Vaikuttava ulkonäkö: uusi Audi A5 -perhe Côte d'Azurilla

• Suorituskykyinen ja osittain sähköistetty: modernit polttomoottorit vaikuttavat vahvalla kiihtyvyydellä ja paremmalla hyötysuhteella edistyneen MHEV plus -hybriditekniikan ansiosta
  • Puhdasta ajonautintoa: A5- ja S5-mallit tarjoavat uuden tulkinnan merkin tunnusomaisista ajo-ominaisuuksista
  • Digitalisaatiota sisällä ja auton ulkopuolella: uusi toimintakonsepti MMI-panoraamanäytöllä ja toisen sukupolven digitaaliset OLED-takavalot viestintävalolla

Uusi Audi A5 teki ominaisuuksillaan vaikutuksen lukuisiin median edustajiin ja moniin potentiaalisiin asiakkaisiin maailmanensi-illassa. Nyt se todistaa kykynsä Etelä-Ranskassa: Audi A5:n malliversiot paljastavat täyden potentiaalinsa Côte d'Azurin mutkaisilla teillä.

Maisemat ovat suoraan James Bond -elokuvasta: kapea tie kiemurtelee Ranskan merialppien halki karujen, umpeen kasvaneiden vuorten välissä. Se kulkee kallioon kaiverrettujen tunnelien läpi, tiessä on erilaisia ​​mutkia vuorotellen tiukkojen käänteiden ja pidempien kaarteiden välillä. Nizzan sisämaa Ranskassa tarjoaa täydelliset puitteet uusien Audi A5 -mallien luonteeseen tutustumiseen. Côte d'Azurin tiet ovat profiilinsa vuoksi erityisen haastavia uusien keskikokoluokan Premium Platform Combustion (PPC) -alustarakenteeseen perustuvien mallien alustalle ja voimansiirrolle.

Suorituskykyiset ja osittain sähköistetyt bensiinimoottorit MHEV plus -teknologialla

Uusi A5-mallisarja merkitsee ensimmäisten moottoreiden lanseerausta Audin uudella MHEV plus -teknologialla – 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, jossa on voimansiirtogeneraattori, hihnakäynnistinlaturi ja litiumrautafosfaattiakku. MHEV plus -järjestelmä nostaa uusien Audi S5 -mallien suorituskyvyn ja tehokkuuden uudelle tasolle. Vaikka järjestelmät varmistavat dynamiikan Saint-Paule-de-Vencen vuoristosolissa jopa 18 kW (24 hv) lisäsähkötehon ansiosta, ne ovat erinomaiset myös Nizzan kaupunkiliikenteessä ajettaessa puhtaasti sähköllä stop-and-go-pysähdysten välissä. Hidastuessa voimansiirtogeneraattori syöttää energiaa takaisin kompaktiin litiumrautafosfaattiakkuun jopa 25 kW:n regeneratiivisella jarrutuksella.

Täydellinen symbioosi: suuren latauskapasiteetin ansiosta akussa on yleensä riittävästi tehoa seuraavaan nopeaan kiihdytykseen. MHEV plus -järjestelmä tarjoaa myös lukuisia etuja kaupunkiliikenteessä. Toisaalta polttomoottorin sähköinen tuki vähentää merkittävästi polttoaineen kulutusta, varsinkin ajettaessa alhaisemmilla nopeuksilla. Toisaalta akkuun varastoitu energia auttaa syöttämään sähköä järjestelmiin, joissa on suuri tehonotto, vaikka polttomoottori ei olisi käytössä - esimerkiksi liikennevaloissa. Sähkökäyttöinen ilmastointikompressori esimerkiksi jatkaa toimintaansa ja pitää sisätilan mukavassa lämpötilassa riittävällä latauksella.

Dynaamisempi alusta ja ohjaus

Ratkaiseva tekijä Audi DNA:n mukaisessa todellisessa ajokokemuksessa ei ole vain ajo, vaan myös alusta. Uusia Audi A5- ja S5-malleja kehitettäessä merkille tyypilliset ajo-ominaisuudet olivat suunnittelun pääkohde. Näihin ominaisuuksiin kuuluu vaivaton ja tarkka ajo. Uuden Audi A5:n pitäisi tehdä vaikutus dynaamisella ja ketterällä ajettavuudellaan, mutta myös mukavuudellaan. Tämän saavuttamiseksi Audi on päivittänyt alustaa useilla yksityiskohtaisilla parannuksilla. Esimerkiksi ohjaus on asennettu suoraan runkoon ja mallissa käytetään myös huomattavasti jäykempää vääntötankoa. Nämä toimenpiteet vähentävät ohjauspyörän ja pyörän välistä joustavuutta. Tämän seurauksena kuljettaja saa joka tilanteessa tarkan palautteen tieolosuhteista.

Ajettaessa mutkaan Audi A5 -tuoteperhe hyötyy kallistuksenvakaimen paremmasta takakulmasta ja jäykemmästä liitoksesta taka-akseliin, mikä mahdollistaa sen ohjaamisen ketterästi. Integroitu jarrun ohjausjärjestelmä jarrumomenttivektorilla mahdollistaa dynaamisen jarrupaineen kasvattamisen. Se tukee myös dynaamista kaarreajoa kohdistetuilla jarrutuksilla pyörissä mutkan sisäpuolella.

Uusi Audi A5 rullaa pois tuotantolinjalta dynaamisella vakioalustalla (teräsjousitus). Vaihtoehtoisesti saatavilla on myös S-urheilualusta (vakiovaruste Audi S5:ssä) ja S-urheilualusta elektronisella iskunvaimentimien säädöllä. Molemmissa valinnaisissa versioissa maavara on 20 millimetriä alempana. Lisävarusteena saatava mukautuva S-urheilualusta iskunvaimenninohjauksella tarjoaa huomattavasti laajemman jaon yksittäisten ajotilojen välillä, jotka voidaan valita Audi drive select järjestelmän kautta. Dynaaminen tila on huomattavasti kireämmin ja dynaamisemmin viritetty, kun taas Comfort-tila tarjoaa enemmän rennompaa ajoa.

Uusi käyttökonsepti kahdella sisänäytöllä

Autoon astuessa uudet näytöt kiinnittävät heti huomion: 11,9 tuuman Audi virtuaalimittaristo ja 14,5 tuuman Audi MMI -panoraamanäyttö kaarevassa muotoilussa. Lisävarusteinen 10,9 tuuman MMI-matkustajan näyttö täydentää digitaalista ohjaamoa. Erinomainen ergonomia ja yksinkertaiset, kuljettajakeskeiset toiminnot olivat avaintekijöitä tämän konseptin kehittämisessä. Kaareva panoraamanäyttö on suunniteltu niin, että siihen pääsee helposti käsiksi ja sitä voidaan käyttää vaivattomasti.

Uusissa Audi A5 -malleissa on Audi assistant, ääniavustaja, joka ymmärtää luonnollista kieltä ja oppii myös itsenäisesti. Kuljettaja aktivoi avustajan äänikomennolla "Hei Audi" tai ohjauspyörässä olevalla painikkeella. Tällä voidaan suorittaa erilaisia ​​auton toimintoja, käynnistää navigointi tai pyytää yleistietoa. Jos Audi-assistentti ei pysty vastaamaan kysymykseen, käytetään Microsoft Azure OpenAI -palvelun kautta toimitettua AI-chatbot ChatGPT:tä, joka käyttää miljoonia tietueita ja tarjoaa vastauksia. Tämä on todella saumatonta kuljettajille, koska kaikki toiminnot on integroitu Audi Assistantiin.

Uusien Audi A5 -mallien head-up-display-tuulilasinäyttö (HUD) kehitettiin myös hiljattain. Perustilan maksimikäytön ja mukautetun näyttötekniikan ansiosta näkyvä kuva-ala on yli 85 prosenttia suurempi kuin ennen ja näyttö on entistä tarkempi. Lisäksi HUD on nyt konfiguroitavissa ja näyttää lisäsisältöä pyynnöstä. HUD näyttää tiedot, kuten nopeuden, kuljettajaa avustavat järjestelmät, navigointiohjeet ja mediatiedot selkeästi. Äskettäin suunniteltujen ohjauspyörän säätimien avulla käyttäjät voivat selata luetteloita ja tehdä suoria valintoja irrottamatta katseensa tieltä. Puheluita voi myös vastaanottaa ja soittaa HUD:n kautta. Mallista ja varusteista riippuen näyttötiloja on muitakin.

Audi tarjoaa myös valinnaisen Bang & Olufsen Premium -äänijärjestelmän 3D-äänellä ja pääntukien kaiuttimilla kaikille niille, jotka haluavat nauttia musiikista autossa. Tämä tekee vaikutuksen maksimaalisella akustisella tarkkuudella ja luonnollisella äänellä. Yhteensä 20 kaiutinta ja kaksi vahvistinta 810 watin teholla tarjoavat ainutlaatuisen äänikokemuksen. Neljä kaiutinta on integroitu lisävarusteena saatavien urheiluistuinten pääntukiin. Ne parantavat henkilökohtaista surround-äänikokemusta ja tarjoavat mukaansatempaavan äänikokemuksen. Ne luovat myös paljon tasapainoisemman äänen etu- ja takaistuinrivien väliin. Myös puheluiden akustiikka hyötyy pääntukien kaiuttimista, koska puhelut eivät pääse kuuluvasti tunkeutumaan auton ulkopuolelle ja etupenkillä matkustavat voivat soittaa henkilökohtaisia ​​puheluita. Navigointikehotteet voidaan pyynnöstä lähettää myös suoraan kuljettajan pääntukeen, jotta ketään muita matkustajia ei häiritä.

Uudet standardit digitaalisissa valoissa

Uusien A5-mallien kokoluokassa Audi korostaa johtavaa rooliaan valosuunnittelussa ja valotekniikassa. Edessä Audi A5 -perhe tarjoaa digitaaliset, valinnaisesti mukautettavat LED-tekniikalla varustetut päiväajovalot ja takana toisen sukupolven digitaaliset OLED-takavalot. Digitaalista OLED-paneelia kohden on noin 60 segmenttiä, joten ne kehittyvät yhä enemmän näytöksi auton takaosassa A5-mallissa. Tämä mahdollistaa autojen välisen viestinnän ja lisää turvallisuutta tiellä. Valot sisältävät esimerkiksi uuden viestintävalon, joka varoittaa muita tienkäyttäjiä automaattisen pysäköinnin aikana sekä onnettomuudesta tai vaaratilanteesta erityisellä valosymbolilla digitaalisessa valossa.

Dynaamiset valoefektit avattaessa ja poistuttaessa autosta heijastavat liikkeen estetiikkaa osana Audi DNA:ta. Sama pätee aktiiviseen digitaaliseen valokuvioon, joka saa ajo- ja takavalojen valot liikkeelle ennennäkemättömällä tavalla. Ajo- ja takavalot on piirretty kolmiulotteisesti ja ne tarjoavat valinnaisia ​​digitaalisia valokuvioita, jotka yhdistävät fyysisen ja digitaalisen maailman.

Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on myös alkanut ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4kk tilauksesta. Hinnat alkaen Audi A5 Sedan TFSI 110kW 49 996,36 euroa ja käyttöetu alk. 795 euroa/kk.

Lisätietoa uusista Audi A5 -malleista ja niiden teknologioista löytyy Audi Mediacenteristä: Audi Mediacenter | Audi A5 / S5

Audi A5 / S5 hinnasto ja lisävarustehinnasto: Audi A5 / S5 | Hinnastot