Uudet Audi A5 -mallit: moderni urheilullisuus kohtaa ensiluokkaiset mittasuhteet

• Audin uusi muotokieli määrittelee Sedanin uudelleen ja tekee Avantista entistä puoleensavetävämmän
  • Auton sisällä teknologia kohtaa mukavuuden yhdessä uuden elektronisen arkkitehtuurin kanssa
  • Gernot Döllner, Audin toimitusjohtaja: "Uusi A5 loistaa urheilullisella muotoilullaan, uudella sisustuksellaan ja modernilla elektroniikka-arkkitehtuurillaan. Se merkitsee myös uuden sukupolven taloudellisten polttomoottoreiden lanseerausta."

Audi avaa uuden luvun menestyksekkäässä historiassaan keskikokoisten autojen segmentissä uudella A5-perheellä. 30 vuotta ensimmäisen Audi A4:n jälkeen lanseerattu uusimman sukupolven terävöitetty muotoilukieli, jota nyt kutsutaan nimellä Audi A5, valloittaa ensiluokkaisilla mittasuhteilla. Molemmat korimallit, Sedan ja Avant, ilmentävät täydellisesti Audin muotoilufilosofian urheilullista olemusta. Uusi muotokieli sisustuksessa luo runsaan tilantuntuman ja asettaa näytöt digitaaliselle näyttämölle. Uusi käyttökonsepti lisää vuorovaikutusta auton kanssa. Jännittävät S-mallit täydentävät valikoimaa.

Laajentuneen mallivalikoiman myötä Audi on uudistanut autojensa mallinimiä vuodesta 2024 lähtien. Sähkö- ja polttomoottorimallien nimissä olevat numerot eroavat toisistaan. Jatkossa parilliset luvut tarkoittavat sähkömalleja, parittomat luvut polttomoottorilla varustettuja autoja. Uusimman sukupolven debyytin myötä Audi A4, pitkäaikainen myyntimenestysmalli, saa nimekseen Audi A5, ja ne valmistetaan Neckarsulmissa. Uusi Audi A5 -mallisto tulee saataville neljänä uutena versiona: A5 ja S5 Sedan ja A5 ja S5 Avant. Nämä versiot ovat ensimmäiset mallit, jotka käyttävät uutta ​​Premium Platform Combustion (PPC) -alustarakennetta.

”Yhdessä sähköautovalikoimamme laajentamisen kanssa tuomme markkinoille uuden sukupolven malleja, joissa on taloudelliset polttomoottorit. Audi A5 -perhe urheilullisella muotoilullaan, täysin uudella sisustuksella ja tulevaisuussuuntautuneella elektroniikka-arkkitehtuurilla on niistä ensimmäinen”, sanoo  Audin toimitusjohtaja Gernot Döllner uudesta malliperheestä.

Uudet mallit kasvavat pituutta ja levyttä. Audi laajentaa myös vakiovarusteluaan ​​ja sijoittaa uuden Audi A5:n ylempään keskikokoisten autojen segmenttiin. Uusi käyttökonsepti, joka perustuu E³-elektronisen arkkitehtuurin 1.2-versioon, vastaa tätä tavoitetta. Lisävarusteet on niputettu erilaisiin paketteihin.

Dynaaminen ja terävöitetty ulkomuoto

Jo ensi silmäyksellä huomiota herättää täysin uusittu A5-tuoteperheen terävämpi ja selkeä muotokieli. Uusitut mittasuhteet, pitkä akseliväli, suuret vanteet ja matala, urheilullinen kori ilmentävät progressiivista dynaamisuutta ja ensiluokkaisia ​​standardeja. Sedanissa urheilullinen, kompaktin näköinen kattolinja ulottuu taakse kaaressa ja virtaa saumattomasti matalaan takaikkunaan coupémaisesti ja päättyy visuaalisesti lyhyeen takaluukkuun, jossa huomiota herättävä spoilerin reuna.

Takaluukku, joka on uusi tässä kokosegmentissä, tarjoaa vakuuttavan muotoilun ja toimivuuden symbioosin. Se avautuu yhdessä takaikkunan kanssa ja sen koko helpottaa tavaratilaan pääsyä huomattavasti. Tuloksena Audille täysin uusi Sedan-konsepti. Avantissa dynaaminen, jyrkempi kattolinja sulautuu saumattomasti integroituun kattospoileriin, joka kattaa urheilullisen, litteän takaikkunan. Jyrkästi kallistetut D-pilarit korostavat A5 Avantin dynaamista sivukuvaa.

Etuosaa hallitsee leveä ja huomattavasti tasaisempi Singleframe, jossa on kolmiulotteinen hunajakennorakenne. Yhdessä ohuiden ja tarkasti piirrettyjen ajovalojen kanssa se muotoilee auton kasvot ja antaa sille huomiota herättävän ja keskittyneen ilmeen. Puskuriin integroidun "pehmeän nenän" ansiosta konepelti on samalla tasolla etuosan kanssa. Etu- ja takapyörien lokasuojien päältä voimakkaasti työntyvät kohoumat muistuttavat Audi Ur-quattrosta ja ovat Audin muotoilu-DNA:n ydin.

Näyttävässä, erottuvassa takaosassa yhdistyvät urheilullinen, tunteisiin vetoava muotoilu ja älykäs tekniikka. Veistoksellisen geometrian ja jatkuvan, kolmiulotteisesti näkyvän valonauhan yhdistelmä antaa uuden Audi A5:n takaosalle ilmettä ja visuaalista dynaamisuutta. Perusmallien takanäkymän lisäkohokohtia ovat puskurin selkeä, moderni muotoilu tummalla diffuusorilla ja korkealaatuiset suorakaiteen muotoiset pakoputket.

Uudet standardit digitaalisissa valoissa

Audi A5 -tuoteperhe tarjoaa digitaaliset päiväajovalot led-tekniikalla edessä ja toisen sukupolven digitaaliset OLED-takavalot. Audi A5 -mallin takaosassa on noin 60 segmenttiä yhtä OLED-paneelia kohden, joten valoista on tulossa yhä enemmän näytön kaltaisia.

Tämä mahdollistaa erilaisen viestinnän autosta autoon ja lisää turvallisuutta tiellä – esimerkiksi uuden kommunikaatiovalon avulla. Dynaamiset valoefektit avattaessa ja poistuttaessa autosta heijastavat liikkeen estetiikkaa osana Audin valokehityksen DNA:ta. Aktiivinen digitaalinen valosignatuuri tekee myös niin, välittäen uutta eloisuuden tunnetta. Ajo- ja takavalot on suunniteltu kolmiulotteisesti, ne tarjoavat lisävarusteena saatavat digitaaliset valokuviot ja yhdistävät siten fyysisen ja digitaalisen maailman.

Teknologia kohtaa mukavuuden uudessa sisustuksessa

Uuden Audi A5:n sisätilojen suunnittelu perustuu neljään ominaiseen piirteeseen. Ensinnäkin sisustus on ihmiskeskeinen, eli se on johdonmukaisesti suunnattu käyttäjiensä tarpeisiin. Toinen erikoisominaisuus on digitaalinen näyttämö, joka asettuu selkeästi kuljettajan ja etumatkustajan näkyville Audi MMI -näyttöjen muodossa. Materiaalivetoisen suunnittelunsa ansiosta Audi A5 täyttää vaatimukset runsaasta tilantunteesta ja korkeasta mukavuudesta. Sisätilojen selkeä asettelu ja helppokäyttöisyys tarjoavat yleiskatsauksen kaikissa tilanteissa ja muodostavat neljännen ominaisuuden: visuaalisen selkeyden. Tähän on vielä lisätty lisävarusteena saatavilla oleva dynaaminen vuorovaikutusvalo, joka tukee matkustajien vuorovaikutusta auton kanssa.

Audi MMI -panoraamanäyttö ja head-up-tuulilasinäyttö

Audi A5 -perheen uusi toimintakonsepti lisää vuorovaikutusta auton kanssa E³ elektronisen arkkitehtuurin ansiosta. Uusi Audi A5 integroituu saumattomasti matkustajien digitaaliseen ekosysteemiin ja tarjoaa personoitavan liitettävyyskokemuksen. Ohuessa Audi MMI -panoraamanäytössä on kaareva muotoilu ja se käyttää OLED-tekniikkaa. Se koostuu Audi  11,9 tuuman Audi virtual cockpit -mittaristosta, ja 14,5 tuuman MMI-kosketusnäytöstä. Audi täydentää etumatkustajien digitaalista näyttämöä lisävarusteena saatavalla 10,9 tuuman etumatkustajan MMI-näytöllä, joka on integroitu täydellisesti kojelautaan. Uudessa A5:ssa on lisävarusteena saatavilla konfiguroitava head-up-tuulilasinäyttö, jota on kehitetty edeltäjäänsä verrattuna. Kuljettajilla on nyt ensimmäistä kertaa mahdollisuus ohjata auton ja infotainment-järjestelmän toimintoja head-up-tuulilasinäytön kautta.

Kehittynyt kevythybridijärjestelmä MHEV plus – Suomessa Audi S5-malleissa

Audin uusi MHEV plus -kevythybridijärjestelmä, joka perustuu 48 voltin sisäiseen sähköjärjestelmään, tukee polttomoottoria ja vähentää CO2-päästöjä ja lisää taloudellisuutta myös molemmissa S-malleissa. Voimansiirtogeneraattori (PTG) mahdollistaa osittaisen sähköisen ajamisen, mikä vähentää polttoaineen kulutusta.

Uusi kevythybridijärjestelmä on käytössä myös TDI-dieselmalleissa, mutta ne eivät kuulu Suomen maahantuontiohjelmaan tällä hetkellä.

Audi S5 -mallisarjan uusi MHEV plus -kevythybridijärjestelmä mahdollistaa merkittäviä etuja CO2-päästöissä ja polttoaineenkulutuksessa verrattuna aikaisempaan MHEV-järjestelmään. Säästö voi olla yhteensä jopa jopa 17 g/km tai 0,74 l/100 km V6 3.0 TFSI:ssä (270 kW, quattro-neliveto).

Voimansiirtogeneraattori voi myös lisätä jopa 18 kW (24 hv) sähkötehoa polttomoottorin tehoon. Hidastuessaan voimansiirtogeneraattori syöttää energiaa takaisin akkuun (rekuperaatio) jopa 25 kW:n teholla. Tämän seurauksena puhtaasti sähköinen ohjaus ja pysäköinti ovat mahdollisia rajoitetusti. Sähköisen ilmastointikompressorin käyttömahdollisuuden ansiosta ilmastointijärjestelmää voidaan käyttää myös silloin, kun auto on pysähtynyt liikennevaloihin ja polttomoottori on sammutettuna. Integroidulla ja toisiinsa yhdisteyllä jarrujen ohjausjärjestelmällä (iBRS) jarrupoljin ja jarruhydrauliikka voidaan irrottaa kokonaan. Esimerkiksi MHEV plus -kevythybridijärjestelmällä varustetuissa malleissa se saavuttaa tarvittavan hidastuvuuden ilman kitkajarruja regeneratiivisen jarrutuksen ansiosta. Tämä tarkoittaa, että hidastuminen saavutetaan aluksi yksinomaan rekuperoinnilla. Kitkajarrut toimivat vasta kun jarrupoljinta painetaan kovemmin. Tämä ei vaikuta jarrujen tuntumaan.

Moottorit lanseerausvaiheessa

Audi A5 -tuoteperheen taloudelliset moottorit kattavat laajan valikoiman: perinteisellä teholla toimivasta lähtötason mallista mukavaan pitkän matkan taittajaan ja dynaamiseen urheiluautoon. Moottoripaketit, vaihteistot, sähköistysaste ja voimansiirtotyyppi on räätälöity asiakkaitamme kuunnellen.

Ns. lähtötason moottori on 2.0 TFSI, 110 kW (150 hv). Vaihtoehtoisesti sama moottori on saatavana teholla 150 kW (204 hv). Tämä TFSI-moottori on varustettu turboahtimella, jossa on muuttuva turbiinigeometria (VTG), ja se toimii muunnetulla palamisprosessilla, joka on erityisen polttoainetehokas osittaisella kuormituksella. VTG-tekniikka mahdollistaa tasaisen ja ketterän vääntömomentin kasvattamisen jopa alhaisilla kierrosnopeuksilla bensiinimoottoreissa. Nelisylinterinen turbo on saatavana automaattivaihteistolla varustettuna. 110 kW:n versio on saatavana vain etuvetoisena mallina ja 150 kW:n versio joko etuvetoisena tai quattro-nelivetona.

Audi S5 on urheiluauto, joka perustuu 3,0 litran V6 TFSI -moottoriin, jonka teho on 270 kW (367 hv) ja optimoituun palamisprosessiin. Siinä on ensimmäistä kertaa turboahdin muuttuvalla turbiinigeometrialla (VTG) ja MHEV plus -kevythybriditeknologialla. Audi S5:n uudistettu S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto, joka on suunniteltu lisäämään vääntömomenttia, vähentää myös etuakselin painoa ja parantaa ketteryyttä. Osittainen sähköistys uudella 48 voltin MHEV plus -kevythybridijärjestelmällä vähentää CO2-päästöjä sähköistetyillä ajokomponenteilla ja korkealla rekuperaation suorituskyvyllä. Verrattuna S4 Sedan TDI:hin (edellinen malli), S5 Sedan TFSI vähentää CO2-päästöjä jopa 14 g/km. Sen nopea, dynaaminen vääntömomentin muodostuminen korostaa S5:n urheilullisuutta ja  quattro sport -tasauspyörästö vääntömomenttivektorilla ja säädettävä nelivetokytkin on viritetty sivuttaisdynamiikkaan korkeimmalla tasolla.

Alustan ja ohjauksen dynaaminen muotoilu

Johdonmukaisen jousituksen kehittämisen ansiosta uusi Audi A5 tuo Audi-brändille tyypilliset ajo-ominaisuudet. Laajan jousitukseen ja ohjaukseen liittyvän työn tuloksena Audi A5 tarjoaa tarkan, vaivattoman ja pitkälti neutraalin ajotuntuman. Lisäksi jos lisävarusteena saatava jousitus mukautuvilla vaimentimilla on valittu, ominaisuudet voidaan erottaa huomattavasti paremmin mukavuuden ja urheilullisuuden välillä. Ohjaus, joka on uudessa mallissa kuten aina, Audin progressiivinen ohjaus, on myös tarkentunut huomattavasti.

Markkinoille tulo ja hinnat

Audi avaa uuden luvun menestyksekkäässä historiassaan keskikokoisten autojen segmentissä uudella A5-perheellä. Uudet Audi A5 ja Audi S5 -mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille syksyn aikana. Autojen toimitusaika on tällä hetkellä noin 3-4 kuukautta ja ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen loka-marraskuussa.

Audi A5 -tuoteperheen myynti alkaa Suomessa torstaina 25.7.2024. Audi A5 Sedan TFSI 110 kW hinta alkaen 49 996 euroa, Audi A5 Avant TFSI 110 kW hinta alkaen 51 986 euroa. Audi S5 Sedan hinta alkaen 97 992 euroa ja S5 Avant hinta alkaen 99 995 euroa.

Uuden Audi A5 -tuoteperheen lehdistömateriaali saatavilla linkistä: Uusi Audi A5 -mallisto