Tulevaisuuden off-road-malli – Audi AI:TRAIL quattro

• Maastossa täysin päästöttömästi
  • Neljä sähkömoottoria ja quattro-neliveto
  • Aicon ja sen sisarmallit: Audi tuo kaikki neljä visionääristä konseptiautoa Frankfurtin autonäyttelyyn

Audin visionäärisen konseptiautokvartetin täydentää Frankfurtin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä esiteltävä tulevaisuuden sähkökäyttöinen offroad-malli.  Monipuolinen konseptiauto Audi AI:TRAIL quattro on suunniteltu kestävään liikkumiseen myös päällystämättömillä taipaleilla. Kaikki neljä visionääristä konseptiautoa – Audi Aicon, AI:ME, AI:RACE ja AI:TRAIL – ovat esillä Audin osastolla hallissa 3 koko IAA 2019 -näyttelyn ajan.

Nelipaikkaisessa Audi AI:TRAIL quattrossa yhdistyvät autonominen ajaminen ja erinomaiset maasto-ominaisuudet. Ohjaamoa ympäröivät, lattiatasoon asti ulottuvat ikkunat tarjoavat vertaansa vailla olevan näkyvyyden kaikkiin suuntiin. Laaja akkukapasiteetti varmistaa riittävän toimintamatkan myös tiheämmän latausverkoston ulkopuolella.

Nimen Trail-osuus viittaa maastokäyttöön. Ajoneuvossa ei ole suuria näyttöjä esimerkiksi TV-sarjojen suoratoistoa tai videoneuvotteluita varten, sen sijaan leveät lasipinnat tarjoavat selkeän näkymän ympäristöön. ”AI:TRAIL:issa esittelemme offroad konseptiauton, joka yhdistää päästöttömän sähköisen voimalinjan ja päällystämättömiltä teiltä tutun vakaan ajokokemuksen. Siksi suunnittelimme ajoneuvon, jonka perinteinen kori yhdistettynä maksimaaliseen lasipintaan luo todella intensiivisen yhteyden ympäristöön. Se on konseptiauto tämän päivän kestävän liikkumisen tarpeisiin”, kuvailee Audin suunnittelujohtaja Marc Lichte

Audin visionääriset konseptiautot

Audi AI:TRAIL quattro on neljäs tulokas täysin sähkökäyttöisten konseptiautojen sarjassa, jonka aloitti IAA:ssa vuonna 2017 esitelty Audi Aicon. Erittäin pitkälle automatisoitu, pitkän matkan ajoon tarkoitettu luksusluokan automalli sai seuraajan kilparadoille, kun yksipaikkainen kilpa-auto Audi PB18 debytoi Pebble Beachilla 2018. IAA 2019 näyttelyyn se saapuu uudella nimellä, jonka AI-etuliite osoittaa sen olevan osa perhettä. Auto tunnetaan nyt nimellä AI:RACE, josta selviää heti, että kyseessä on sähköinen urheiluauto.

Sarjan kolmas auto Audi AI:ME esiteltiin vuonna 2019 Shanghain autonäyttelyssä. Se on maailman suurkaupunkeihin suunniteltu autonominen kaupunkiauto, jonka matkustajien ei enää tarvitse välittää liikenteen jatkuvasta pysähtelystä. Auto tarjoaa heille täydellisen liitettävyyden ja kattavat infotainment-palvelut, joiden avulla ajoneuvossa vietetyn ajan voi käyttää mahdollisimman hyödyllisesti ja rentouttavasti.

AI:TRAILin myötä Audin visionääristen konseptiautojen potentiaali ulottuu myös maastokäyttöön. Auto on varustettu neljällä sähkömoottorilla, kuljettajaa avustavilla ja autonomisen ajamisen järjestelmillä sekä – perinteisesti Audin tapaan – jatkuvalla quattro-nelivedolla.

Kestävän kehityksen voimalinjan ja korityylin lisäksi Aicon, AI:ME, AI:RACE ja AI:TRAIL ilmentävät myös Audin täysin uudenlaista tulevaisuuden liikkumiskonseptia. Näissä ajoneuvoissa ei enää tehdä kompromisseja nykyautojen tapaan, vaan huomispäivän autot voidaan suunnitella kohdistetummin eri käyttötarkoituksia varten. Jatkossa asiakkaat voivat tilata minkä tahansa Audi-erikoismallin suoraan Audi on demand -palvelusta henkilökohtaisten mieltymystensä ja vaatimustensa mukaisesti, ja vuokrata sen tietyksi ajaksi.

Mukana ovat myös premium-segmenttiin itsestäänselvyytenä kuuluvat kattavat räätälöintimahdollisuudet. Kaikki käyttäjän tiedot ja mieltymykset voidaan ottaa huomioon, kun ajoneuvo määritellään konfigurointivaiheessa ja varustellaan leasing-käyttöön. Värit, sisustus sekä tekniset yksityiskohdat voidaan määrittää ennakkoon sovelluksen avulla tai myAudi-järjestelmään tallennettujen kuljettajatietojen perusteella. Jopa kuljettajaa miellyttävä auton sisälämpötila, täydellisen ergonomiset istuinsäädöt ja henkilökohtainen musiikkikirjasto aktivoituvat heti kuljettajan astuessa autoon.  Nämä ominaisuudet ovat saatavissa ja helposti käytettävissä yksinkertaisella sovelluksella, joka yhdistää autotilauksen, käyttäjän henkilökohtaiset asetukset sekä lukuisat ajonaikaiset toimintomahdollisuudet.

Selkeästi näkyvää teknologiaa – ulkoasu

Järeän, 4,15 metriä pitkän ja 2,15 metriä leveän Audi AI:TRAIL:in potentiaali päällystettyjen teiden ulkopuolella on ilmeinen. Kattokorkeus on 1,67 metriä ja valtavat, 22-tuumaiset vanteet sekä 850 mm renkaat kertovat erinomaisista maasto-ominaisuuksista jo auton seistessä paikoillaan. Vaikuttavan 34 sentin maanvaransa ansiosta se voi kulkea jopa puolen metrin syvyisessä vedessä. Vaikeassa, kallioisessa maastossa auto on rakenteensa ansiosta ketterä eikä lattiaan integroitu akusto ole kontaktissa maastoon.

Neljän hengen ohjaamoa ympäröivät laajat lasipinnat ja monikulmaiset muodot. Sukulaisuudesta Aiconin ja AI:ME:n kanssa kertoo sivulasien keskellä oleva omaleimainen kanttaus, joka jatkuu koko korin massiiviseksi kokonaisuudeksi yhdistävänä vyötärölinjana. Kun sähkömoottorit on sijoitettu akseleille ja akusto lattian alle, ei erillistä moottoritilaa tarvita. Visionääriset Audi- konseptiautot osoittavat myös, että tila-automaisesta ”yhden laatikon” rakenteesta on tulossa sähköautoajan kultainen standardi.

Keveys ja maksimaalisen jäykkä kori ovat erityisesti maastoajoneuvolle tärkeitä teknisiä tavoitteita. Siksi Audi AI:TRAIL:in kori on valmistettu korkealaatuisen teräksen, alumiinin ja hiilikuidun yhdistelmästä. Tuloksena on suuren kapasiteetin akusta huolimatta vain 1 750 kiloa painava auto.

Audi AI:TRAIL on muotoiltu käytännölliseksi. Sisätiloissa sivuikkunoiden taitokset antavat matkustajille tilaa siellä, missä sitä eniten tarvitaan, eli hartioille ja kyynärpäille. Samalla alas ulottuvista sivulaseista avautuu selkeä näkymä maahan ja jopa pyörien väliin.  Suunnittelijoiden tavoitteena oli antaa auton sisällä matkustaville paras mahdollinen näkymä luontoon ja ympäristöön ikään kuin murtamalla raja sisätilan ja ulkomaailman välillä. Auton liikkuessa matkustajien katse ei ainoastaan keskity edessä olevaan maastoon, vaan he voivat rentoutua ja nauttia matkasta levollisesti sekä havainnoida myös ympäristön yksityiskohtia.

Helikopterinäkymä kaikkiin suuntiin

AI:TRAIL:in tuulilasi kietoutuu ajoneuvon etuosan ympärille helikopterin ohjaamon tapaan. Matkustajilla on esteetön näkymä tiehen ja maastoon sekä edessä että sivuilla. Etuosan ja sivujen lisäksi lähes koko katto tuulilasin yläosasta takaspoileriin on lasia laajentaen näkymää maisemaan ja taivaalle. Jopa vertikaalinen Singleframe-säleikkö on lasitettu, vain Audin tunnuksen neljä rengasta ovat tavanomaisella paikoillaan muuten lasisessa kahdeksankulmiossa.

Matkatavaroiden lastaus käy helposti avautuvan tuulilasin sekä suuren tavaratilan luukun kautta ja tavaroiden kiinnitystä varten tavaratilat on varustettu kiinnitysliinoilla. Takapuskuriin on integroitu erillinen säilytystila esimerkiksi likaisille vaelluskengille, kiipeilyvälineille tai kastuneille vaatteille.

Ovien alle sijoitetut kynnyslistat toimivat sisään vedettävinä astinlautoina. Tämä helpottaa tavaran lastaamista ja purkua kattotelineeltä. Suurten pyöränkaarien sijaan neljän pyörän yläpuolella on vaakasuorat lokasuojat, minkä ansiosta jousituksen toimintaa voi seurata ohjaamosta myös matkan aikana.

Massiiviset poikittaistukivarret ja MacPherson-tyylinen pyöräntuenta, kierrejouset sekä säädettävät iskunvaimentimet takaavat rakenteen jykevyyden ja vakaat ajo-ominaisuudet. Renkaiden muotoilu on huomiota herättävää, sillä pintakuvio näyttäisi jatkuvan pitkälle renkaan kylkeen. Kulutuspintaan on kuitenkin integroitu tukirakenne; muotoilu mahdollistaa vielä 60 mm pidemmän jouston. Maasto-ominaisuuksien parantumisen lisäksi tämä tekee myös matkustamisesta huomattavasti mukavampaa.

Renkaiden ilmanpainetta säädetään optisten antureiden ja elektronisen ajovakauden hallinnan (ESC) avulla tienpinnan mukaan. Esimerkiksi pehmeällä alustalla voi olla tarpeen laskea rengaspainetta kontaktipinnan lisäämiseksi, vastaavasti asfaltilla voidaan rengaspaineita nostaa ajovakauden parantamiseksi.

Perusperiaatteena pelkistys – sisätilat

Audi AI:TRAIL on sisältä selkeä ja tilava – näkyvissä on vain muutama hallintalaite. Etuosassa on kaksi mukavan ja suorastaan hienostuneen näköistä nelipisteturvavöillä varustettua istuinyksikköä. Vaaleat värit hallitsevat sisätilan yläosaa matalaan kojelautaan asti. Rakenteen avoimuus näkyy ja tuntuu, sillä suuret lasipinnat ympäröivät matkustamoa sekä edestä, sivuilta että ylhäältä.

Keskeiset hallintavälineet ovat polkimet, lentokonemainen ohjaussauva, muutama painike sekä ohjauspylvääseen kiinnitetty älypuhelin, joka toimii sekä näyttönä että ajoneuvon toimintojen ja navigoinnin ohjauskeskuksena.

Koko värikonsepti – siniset ja harmaat pinnat sekä maanläheiset sävyt – korostaa sisätilojen ja ympäröivän luonnon välistä yhteyttä. Kosketustuntuma tukee tätä ja karkeat rakeiset pinnat kertovat toiminnallisesta laadusta. Tavaratilan pehmeä villahuopa tuo kodikasta kontrastia. Kuten aiemmissakin konseptiautoissa, myös AI:TRAIL:issa suunnittelijat suosivat kierrätysmateriaaleja. Auton matto on valmistettu uusiokäsitellystä villasta ja siinä on myös kierrätysnahkaa. Näillä ympäristöä säästävillä materiaaleilla on erinomaisia ominaisuuksia sekä sisätilojen akustiikan että ilman laadun kannalta.

Istuimien välissä ja tuulilasin alla on säilytystilaa. Kaikki säilytettävät esineet kiinnitetään kiristyshihnoilla ja tavaraa voidaan lastata myös ylös taittuvan tuulilasin kautta. Turvavyömaiset kiristimet varmistavat, että kiinnityshihnat ovat aina sopivan tiukalla.

Toisella istuinrivillä on kaksi aivan uudenlaista, riippumatosta innoituksensa saanutta istuinta. Putkimaiseen, liikuteltavaan kehykseen pingotetut tekstiilipaneelit muodostavat sekä istuimen että selkänojan ja sivuttaistuen. Istuimet voidaan myös irrottaa, jolloin ne palvelevat siirreltävinä retkituoleina.

Katse kohti taivasta

Liikkuvuus ja monitoimisuus näkyvät myös Audi AI:TRAIL:in valoissa. Perinteisten ajovalojen sijaan A-pilarien alle on sijoitettu erilliset valonlähteet, jotka voidaan suunnata sekä sisään- että ulospäin. Himmennettäviä ja säädettäviä led-elementtejä voidaan käyttää sekä sisävalaistukseen että ajoradan valaistukseen. Takavalo toimii samalla tavalla. Koko takaosan levyistä valoelementtiä voidaan käyttää joko valaisemaan tavaratilaa tai perinteisenä takavalona.

Perinteisten lähi- ja kaukovalojen sijaan Audi AI:TRAIL on varustettu viidellä roottorittomalla, kolmionmuotoisella, sähköisesti ohjattavalla dronella, joissa on integroidut matriisi-led-elementit. Ne voivat laskeutua kattotelineeseen tai suoraan ajoneuvon katolle, jossa ne telakoituvat induktiivisiin latauspisteisiin.

Dronet ovat Audi Light Pathfinders -valaisimia, jotka tuottavat nosteensa samalla tavalla kuin ilman lapoja toimiva tuuletin tuottaa ilmavirtansa. Huomattavan keveän rakenteensa ansiosta ne voivat lentää AI:TRAIL:in edessä suhteellisen vähällä energialla ja valaista edessä olevaa reittiä korvaten ajovalot kokonaan. Droneihin sijoitetut kamerat voivat haluttaessa ottaa videokuvaa, joka voidaan siirtää kuljettajan edessä olevaan näyttöön langattoman verkon välityksellä – muuttaen Pathfinderin taivaalla oleviksi silmiksi.

AI:TRAIL:in ollessa paikoillaan droneilla voidaan valaista ympäröivää aluetta katolta käsin esimerkiksi silloin, kun matkustajat pitävät leiripaikkaa ajoneuvon vieressä. Mikäli matkustajat haluavat pysyä sisätiloissa, dronet voivat valaista myös sisätilat läpinäkyvän panoraamakaton läpi.

AI:TRAIL:in täysin automaattisesti koordinoimat dronet lentävät yleensä vähintään pareittain. Tarvittaessa ne voivat tarjota myös lisävalaistusta auton ympärille jopa viiden dronen ryhmässä. Matkustajat voivat valita haluamansa valaistustavan yksinkertaisesti älypuhelimen ohjaimilla.

Audi Light Companion -valoelementti on aivan yhtä helppokäyttöinen, suuren taskulampun muotoinen valonlähde, jossa on laaja valikoima toimintoja. Se kiinnittyy normaalisti magneetilla istuimen etupuolelle, jossa se toimii tunnelmavalaisimena. Valon voi kuitenkin ottaa myös mukaan AI:TRAIL:ista lähtiessä, jolloin Light Companion todella näyttää taitonsa: koteloon integroidun kolmijalan avulla se voidaan asettaa paikoilleen seisomaan ja käyttää esimerkiksi retkipaikan valona tai lähialueen valaisuun. Kotelossa on myös useita kameroita, joilla voidaan skannata näkymää tai taltioida maisemasta videokuvaa, joka voidaan ladata suoraan sosiaaliseen mediaan.

Audi Light Companionilla on myös muita kykyjä. Kun se on integroitu AI:TRAIL:in navigointijärjestelmään, se pystyy heijastamaan suuntamerkkejä ja jopa kirjoitettuja ohjeita reitille ja voi siten auttaa AI:TRAIL:in käyttäjiä vaellusreitillä.

Audi AI – matkalla älykkääseen liikkumiseen

Audi AI:ME ja Audi Aicon -konseptiautojen nimissä näkyy uusi kaksikirjaiminen lyhenne, jonka alle Audi niputtaa innovatiivista liikkumisteknologiaa. Perheen uusi jäsen on nyt AI:TRAIL. Audi AI on tunnus monille elektronisille järjestelmille, jotka vähentävät kuljettajan kokemaa kuormitusta tarjoten samalla uusia tapoja ajankäyttöön autossa. Tässä Audi AI hyödyntää tekoälyn ja koneoppimisen strategioita ja tekniikoita. Audi AI yhdistää ajoneuvoon älyä, joka ensinnäkin mahdollistaa automatisoidun ajamisen, sekä vuorovaikutustaitoja, jotka muuttavat ajoneuvon matkustajien kumppaniksi.

Audin AI-järjestelmät ovat ennakoivia ja henkilökohtaisia ja ne kykenevät sekä ajattelemaan että oppimaan. Audi AI:n ansiosta mallit, jotka kantavat merkin tunnusta, ovat tulevaisuudessa sekä älykkäitä että empaattisia. Ne pystyvät olemaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristön ja matkustajien kanssa sekä sopeutumaan aiempaa paremmin autossa matkustavien henkilöiden tarpeisiin.

Automatisoitua ajamista maantiellä, apua kuljettajalle vaikeassa maastossa

Rautatie- ja lentoliikenteessä jo vakiintunut autonominen ajaminen on läpimurron kynnyksellä myös tieliikenteessä. Audi AI:TRAIL on suunniteltu autonomisen ajamisen tasolle 4.

Taso 4 on kansainvälisten standardien mukaisesti autonomisen ajamisen toiseksi korkein taso. Vaikka tämän tason järjestelmät eivät vaadi kuljettajalta mitään toimia, niiden toiminta rajoittuu tietyille alueille, kuten esimerkiksi moottoriteille ja soveltuvalla infrastruktuurilla varustetuille katualueille kaupungeissa. Näillä alueilla kuljettaja voi siirtää ajotehtävän kokonaan järjestelmälle. Kuljettajan tulee jatkaa ajamista itse vasta auton poistuessa autonomisen ajamisen mahdollistavalta alueelta. Siksi Audi AI:TRAIL on varustettu myös perinteisellä ohjauspyörällä ja polkimilla.

Näitä kuljettaja tarvitsee viimeistään siirryttäessä maantieltä maastoon. Vaikka myös päällystämättömät sivutiet ja metsäpolut on kartoitettu laajasti digitaalisen kartografian avulla, niiden pinnat usein rapistuvat, eikä ajantasaista kuntotietoa pystytä digitalisoimaan riittävän luotettavasti autonomisoitua ajamista varten. Tästä johtuen autonominen ajaminen tasolla 3 on mahdollista sorateillä vain poikkeustapauksissa ja alhaisilla nopeuksilla. Näissä tilanteissa kuljettajalla on useita sekunteja aikaa ottaa tarvittaessa tilanne haltuunsa.

Anturit ja avustavat järjestelmät eivät jätä AI:TRAIL:in kuljettajaa yksin edes tiettömillä taipaleilla. Ensinnäkin apuna on elektronisen ajovakauden hallinnan eli ESP:n koeteltu ja testattu sensorijärjestelmä. Tiedot alustan kitkasta ja renkaiden luistosta sekä pitkittäis- ja sivuttaiskiihtyvyydestä tarjoavat elektroniikalle kaikki tarvittavat parametrit, joita tarvitaan ajovakauden optimoimiseksi. Autossa on myös joukko optisiin järjestelmiin, kuten kameroihin, lasereihin sekä ultraääneen ja tutkiin perustuvia antureita, jotka tunnistavat sekä tien pinnan että mahdolliset esteet. Näistä saatujen tietojen avulla avustinjärjestelmien ohjainlaite voi auttaa välttämään törmäyksiä jarruttamalla ja puuttumalla tarvittaessa ohjaukseen.

Elektroniikka auttaa kuljettajaa myös epätasaisilla ajoalustoilla, esimerkiksi silloin, kun ajoneuvo on kallistuneena tai alusta on kalteva. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos esimerkiksi maavaran tai nousukulman kriittinen raja ylittyy. Ne voivat myös pitää ajoneuvon tiellä järjestelmän mahdollisuuksien rajoissa — kuten kaistallapysymisvahti yhdessä vakionopeudensäätimen kanssa. Olosuhteista riippuen ajoneuvon autonomisen ajamisen taso voi tippua tasolle 2, joka vaatii kuljettajan jatkuvaa huomiota. Älykkäät kuljettajaa avustavat järjestelmät tarjoavat kuitenkin todellista tukea ajamiseen, auttavat parantamaan turvallisuutta ja vähentävät kuljettajan kuormitusta huomattavasti.

Hidasta elämää – voimalinja

Audi AI:TRAIL:in suorituskykyarvot poikkeavat merkittävästi perinteisen auton vastaavista. Tämä johtuu siitä, että auton kehitystyössä tärkeintä ei ollut saavuttaa huippukiihtyvyyttä tai -nopeutta.

Koska AI:TRAIL on suunniteltu käytettäväksi alueilla, joilla ei ole latausinfrastruktuuria, tärkein asia on sen toimintamatka. Tavoite litiumioniakulla on 400–500 km maantiellä tai helpossa maastossa (WLTP:n mukaisesti). Energiantarve on suurempaa vaikeassa maastossa, jossa yksi pyöristä luistaa lähes jatkuvasti, mutta toimintamatka on silti vaikuttava 250 km.

Näiden vaatimusten täyttämiseksi ajoneuvo on suunniteltu saavuttamaan maantiellä 130 km/h huippunopeus. Ajoneuvon elektroniikka tarkkailee jatkuvasti energiavirtaa ja kulutusta varmistaen siten maksimaalisen taloudellisuuden jopa maastoajossa.

Audi AI:TRAIL on varustettu neljällä pyörien lähelle sijoitetulla sähkömoottorilla, joista jokainen pyörittää yhtä pyörää. Audin tapaan tämä maastoauto on siis todellinen quattro. Järjestelmän maksimiteho on 320 kW ja suurin vääntömomentti 1000 Nm. Yleensä vain murto-osa tästä voimasta tarvitaan käyttöön: usein liikkumiseen riittää yhden akselin teho.

Erikseen moottoroitujen pyörien ansiosta ajoneuvo voi toimia ilman tasauspyörästöä ja tasauspyörästön lukkoja, jotka myös kuluttavat energiaa. Maltillisen huippunopeuden ansiosta välityssuhde on voitu suunnitella niin, että jokaisella pyörällä on aina riittävästi vääntöä ilman monivaihteista vaihteistoa.

Elektroniikka koordinoi ajamisen vakautta ja pitoa. Jos energiaa kuluttavaa luistoa voidaan välttää, kyseiselle pyörälle ohjataan vähemmän tehoa. Suurempi luisto sallitaan kuitenkin tilanteissa, joissa siitä on hyötyä etenemisen kannalta, kuten ylämäessä huonosti pitävällä alustalla. AI:TRAILin suuret voimareservit mahdollistavat myös haastavat ajo-osuudet vaikeissa olosuhteissa – varmasti, turvallisesti ja aina täysin päästöttömästi.