Teknistä etumatkaa - Audin tehtaalla ihminen ja robotti työparina

Audin suurimmalla tehtaalla Ingolstadtissa Saksassa on otettu käyttöön uusi innovatiivinen robotti, joka työskentelee tehtaan työntekijöiden työparina. Robotti on ensimmäinen, jota ei ole sijoitettu turva-aitojen taakse. Uusi teknologia helpottaa kokoonpanolinjan työntekijöiden työskentelyä. Laite on varustettu turva-anturein, eikä siitä ole vaaraa työntekijöille.

"Part4You":ksi nimetty robotti on varustettu kameralla ja siihen on integroitu imukuppi. Robotin tehtävänä on poimia laatikoista oikeita komponentteja ja ojentaa niitä työntekijöille oikea-aikaisesti ja ergonomisesti optimaalisessa asennossa. Robotti säästää työntekijöiltä osien noutamiseen kuluvaa aikaa sekä toistuvaa kumartelua. Robotti toimii samalla nopeudella kuin työntekijä.

Samantyyppistä robottia on jo aiemmin käytetty Audi A4:n kokoonpanolinjalla. Erona on ollut imukupin tilalla oleva liimasuutin, lisäksi laitteen ajoitus on ollut kiinteä eikä se ole kuljettanut komponentteja yhtä edistyksellisellä tavalla. Audi aikoo kehittää ihmisen ja koneen yhteistyötä edelleen ja ottaa teknologian käyttöön myös muille tehtaille. "Robottiteknologia antaa meille mahdollisuuden automatisoida rutiinitoimintoja ja optimoida ergonomisesti epäsuotuisia työasentoja. Tulevaisuudessa ei kuitenkaan ole luvassa tehtaita ilman ihmisiä – ihmiset tekevät tuotantoprosesseja koskevat päätökset. Työntekijät ovat jatkossakin välttämättömiä, jotta tuloksena on tulevaisuuteen suuntautunut ja edistyksellinen tuotanto" kertoo Audi AG:n hallituksen jäsen, tuotannosta vastaava Hubert Waltl.