Uusi Audi Q8 TFSI e quattro: Q8-malliperhe täydentyy ladattavalla hybridillä

• Voimalinjana 3,0 TFSI V6 -bensiinimoottori ja tehokas sähkömoottori
  • Uuden akun kapasiteetti 17,8 kWh, toimintamatka sähköllä jopa 47 kilometriä (WLTP)
  • Tehovaihtoehdot joko 340 kW (462 hv) tai 280 kW (381 hv)

Toimintamatka sähköllä jopa 47 kilometriä (WLTP), urheilullinen luonne ja erinomaista jokapäiväistä käytettävyyttä: Audi esittelee ladattavan hybridin Q8-mallista. Uusi malli viimeistelee Q8-malliperheen ja yhdistää innovatiivisesti taloudellisuuden ja voiman. Audin iso SUV Coupé tulee saataville kahdella eri tehoversiolla: Audi Q8 55 TFSI e quattron teho on 280 kW (381 hv) ja Q8 60 TFSI e quattron teho on vakuuttavat 340 kW (462 hv).

Audi jatkaa sähköisten mallien tarjontaa uudella ladattavalla hybridillä Audi Q8 TFSI e quattrolla: SUV Coupé -malli on jo Audin seitsemäs ladattava hybridi, joka on esitelty markkinoille vuoden 2019 puolen välin jälkeen. Audin ladattavat hybridit vastaavat täysin asiakkaiden vaatimuksiin: ne tarjoavat luotettavaa sähköllä ajamista, yksinkertaista latausta ja erinomaista jokapäiväistä käytettävyyttä.

Kaksi vahvaa: TFSI-bensiinimoottori ja tehokas sähkömoottori

Kuten jokainen ladattava hybridi, Audi Q8 TFSI e quattro yhdistää kaksi erilaista maailmaa. Sen polttomoottori 3,0 TFSI, tuottaa tehoa 250 kW (340 hv) ja vääntöä 450 Nm (Q8 55 ja 60 TFSI e quattro). Audin V6-bensiinimoottori täyttää uusimman Euro 6 AP -päästöstandardin. Sähkömoottori on kestomagnetoitu tahtimoottori, joka tuottaa tehoa maksimissaan 100 kW. Kompakti sähkömoottori on integroitu kahdeksanvaihteiseen tipronic-automaattivaihteistoon.

Litiumioniakku sijaitsee tavaratilan alapuolella. Se sisältää viimeisimmän sukupolven pussikennoja 104 kappaletta, jotka on paketoitu 13 moduuliksi. Jokainen näistä joustavalla ulkokuorella varustetuista kennoista tuottaa sähkökapasiteettia 48 Ah, jolloin koko akkukapasiteetti on 17,8 kWh. Tämä on 0,5 kWh enemmän kuin mitä vuonna 2019 myyntiin tulleen Q7 TFSI e quattron kapasiteetti oli. Nyt myös Audi Q7 on varustettu viimeisimmän sukupolven akulla, jonka kapasiteettia on lisätty ja joka on myös kompaktimpi ja noin 40 kg kevyempi.

Nestemäisellä jäähdytyksellä, joka muodostaa oman matalan lämpötilan piirin, on tärkeä rooli akun energiakapasiteetin ja suorituskyvyn kannalta. Mikäli tarpeellista, se voidaan liittää ilmastointijärjestelmän nestekiertoon tai liittää toiseen matalan lämpötilan piiriin, joka kontrolloi sähkömoottorin ja tehoelektroniikan lämpötilaa. Tehoelektroniikkajärjestelmä muuntaa suurjänniteakun tasavirran kolmivaihevirraksi sähkömoottoria varten. Rekuperaatioprosessissa toiminto on päinvastainen.

Sähkömoottori ja 3,0 TFSI -bensiinimoottori siirtävät voimansa kahdeksanvaihteiseen tiptornic-automaattivaihteistoon nopeasti ja mukavasti. Sen sähköinen öljypumppu takaa vaihteiden vaihdon ja öljyn saannin myös silloin kun TFSI-bensiinimoottori on väliaikaisesti sammutettuna.

Jatkuvatoiminen quattro-neliveto käyttää keskustasauspyörästöä puhtaasti vain mekaaniseen sääntelyyn. Normaalissa ajotilanteessa se jakaa voiman quattro-nelivedon etu- ja taka-akselille suhteessa 40:60. Mikäli tarvitaan, se voi jakaa enemmän voimaa akselille, jossa on parempi pito. Etuakselille voidaan jakaa voimaa jopa 85 % ja taka-akselille jopa 70 %.

Kaksi tehoversiota: 340 kW (462 hv ja 280 kW (381 hv)

Audi tarjoaa SUV Coupésta kaksi eri tehoversiota, jotka eroavat toisistaan esimerkiksi boost-toiminnon osalta. Puhtaasti sähköllä ajettaessa, tehokkaampi versio Q8 60 TFSI e quattro tarjoaa toimintamatkaa sähköllä jopa 45 kilometriä (WLTP). Pienempi tehoisemman Q8 55 TFSI e quattron toimintamatka puhtaasti sähköllä on jopa 47 kilometriä (WLTP). Pelkästään sähkömoottorilla ajettaessa molempien tehoversioiden huippunopeus on 135 km/h.

Uusi Audi Q8 60 TFSI e quattro tuottaa tehoa 340 kW (462 hv) ja vääntöä 700 Nm. Kun molemmat voimalinjat ovat maksimaalisessa käytössä se kiihtyy 0–100 km/h vain 5,4 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 240 km/h. Audi Q8 55 TFSI e quattro puolestaan tuottaa tehoa 280 kW (381 hv) ja vääntöä 600 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 5,8 sekunnissa ja myös sen elektronisesti rajoitettu huippunopeus on 240 km/h.

Hybridijärjestelmä ja ennakoiva ajaminen

Audi Q8 TFSI e quattron hybridijärjestelmä valitsee kulloisellekin matkalle optimaalisen toimintastrategian. Audin SUV Coupé käynnistyy aina sähköllä EV-tilassa. EU:n säännösten mukaisesti AVAS-järjestelmä (Acoustic vehicle alerting system) on selkeästi kuultavissa alhaisissa nopeuksissa. Polttomoottori aktivoidaan vain mikäli kuljettaja painaa kaasua mukautuvaa, tunnistettavaa kynnystä pidemmälle. Mikäli halutaan ajaa sähköllä niin paljon kuin mahdollista, kuljettaja voi valita MMI-näytöstä sähköisen EV-ajotilan.

Hybridi-tila on Audi Q8 TFSI e quattron päätoimintatapa, ja se käsittää kolme eri ajotilaa: Auto, Hold ja Charge. Auto-tilassa hybridijärjestelmä valitsee optimaalisen ajotavan automaattisesti: pelkästään sähköllä alhaisissa nopeuksissa, TFSI-bensiinimoottori korkeammissa nopeuksissa ja usein näiden kahden kombinaatio. MMI-järjestelmän tuottama tieto ympäristöstä ja ajo-olosuhteista otetaan huomioon vaikka navigaatiotoiminto olisi kytketty pois päältä.

Ennakoiva toimintajärjestelmä aktivoituu kun reittiopastus kytketään päälle vakiovarusteisesta MMI Navigointi plus -järjestelmästä. Sen päätehtävä on jakaa sähkövoimankäyttö älykkäästi ja mahdollisimman taloudellisesti koko ajoreitille. Lisäksi, se voi ladata akkua rullauksen aikana, jotta sähköllä voidaan ajaa myöhemmin esimerkiksi kaupunkialueella ja liikenneruuhkissa. Järjestelmä laskee myös eri tietojen perusteella koko reitille mahdollisimman taloudellisen ajosuunnitelman, jota jatkuvasti päivitetään navigaatio-järjestelmästä, ympäristöstä ja saatavilla olevan online-liikennetiedon perusteella.

Hold-tilan toimintatapa on täysin erilainen: auton senhetkinen akun lataustaso säilytetään. Charge-tilassa on puolestaan tavoitteena ladata akkua aina kun mahdollista ajon aikana. Tämä on erityisen järkevää silloin kun matka päättyy kaupunkialueelle ja viimeiset kilometrit pyritään ajamaan pelkästään sähköllä. Audin molemmat mallit, sekä uusi Q8 TFSI e quattro, että sisar-malli Q7 TFSI e quattro, on nyt varustettu Charge-tilalla.

Jarrutusenergian talteenottoteho jopa 80 kW

Audi Q8 ladattavan hybridin yksi tärkeä järjestelmä on ennakoiva taloudellisuusavustin. Kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta, järjestelmä joko aloittaa vapaan rullauksen moottori sammutettuna tai hiljentää vauhtia sähkömoottoria käyttäen ja siten ottaen talteen jarrutusenergiaa. Rullaamalla voidaan palauttaa jopa 25 kW energiaa. Lisäksi, kaikki kevyemmät jarrutukset 0,3 g hidastuvuuteen saakka – suurin osa päivittäisistä jarrutuksista – voidaan hoitaa pelkällä sähkömoottorilla. Hydrauliset jarrut tulevat apuun vain silloin, kun tarvitaan suurempaa hidastuvuutta. Hienostuneesti viritetyn kokonaisuuden ansiosta siirtymä jarruttavasta generaattorista perinteisiin jarruihin on tuskin havaittavissa. Jarrutusenergian talteenottoteho jarrutusrekuperaatiolla voi olla jopa 80 kW.

Kun lisävarusteinen mukautuva vakionopeudensäädin on aktivoitu, ennakoiva taloudellisuusavustin aktivoituu sekä nopeutta hiljennettäessä että kiihdytyksen aikana. Mikäli se on sammutettuna, kuljettaja saa tiedon, kun on aika nostaa jalka jarrulta. Kuljettaja tuntee impulssin kaasupolkimessa ja näkee tiedon myös Audin virtuaalimittaristossa tai head-up-display-tuulilasinäytössä (lisävaruste).

Uusi Audi Q8 TFSI e quattro ladattava hybridi voidaan varustaa useilla viimeisimmän sukupolven kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Yksi tärkeimmistä järjestelmistä on mukautuva ajoavustin, joka avustaa kuljettajaa useimmissa ajotilanteissa, kuten kiihdytettäessä, jarrutettaessa ja pitämällä auton kaistaviivojen välissä. Euro NCAP -turvallisuustesteissä Audi Q8 sai huippuarvosanat 2-tason turvajärjestelmistä.

Jopa seitsemän eri ajoprofiilia

Audi drive select -järjestelmä on vakiovaruste uudessa Q8 TFSI e quattrossa. Se tarjoaa jopa seitsemän eri ajoprofiilia: comfort, efficiency, auto, dynamic, individual, offroad ja allroad. Audi drive select -järjestelmä vaikuttaa niin 3,0 TFSI –bensiinimoottorin, tiptronic-automaattivaihteiston, jousituksen kuin ohjauksenkin asetuksiin. Ajoprofiilista riippuen, tapa jolla eri järjestelmät toimivat yhdessä muuttuu myös. Esimerkiksi, jos valittuna ovat dynamic-ajoprofiili ja S-vaihde, sähkömoottori tarjoaa tehokkaan boost-toiminnon käyttöön, heti kun kuljettaja kiihdyttää. Kun puolestaan hiljennetään nopeutta, rullaus ei ole mahdollista, vaan ainoastaan rekuperointi on mahdollinen.

Kuten kaikki Audin ladattavat hybridit, Audi Q8 55 TFSI e quattro ja Q8 60 TFSI e quattro tarjoavat myös erinomaista jokapäiväistä käytettävyyttä. Ne tarjoavat paljon tilaa viidelle henkilölle ja tavaratilan, jossa on tasainen, lastaamista helpottava lattia. Tavaratilan koko on 505 litraa ja takaistuimet alas taitettuna jopa 1 625 litraa. Auton varusteista riippuen vetokyky on jopa 3,5 tonnia (jarrullinen). Audi Q8 TFSI e quattron neliveto takaa pidon vaativimmissakin olosuhteissa.

Lataus kotona tai tien päällä

Audin uusien ladattavien hybridien vakiovarusteisiin kuuluvat kotitalous- ja kolmivaihepistokekaapelit. Sisäisen laturin teho on jopa 7,4 kW, minkä ansiosta akku latautuu täyteen noin 2,5 tunnissa.

MyAudi-sovelluksen avulla voidaan yksilöidä Audi Connect -palveluja älypuhelinta käyttämällä. Sovellus mahdollistaa akun tilan ja toimintamatkan tarkastelun, latauksen käynnistämisen ja ohjelmoinnin sekä lataus- ja kulutustilastojen tarkastelun älypuhelimella. Latausasemat on listattu sekä sovellukseen että MMI Navigointi plus -järjestelmään. Sovellusta käyttämällä voi hallita myös seisontailmastointia ennen liikkeelle lähtöä. Varustelutasosta riippuen myös ohjauspyörän lämmitys, istuinlämmitys ja ilmastointi voidaan aktivoida etukäteen.

Autoa voidaan ladata kätevästi matkan varrella julkisissa latauspisteissä Mode 3 -tyypin kaapelilla tyypin 2 pistokkeesta. Audi e-tron latauspalvelu tarjoaa pääsyn yli 150 000 latauspisteeseen eri puolilla Eurooppaa. Palveluntarjoajasta riippumatta lataus onnistuu yhdellä ja samalla kortilla.

Uudet Audi Q8 TFSI e quattrot saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille alkuvuodesta 2021.

Suomessa Audi Q8 55 ja 60 TFSI e quattro -mallien hinnat julkaistaan marras-joulukuussa.