiminsa: Uusi Audi RS 6 Avant GT

• Hiilikuituinen konepelti ja lokasuojat sekä 22 tuuman vanteet erottuvassa muotoilussa takaavat korkean erottuvuuden
  • Säädettävä coilover-alusta, korkean suorituskyvyn renkaat ja optimoitu quattro sport -tasauspyörästö parantavat ajodynamiikkaa
  • Myynnissä vain 660 kappaletta maailmanlaajuisesti ja Audi 90 quattro IMSA GTO:hon perustuva erikoisteippaus takaa eksklusiivisuuden

Uusi Audi RS 6 Avant GT on mallisarjan huippu. Erikoiserä on täynnä eksklusiivisia yksityiskohtia sekä ulkopuolella että sisustassa. Vaikuttava kattoreunaspoileri, uudelleensuunniteltu diffuusori ja 22 tuuman vanteet erottuvassa muotoilussa korostavat auton huippuasemaa mallisarjassa. Sisätiloissa on korkealaatuiset erikoisurheiluistuimet, raikas väriyhdistelmä ja yksilöllinen numerointi keskikonsolissa ainutlaatuisina korostuksina. Ainutlaatuinen RS 6 Avant GT:n kevyt säädettävä alustajousitus ja uusittu quattro sport -tasauspyörästö taka-akselilla terävöittävät ajokokemusta. Kaksoisturboahdetun kahdeksansylinterisen V-moottorin teho on 463 kW (630 hv) ja vääntömomentti 850 Nm välillä 2300-4500 rpm.

Audi RS 6 Avant GT:n idea juontaa juurensa harjoittelijaprojektina toteutettuun RS 6 GTO -konseptiin vuodelta 2020. Kaksitoista harjoittelijaa, jotka opettelivat työskentelemään kori- ja ajoneuvomekaniikkoina, automekaanikkona, automaalarina ja työkalumekaanikkona työskentelivät projektin parissa kuuden kuukauden ajan Audi Designin ohjauksessa. He saivat suurimman osan inspiraatiostaan legendaarisesta Audi 90 quattro IMSA GTO -kilpa-autosta vuodelta 1989. Tulos osoittaa, kuinka lahjakkaat nuoret voivat osallistua yrityksen toimintaan jopa oppisopimuskoulutuksensa aikana.

Ennennäkemätön ulkonäkö

Uusi Audi RS 6 Avant GT erottuu RS 6 Avant ja RS 6 Avant Performance malleista RS 6 GTO -konseptiin perustuvan entistä vaikuttavamman ulkonäön ansiosta. Näyttävä etuosa on saanut ilmeisen inspiraation RS 6 GTO -konseptista. Singleframe ja ilmanottoaukot on viimeistelty kokonaan korkeakiiltoisen mustaksi, mikä saa auton näyttämään entistä matalammalta ja leveämmältä. Etuosan pystysuorat elementit, uusi jäähdyttimensäleikkö ja puskuriin integroitu tehokas diffuusori lisäävät terävöitettyä ilmettä. Ensimmäistä kertaa Audi Sport GmbH ei vain käytä täysin uudelleen suunniteltua konepeltiä, vaan myös valmistaa sen hiilikuidusta. Ainutlaatuinen viimeistely tekee uudistetun konepellin hiilimateriaalista todellisen katseenvangitsijan, ja korin väri kehystää sen vaikuttavasti. Integroidut ilmanpoistoaukot suurten 22 tuuman vanteiden takana vähentävät ilmanpainetta pyöränkaaressa ja parantavat jarrujen jäähdytystä. Kuten konepelti, isojen vanteiden ympäröimät lokasuojat on valmistettu ensimmäistä kertaa kokonaan hiilikuidusta – kohokohta itse autossa sekä Audin tuotannossa.

Sivuprofiilin määrittelevät sivuhelmoissa olevat lisäosat, kiiltävästä hiilikuidusta valmistetut ulkopeilien kotelot ja 22 tuuman 6-puolaiset vanteet, jotka on valmistettu yksinomaan RS 6 Avant GT:lle. Takana erikoisversio tekee vaikutuksen mustalla "RS 6 GT" -logolla, erityisesti muotoiluun soveltuvalla takaluukulla, jossa on visuaalisesti madallettu lastausreuna, käytännöllisellä diffuusorilla, jossa on pystysuoraan keskitetty heijastin, joka saa auton näyttämään entistä leveämmältä, ja erottuva moottoriurheilusta inspiraation saanut tuplasiipi. Jälkimmäinen otettiin lähes 1:1 harjoittelijoiden rakentamasta konseptiautosta. Ensimmäistä kertaa RS 6 Avantin historiassa kattokaiteet on poistettu vielä tasaisemman ja urheilullisemman siluetin aikaansaamiseksi.

RS 6 Avant GT rullaa tuotantolinjalta vakiona RS design paketti plus -varustelulla. Mustaa sisätilaa korostavat lukuisat korostukset ainutlaatuisessa punaisen ja kuparin väriyhdistelmässä, kuten ohjauspyörän tikkaukset, keskikonsolin sivut, keskikyynärnoja ja ovien käsinojat sekä lattiamatot "RS 6 GT" tekstillä. Uudet RS-erikoisurheiluistuimet nahka-Dinamica mikrokuitu-yhdistelmällä ja "RS 6 GT" -teksti aivan pääntukien alapuolella ovat myös tätä värimaailmaa. Istuimen keskiosan hunajakenno-ompeleet hohtavat Express-punaisen sävyssä, kun taas istuimen ulkosaumassa on kupariviimeistely.

Käsinojat, kojelauta, keskikonsoli sivuineen ja oven kaiteet on verhoiltu mustalla Dinamica-mikrokuidulla, kun taas somistelistat on päällystetty syvämustalla Dinamica-mikrokuidulla. Turvavyöt kiinnittävät katseen täyteläisellä purppuranpunaisella värillään. Rajoitetun 660 kappaleen erän erityisenä kohokohtana on keskikonsolissa oleva auton sarjanumero.

Suomeen on tulossa 1 kpl RS 6 Avant GT -mallia, joka on ulkoväriltään Arkona-valkoinen. Autossa on myös perinteisillä Audi Sport -väreillä (musta, harmaa, punainen) toteutettu Heritage-teippaus. Kyseinen ulkoväri ja teippausyhdistelmä tuo mukanaan myös erottuvasti muotoillut valkoiset vanteet.

Seuraavan tason suorituskyky

Uuden RS 6 Avant GT:n teho on 463 kW (630 hv) ja suurin vääntömomentti 850 Nm Tämä on 22 kW (30 hv) ja 50 Nm lisäys RS 6 Avant -perusmalliin verrattuna. Mallisarjan keihäänkärki kiihtyy 0–100 km/h 3,3 sekunnissa, 0,3 sekuntia nopeammin kuin RS 6 Avant. RS 6 Avant GT kiihtyy paikaltaan 200 km/h vain 11,5 sekunnissa, 0,5 sekuntia nopeammin kuin RS 6 Avant. Vakiohuippunopeus on 305 km/h, vakiona on keraamiset RS-jarrulevyt. Kahdeksansylinterisen 4.0 TFSI bensiinimoottorin voima välittyy tiehen jatkuvatoimisen quattro-nelivedon ja optimoidun 8-vaihteisen Tiptronic-automaattivaihteiston kautta.

Kuten RS 6 Avant performance, myös RS 6 Avant GT käyttää uusinta versiota keskitasauspyörästöstä. Erityisen kevyenä ja kompaktina se jakaa moottorin tehon etu- ja taka-akselille suhteessa 40:60. Jos luistoa tapahtuu, kohdistetaan automaattisesti enemmän vääntömomenttia sille akselille, jolla on enemmän pitoa– jopa 70 prosenttia voi virrata etuakselille ja jopa 85 prosenttia taka-akselille. Uudistettu keskitasauspyörästö parantaa ajodynamiikkaa, varmistaa huomattavasti tarkemman kaarreajon ja vähentää aliohjautuvuutta pidon äärirajoilla.

Erikoisversion erottamiseksi muista RS-malleista taka-akselin quattro sport -tasauspyörästö on viritetty erityisesti RS 6 Avant GT -mallia varten. Uudet parametrit keskittyvät parempaan ketteryyteen ja takapainotteisuuteen "dynaamisessa" ajotilassa. Asiakkaat hyötyvät urheilullisesta, neutraalista ja erittäin tarkasta ajokäytöksestä. Ensimmäistä kertaa, ja vain RS 6 Avant GT:ssa, säädettävä coilover-alusta on vakiona. Se madaltaa maavaraa kymmenen millimetriä verrattuna RS 6 Avantiin ja tarjoaa täydellisen yhdistelmän dynamiikkaa ja mukavuutta. Korkeampi jousinopeus, kolmella eri säädöllä varustetut iskunvaimentimet ja jäykemmät vakaajat (30 prosenttia jäykemmät edessä ja 80 prosenttia takana) takaavat vähemmän korin kallistumista, mikä taas lisää merkittävästi hauskuutta. Mukana on myös tarvittavat työkalut ja ohjeet yksittäisten säätöjen tekemiseen.

Uudet korkean suorituskyvyn Continental “Sport Contact 7” 285/30 R22 renkaat takaavat tarvittavan pidon dynaamiseen ajoon. Renkaat tarjoavat jatkuvan, paremman ajopidon sekä kuivissa että märissä olosuhteissa. Ne vähentävät aliohjautuvuutta ajettaessa vauhdikkaasti kaarteisiin, mikä tekee kokonaisuudesta tarkemman ajettavuuden koko nopeusalueella. Lisäksi jarrutusmatka on jopa kaksi metriä lyhyempi uusilla renkailla jarrutettaessa 1000 km/h.

Korkeimman laatuluokan valmistus

Yksi asia, joka erottaa uuden RS 6 Avant GT:n, on se, että toisin kuin tavallinen RS 6 Avant, sitä ei ole koottu kokonaan Neckarsulmin tuotantolinjalla. Korinrakennustöiden ja maalaamon jälkeen 660 GT-mallia siirtyvät Böllinger Höfeen, jossa Audi R8,

Audi e-tron GT quattro ja RS e-tron GT -mallit valmistetaan piensarjatuotannossa. Tämä Audin Neckarsulmin tuotantolaitoksen lähellä sijaitseva erittäin joustava tehdas on konsernissa ainutlaatuinen ja tarjoaa siten parhaat olosuhteet Audi RS 6 Avant GT:n viimeistelyyn. Lopullisen kokoonpanon suorittaa seitsemän kokenutta työntekijää kolmella kokoonpanoasemalla, jotka on perustettu erityisesti tätä eksklusiivista erikoisversiota varten. Jokainen yksittäinen auto viettää siellä kokonaisen päivän. Kaikki GT-spesifiset ominaisuudet asennetaan käsin jokaiseen 660 RS 6 Avant GT -malliin. Tämä sisältää konepellin, lokasuojat, sivuhelmat, kaksoistakasiiven, etu- ja taka-diffuusorit sekä säädettävän coilover-alustan.

Böllinger Höfen tuotanto on nettohiilineutraalia. Tämän saavuttamiseksi Audi käyttää uusiutuvista lähteistä peräisin olevaa vihreää sähköä ja lämpöä – tärkeä virstanpylväs sekä brändille että Neckarsulmin toimipaikalle. CO2-päästöt, joita Audi ei voi vielä korvata uusiutuvilla energialähteillä, kompensoidaan sertifioitujen ympäristöhankkeiden hiilidioksidipäästöillä. Yritys antaa siten merkittävän panoksen Mission:Zeroon – valmistajan ympäristöohjelmaan täysin ekologisen tuotannon edistämiseksi.