Uusi Audi quattro ultra -nelivetojärjestelmä valmiina tulevaisuuteen

• Uusi quattro ultra -nelivetojärjestelmä on aina valmiina toimimaan – jo ennen kuin kuljettaja tietää tarvitsevansa sitä
  • Lukuisat ohjausyksiköt tarkkailevat kymmenen millisekunnin välein ajettavuutta, tieolosuhteita ja ajokäyttäytymistä
  • Ensimmäisenä uudessa Audi allroad quattro 2,0 TFSI -mallissa

Audin jatkuvatoimisen quattro-nelivedon tekninen etumatka on kestänyt jo yli kolme vuosikymmentä. Nyt on aika seuraavalle suurelle askeleelle: quattro ultra -teknologialla. Uusi quattro ultra -neliveto yhdistää energiatehokkaasti erinomaisen ajettavuuden ja turvallisuuden. Uusi quattro ultra on suunniteltu pitkittäismoottorisiin Audi-malleihin. Ensimmäisenä uusi quattro ultra esitellään uudessa Audi A4 allroad quattro 2,0 TFSI -mallissa, joka saapuu Suomeen kesällä 2016.

Uuden quattro ultra -järjestelmän kehitystyön tavoitteena on ollut taloudellinen ja vähäpäästöinen nelivetojärjestelmä. Uusi quattro ultra -järjestelmä on lähes neljä kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Perinteiseen nelivetoon verrattuna polttoaineensäästö on ollut testeissä normaalin liikenteen joukossa keskimäärin 0,3 l/100 km. Vetopidossa ja ajodynamiikassa ei ole havaittavissa huomattavaa eroa jatkuvatoimiseen järjestelmään verrattuna.

Kehittyneiden nelivetokomponenttien sekä edistyksellisen teknologian ansiosta Audin insinöörit saavuttivat asetetut tavoitteet. Kehitystyön tulos on nelivetojärjestelmä, joka toimii ennakoivasti, ennustavasti ja reagoivasti. Järjestelmän tunnistimet tarkkailevat ja analysoivat 10 millisekunnin välein tietoa esimerkiksi tieolosuhteista, ajodynamiikasta, kuljettajan toiminnasta, ohjauskulmasta, sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyydestä sekä moottorin vääntömomentista. Ohjainlaite tarkkailee myös ESC:n tilaa, valittua Audi drive selectin ajotilaa sekä sitä, onko autoon kiinnitetty perävaunu. Järjestelmä reagoi myös yllättäviin pidon muutoksiin, esimerkiksi mentäessä kuivalta asvaltilta jääpinnalle. Uusi quattro ultra -nelivetojärjestelmä on aina valmiina toimimaan – jo ennen kuin kuljettaja tietää tarvitsevansa sitä. Tilanteissa, joissa nelivetoa ei tarvita, esimerkiksi suoralla moottoritiellä, voimanvälitys takapyörille deaktivoidaan. Tällöin polttoaineen kulutus laskee merkittävästi. Neliveto on kuitenkin koko ajan valmiustilassa ja aktivoituu välittömästi tarvittaessa.

Jos autoa ajetaan mutkaisella maantiellä urheilullisesti, quattro ultra -nelivetojärjestelmä pysyy aktiivisena jopa kuivalla asvaltilla. Järjestelmän ollessa aktivoituna voima jakautuu jatkuvasti säätyen optimaalisesti etu- ja taka-akselien välillä. Kuljettaja voi vaikuttaa nelivetojärjestelmän toimintaan, koska uusi quattro ultra -nelivetojärjestelmä on linkitetty Audi drive select -järjestelmään. Drive selectin "auto"-ajotila tarjoaa erinomaisen vetopidon ja tasapainoisen ajettavuuden. "Dynamic"-ajotilassa voimaa ohjataan aikaisemmin ja enemmän taka-akselille dynaamisemman ajettavuuden saavuttamiseksi.

Ainutlaatuinen menestystarina Audi quattro

Audi quattro tarkoittaa erinomaista ajettavuutta, ajoturvallisuutta, urheilullisuutta, teknistä osaamista ja dynaamisuutta. Audi quattroja on valmistettu 36 vuoden aikana noin seitsemän miljoonaa. Vuonna 1980 ensiesiteltiin alkuperäinen Ur-quattro. Audi tarjoaa premium-segmentissä laajimman valikoiman nelivetomalleja – quattro-nelivetojärjestelmä on tarjolla koko Audi-mallistoon kompaktista Audi S1:stä alkaen.

Maailmanlaajuisesti yli 40 % kaikista Audi-asiakkaista valitsi vuonna 2015 quattron. Eniten myyty quattro-malli oli Audi Q5, jota toimitettiin yli 260 000 kappaletta. Suomessa quattro-nelivedon osuus Audi-mallistossa on noin 50 %.